آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانتحليل هاعمومیقره باغ

دلایل لفاظی‌های اخیر علی‌اف علیه ایران/ تحلیل

جمهوری آذربایجان یکی از این کشورهایی است که هر از چندی دست به اقداماتی علیه کشورمان زده و طی دو دهه گذشته تلاش کرده است با بازی در زمین غرب و رژیم صهیونیستی امتیازاتی را از این مسیر کسب کند

پایگاه خبری حقایق قفقاز/ جمهوری اسلامی ایران طی 3 دهه گذشته تلاش کرده است روابط متوازنی با همسایگان خود داشته باشد و جز در مورد کشورهایی که میزبان گروههای تروریستی علیه کشورمان بوده‌اند، از در دوستی و همکاری وارد روابط شده است.

درباره کشورهای میزبان تروریستها نیز در صورت تغییر سیاست از سوی آنها و در پیش گرفتن حسن همجواری، شاهد روابط رو به توسعه بوده‌ایم.

در برخی موارد کشورهای همسایه دست به اقدامات تخریبی و موذیانه علیه ایران زده‌اند که به‌عنوان نمونه آن می‌توان عربستان سعودی را مورد اشاره قرار داد که به‌دلیل ماهیت حکومتی آن و نیز رقابتهای ژئوپولیتیکی و ایدئولوژیکی که تبدیل به روابط خصمانه شده است، در بیشتر موارد شاهد درگیری‌های لفظی و حتی جنگهای نیابتی بوده است.

اما در برخی موارد، حاکمانی در کشورهای همسایه بر سر کار بوده‌اند که در دوره حکومتشان تلاش کرده‌اند به ایران اسلامی آسیب بزنند اما وقتی خودشان از مسند قدرت به زیر کشیده شدند، روابط دو کشور به روابطی خوب و گسترده تبدیل شده است که نمونه آن کشور عراق است.

جمهوری آذربایجان یکی از این کشورهایی است که هر از چندی دست به اقداماتی علیه کشورمان زده و طی دو دهه گذشته تلاش کرده است با بازی در زمین غرب و رژیم صهیونیستی امتیازاتی را از این مسیر کسب کند که البته روابط اقتصادی خوب با آنها یکی از امتیازات داده‌ شده از سوی غرب به باکو بوده است.

این موضوع سبب شده است شاهد رفتارهای سینوسی باکو در قبال جمهوری اسلامی باشیم که البته در مسیر سیاستهای غرب علیه کشورمان دنبال می‌شود،
در همین راستا به‌ دلیل اعتراضات دو ماه اخیر در ایران که کشورهای غربی به اقدامات ضدایرانی روی آورده‌اند، باکو نیز تلاش کرده است در این پازل بازی کند.

اواسط هفته جاری بود که الهام علی‌اف در مراسم سالگرد آزادسازی شوشا که بین نظامیان این کشور برگزار شد، با بیان اینکه «ما اینجا قدرت اصلی را داریم. ارتش ما قهرمانی، حرفه‌ای و فداکاری نشان داده است»، در لفاظی علیه ایران گفت: اگر لازم باشد دوباره نشان می‌دهیم، به خواسته خود می‌رسیم، همه این را می‌دانند و کسانی که در مرز ما برای حمایت از ارمنستان رزمایش نظامی برگزار می‌کنند نیز باید این را بدانند، هیچ کس نمی‌تواند ما را بترساند.

به‌ دنبال این اظهارات و تداوم برنامه‌های ضدایرانی رسانه‌های این کشور که همگی تحت حاکمیت دولت هستند، تهران اقدام به احضار سفیر آذربایجان کرد و دستیار وزیر و مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه مراتب نارضایتی و اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به اظهارات غیردوستانه مقامات عالی جمهوری آذربایجان و سیاه‌نمایی رسانه‌های این کشور را به سفیر آذربایجان ابلاغ کرد و افزود: انتظار داریم هرچه سریعتر به این روند پایان داده شود و اقدامات لازم برای جلوگیری از تکرار آن به‌عمل آید.

تصور بر این بود که با این اقدام، باکو کمی به خود بیاید و دست از اقدامات و اظهارات ضدایرانی بردارد اما شب گذشته علی‌اف در نشست سازمان کشورهای ترک اظهارات جدیدی علیه کشورمان مطرح کرده گفت: من معتقدم زمان آن فرا رسیده است که در چارچوب سازمان، مسائلی مانند جلوگیری از همسان‌سازی و حفظ حقوق، امنیت و هویت ملی هموطنان خود را که در خارج از کشورهای عضو سازمان ترک‌ها زندگی می‌کنند، همیشه در نظر داشته باشیم. نسل جوان جهان ترک باید فرصت تحصیل به‌زبان مادری خود را در کشورهای محل سکونت خود داشته باشند. متأسفانه اکثریت 40 میلیون آذربایجانی ساکن خارج از آذربایجان از این فرصت‌ها محروم هستند. آموزش هموطنان خارج از کشورهای ترک به‌زبان مادری باید همواره در دستور کار سازمان باشد، باید در این راستا اقدامات لازم صورت گیرد. دولت آذربایجان توجه ویژه‌ای به حمایت از حقوق، آزادی‌ها و امنیت آذربایجانی‌های مقیم خارج از کشور دارد. ما به تلاش خود ادامه خواهیم داد تا هموطنان ما که به سرنوشت تلخ از کشور آذربایجان جدا شده‌اند، زبان و سنت و فرهنگ ما را حفظ کنند و به اندیشه آذربایجانی‌گری وفادار بمانند و هرگز با سرزمین تاریخی خود قطع رابطه نکنند.

این اظهارات را می‌توان یک گام بیشتر در لفاظی علیه ایران دانست زیرا این‌بار به دخالت در امور داخلی کشورمان اقدام ورزیده است.

جدای از واکنش دستگاه های مسئول که باید به آن پاسخ دهند و اقدامی که وزارت امور خارجه در این راستا باید داشته باشد؛ به‌ نظر می‌رسد که این‌ دست اظهارات ضدایرانی علی‌اف طی یک هفته گذشته را می‌توان به چند مورد در دو ماه گذشته مرتبط دانست:

1 ـ اغتشاشات در ایران که طی دو ماه گذشته با حمایت همه‌جانبه غرب و برخی کشورهای منطقه دنبال شد و تلاش کردند رنگ مسلحانه و آشوب به آن بدهند و پروژه سوریه‌سازی کشورمان را دنبال کنند که ناکام ماندند. در این اغتشاشات، غرب به کشورهای مختلف وظایف مختلفی را محول کرده است که یکی مانند عربستان، از رسانه خود با نام “ایران اینترنشنال” استفاده کرد و منطقه‌ای مانند اقلیم کردستان عراق نیز محل تزریق تسلیحات به داخل کشورمان بود، الهام علی‌اف نیز برای جا نماندن از قافله در این مسیر، اظهارات ضدایرانی به‌زبان می‌آورد و در رسانه‌هایش هم موضوع منطقه مجعول آذربایجان جنوبی را مطرح می‌کند.

2 ـ دستگیری اعضای تروریستی باند تروریستهای حرم شاهچراغ که عنوان شده است تروریست دوم از جمهوری آذربایجان وارد ایران شده است و برخی هماهنگی‌ها نیز از باکو صورت گرفته است، این موضوع برای باکو گران آمده است و در مرحله اول سعی کرد با انتشار خبری مبنی بر دستگیری یک گروه مسلح تروریستی که به‌ادعای آنها در ایران و سوریه آموزش دیده و به‌دنبال ناامنی در جمهوری آذربایجان بودند، پاسخی به بیانیه ایران بدهند و در مرحله دوم نیز اظهارات ضدایرانی علی‌اف تکمیل‌کننده ماجرا باشد.

3 ـ سفر پاشینیان به ایران و ارائه گزارشی از آنچه درباره قفقاز می‌گذرد و تأکید وی بر نقش مهم و مؤثر ایران در مسائل قفقاز که به مذاق باکو خوش نیامده است.

4 ـ برگزاری رزمایش اقتدار از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که برای اولین بار در آن، عبور از رودخانه ارس نیز تمرین شد که پیامی واضح و روشن برای دولت آذربایجان داشت. باکو نیز متقابلاً با برگزاری یک رزمایش در نزدیکی ارس تلاش کرد پاسخی به ایران بدهد اما این اقدام بازتاب چندانی پیدا نکرد.

5 ـ موضع صریح ایران در خصوص مقابله با تغییرات ژئوپولیتیکی در مرزهای شمالی کشورمان که در بالاترین سطح جمهوری اسلامی یعنی رهبری معظم انقلاب اسلامی به آن پرداخته شده است و از سوی مقامات سیاسی و نظامی کشورمان نیز دنبال شده است.

موارد ذکرشده در بالا را می‌توان بخشی از دلایل لفاظی‌های اخیر علی‌اف علیه ایران دانست که البته با توجه به جریان داشتن برخی از آنها، انتظار می‌رود که ادامه داشته باشد، با وجود این، نهادهای ذی‌ربط از جمله وزارت امور خارجه کشورمان باید پاسخی صریح و روشن و البته قاطع‌تر نسبت به این اظهارات رئیس جمهور آذربایجان داشته باشند تا شاهد تکرار این دست اظهارات نباشیم.

منبع: تسنیم

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا