آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغنخجوان

دلایل به صرفه بودن ساخت پل بر روی رود ارس از زبان سفیر پیشین ایران در باکو

افشار سلیمانی: ساخت پل بر روی رود ارس مقرون به کاهش هزینه حمل‌ونقل منجر می‌شود و مسیر بهتری برای فعالیت‌های تجاری و بازرگانی است. صرفه بوده و

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، افشار سلیمانی، سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان با مقرون‌ به‌ صرفه خواندن ساخت پل بر روی رود ارس، گفت: «این اقدام به کاهش هزینه حمل‌ونقل منجر می‌شود و مسیر بهتری برای فعالیت‌های تجاری و بازرگانی است. روان شدن فعالیت‌های تجاری اعم از صادرات و واردات نیز تأثیر زیادی بر افزایش حجم مراودات اقتصادی بر جای می‌گذارد و به توسعه مناطق مرزی منجر می‌شود.»

سلیمانی، درباره اتصال جمهوری آذربایجان به نخجوان از مسیر ایران اظهار داشت: «پیش از شیوع کرونا ایران مسیر مهمی برای صادرات، واردات و تجارت خارجی جمهوری آذربایجان بود؛ به گونه ای که نزدیک به سه دهه تردد میان نخجوان و جمهوری آذربایجان از خاک ایران انجام می شد. تردد و حمل و نقلی که از مسیر بیله سوار آذربایجان وارد بیله سوار ایران و از اهر و کنار ارس به سمت جلفا و نخجوان منتهی می شود، ازجمله مسیرهای مؤثر در تعاملات اقتصادی و تجاری آذربایجان به شمار می رود.»

وی افزود: «بعد از آزادسازی مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان در دو سال اخیر (بعد از نبرد 44 روزه) محور و مسیر نزدیکتری برای دو طرف ایرانی و آذربايجانی فراهم شده است. کنترل ارمنستان بر نزدیک به ١٣٠ کیلومتر از نوار مرزی دو کشورباعث محدودیت و قطع برخی فعالیت های بازرگانی و تجاری شده بود.»

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان درباره سند امضا شده میان تهران و باکو عنوان کرد: «به تازگی ایران با طرف آذربایجانی سندی امضا کرده که در آن محورهایی  از مسیر زنگیلان – آق بند فعال خواهد شد. هر چند فعال سازی کامل این مسیرها نیازمند ساختن چند پل و جاده است که دو طرف در اراضی خود باید آن را تکمیل کنند. علاوه بر این، در حال حاضر اتوبوس ها و کامیون های آذربایجان می توانند در مسیر نخجوان- آذربایجان از ایران تردد کنند.»

وی افزود: «ساخت پل بر روی رود ارس مقرون به صرفه است، زیرا به کاهش هزینه حمل و نقل منجر می شود و مسیر بهتری برای فعالیت های تجاری و بازرگانی است. طبعاً دو کشور در حوزه حمل و نقل و اتصالات راه و ترابری دستاوردهای قابل توجهی مانند کاهش هزینه ها را تجربه خواهند کرد. روان شدن فعالیت های تجاری اعم از صادرات و واردات نیز تأثیر زیادی بر افزایش حجم مراودات اقتصادی بر جای می گذارد و به توسعه مناطق مرزی منجر می شود. با توجه به اینکه مناطق مرزی کشور با کمبودهایی مواجه اند، این موضوع امکان افزایش واردات تجاری را فراهم می کند؛ لذا در سایه توسعه تجارت و حمل و نقل می توان به ارزآوری و اشتغالزایی در مناطق مرزی امیدوار بود.»

افشار سلیمانی تأکید کرد: «ایران می تواند عایدی مختلفی از آستارا، آذربایجان و جلفا به نخجوان بابت هزینه ی سوآپ گاز داشته باشد. علاوه بر این، از ترکمنستان نیز به وسیله عبور از خاک ایران ترانزیت به آذربایجان انجام می شود. اين موارد باعث افزایش همکاری میان ایران و کشورهای مختلف می شود. آنچه حائز اهمیت است، اینکه ایران و آذربایجان باید نگاه اقتصادی خود را تکمیل کنند تا پیوستگی ژئوپلیتیکی را به چسبندگی اکونومیکی تبدیل کنند.»

وی افزود: «اصل راهبرد جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه و پیرامونی به ویژه با همسایگان که ارتباط خاکی و مرز زمینی دارد، باید بر فعال سازی تجارت متمرکز شود. این راهبرد به تقویت روابط تجاری و حتی سیاسی ایران به کشورهای مختلف منطقه منجر می شود و به تبع آن شاهد افزایش امنیت و رفاه مردم ایران و منطقه و وحدت سیاسی خواهیم بود.»

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان عنوان کرد: «دولت سیزدهم باید به موضوع تقویت و هدایت بخش خصوصی برای توسعه تجارت و فعالیت های بازرگانی در این محور توجه کند و برای تقویت تجارت با کشورهای یاد شده تسهیلاتی در اختیار صادرکنندگان برای سرمایه‌گذاری در حوزه تولید و صادرات قرار دهد تا کشورمان از چنین قراردادها و همکاری هایی منتفع شود.»

منبع: راهبرد معاصر

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا