آذربایجاناخبارایرانعمومیقفقاز جنوبیگرجستان

درخواست رییس دانشگاه قفقاز برای برگزاری هفته فرهنگی ایران در گرجستان

کاخا شِنگِلیا در دیدار سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان در تفلیس با اشاره به روابط خوب و همکاری‌های فرهنگی بین ایران و گرجستان، خواستار برگزاری هفته فرهنگی ایران در ماه مارس همزمان با تعطیلات نوروز و سال نو ایرانی شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در راستای گسترش تعاملات و همکاری‌های علمی و دانشگاهی ایران و گرجستان، حمید مصطفوی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در گرجستان به اتفاق قوام شهیدی، سفیر ایران با رییس دانشگاه قفقاز دیدار و در خصوص توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی مشترک بحث و تبادل نظر کردند.

کاخا شِنگِلیا، رییس دانشگاه قفقاز و رییس منتخب انجمن بین‌المللی رؤسای دانشگاه IAUP در سخنانی، گزارشی از پیشینه دانشگاه، کیفیت بالای آموزشی و رتبه ۵۳ دانشگاه در رتبه بندی دانشگاه‌های جهان در رشته تجارت و بازرگانی ارائه کرد.

وی در ادامه، گفت: امیدواریم با برطرف شدن موانع پذیرش مدارک دانشگاهی بین دو کشور ایران و گرجستان، زمینه تبادل استاد و دانشجو و توسعه همکاری‌های علمی بیش از این، بین دو کشور فراهم شود.

کاخا شِنگِلیا ادامه داد: در حال حاضر زبان‌های فارسی، انگلیسی، فرانسوی، چینی و ترکی به صورت دوره‌های کوتاه مدت آموزش داده می‌شود که بیش از ۱۰۰ ایرانی در دوره‌های آموزش کوتاه مدت زبان گرجی و انگلیسی در حال حاضر مشغول یادگیری زبان گرجی و انگلیسی هستند.

وی همچنین، با اشاره به روابط تاریخی و اشتراکات فرهنگی ایران و گرجستان گفت: به منظور گرامی داشتن سنت‌های علمی، ادبی و فرهنگی ارزشمند ایران که در تاریخ و فرهنگ غنی این ملت ریشه دارد، ما علاقه‌مند هستیم در زمینه توسعه همکاری‌های مشترک علمی و فرهنگی بین دو کشور و عضویت و پیوستن دانشگاه‌های ایران به انجمن بین‌المللی رؤسای دانشگاه IAUP همکاری کنیم.

رییس دانشگاه قفقاز خاطرنشان کرد: گرجستان و ایران در زمینه همکاری‌های فرهنگی روابط خوبی دارند و از اجرای یک برنامه فرهنگی در دانشگاه با حمایت رایزنی فرهنگی کشورمان با عنوان «هفته فرهنگی ایران» در ماه مارس، همزمان با تعطیلات نوروز و سال نو ایرانی استقبال می‌کنیم.

مصطفوی با تشریح فعالیت‌های رایزنی فرهنگی ایران و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشگاه‌های ایران و جایگاه علمی و تحقیقاتی ایران در جهان برشمرد و آمادگی خود را برای همکاری مشترک در زمینه فعالیت‌های علمی و دانشگاهی، برگزاری کنفرانس‌ها و اجرای طرح‌های فرهنگی مشترک و توسعه ارتباطات آموزشی اعلام کرد.

مصطفوی، رایزن فرهنگی کشورمان بیان کرد: توسعه مناسبات پایدار بین کشورها بدون همکاری بین دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی میسر نخواهد شد.

وی افزود: بر اجرای برنامه‌های آموزشی و فرهنگی مشترک به ویژه ایجاد کرسی ایرانشناسی، برگزاری دوره‌های آموزشی، کنفرانس‌ها و انجام تحقیقات مشترک در بازشناسی و تقویت اشتراکات فرهنگی و تاریخی تأکید کرد.

مصطفوی یادآور شد: زبان و فرهنگ، ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و زبان به عنوان مهم‌ترین عامل انتقال فرهنگ و میراث گذشته، نقش تعیین‌کننده‌ای در تبیین و ساماندهی افکار و اعتقادات افراد جامعه و برقراری روابط فرهنگی بین کشورها دارد.

قوام شهیدی با تأکید بر ضرورت گسترش همکاری‌های علمی و فرهنگی ایران با دانشگاه قفقاز با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان در مراسم پایان دوره آموزشی به اهمیت توسعه فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها اشاره کرد.

وی تصریح کرد: دیپلماسی علمی دانشگاه‌ها به ویژه با دانشگاه قفقاز گرجستان در روابط بین دو کشور ایران و گرجستان مهم و بسیار تأثیرگذار است. موفقیت و پیشرفت کشورها به استفاده صحیح از تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های علمی و فرهنگی بستگی دارد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در گرجستان با اشاره به نقش آشنایی دانشگاهیان با فرهنگ‌ و سنن دیگر ملل و نیز افزایش ضریب تأثیر دانشگاهیان در محافل تصمیم‌سازی گفت: دانشگاه‌ها و دانشگاهیان دو کشور ایران و گرجستان باید بتوانند از طریق توسعه ارتباطات علمی و فرهنگی با اساتید، دانشجویان و پژوهشگران، توانمندی‌ها و فرهنگ و تاریخ غنی دو کشور را معرفی کنند تا توسعه روابطه همه جانبه بین دو کشور صورت پذیرد.

وی افزود: تلاش خواهیم کرد تعاملات بین‌المللی همه جانبه دانشگاه‌های دو کشور با رفع برخی موانع و محدودیت‌ها گسترش یابد.

در بخش پایانی این دیدار، سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان به اتفاق رییس دانشگاه از بخش‌های مختلف دانشگاه بازدید کردند و در مراسم پایان دوره آموزشی ایرانیان مقیم تفلیس شرکت و سخنرانی کردند  و پس از اجرای موسیقی زنده ایران توسط دو هنرمند ایرانی مقیم به شرکت‌کنندگان در دوره آموزشی گواهینامه پایان دوره اعطا شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا