آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهعمومی

درخشش اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در فراخوان طرح‌های پژوهشی ایران و ترکیه

طرح‌های منتخب دومین فراخوان طرح‌های پژوهشی مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه در چارچوب برنامه TUBITAK-MSRT-NIMAD Joint Call ۲۰۲۰ از میان ۱۷۲ طرح ارسالی معرفی شدند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از خبرگزاری دانشجو، طرح‌های منتخب دومین فراخوان طرح‌های پژوهشی مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه در چارچوب برنامه TUBITAK-MSRT-NIMAD Joint Call ۲۰۲۰ از میان ۱۷۲ طرح ارسالی معرفی شدند.

عجمی، معاون پژوهش وفناوری این دانشگاه اظهار داشت: با جمع بندی نظرات داوران هر دو کشور و امتیازات کسب شده، ۲۰ طرح مشترک میان پژوهشگران ایرانی و ترکیه‌ای منتخب اعلام شد. در میان طرح‌های پذیرفته شده ۲ طرح از اعضای هیئت علمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان قرار دارد. طرح اکبر حیدرزاده با همکاری رقیه محمدزاده از گروه مهندسی مواد و طرح خانم آقامحمدی از گروه مهندسی شیمی جزئ طرح‌های منتخب فراخوان قرار دارد.
وی در خصوص خلاصه طرح برگزیده اکبر حیدرزاده و رقیه محمدزاده از گروه مهندسی مواد گفت: مواد با انتروپی بالا، نسل جدید مواد با ترکیب شیمیایی پیچیده، کاندیدای مواد نودر شاخه مهندسی و علم مواد به حساب می‌آیند. اما، هزینه بالای تولید آن‌ها به دلیل حضور کبالت در ترکیب شیمیایی باعث شده است که برای کاربرد‌های مهندسی مناسب نباشند. به همین خاطر، تولید آلیاژ‌های انتروپی بالای ارزان به یکی از مباحث داغ در عرصه صنعتی و دانشگاهی تبدیل شده است. از طرف دیگر، جوشکاری و اتصال قطعات مختلف در صنعت اجتناب‌ناپذیر است. روش‌های جوشکاری مرسوم ذوبی، ساختار منحصر به فرد آلیاژ‌های نو از قبیل آلیاژ‌های انتروپی بالا را تخریب می‌کنند.

بنابراین، مشکلات جوشکاری ذوبی، محققین را بر آن داشته است تا روش‌های جدیدی برای اتصال مواد با جوش‌پذیری پایین ابداع کنند. در همین راستا، روش‌های جوشکاری حالت جامد نتایج خوبی را نشان داده‌اند. در بین روش‌های حالت جامد، جوشکاری همزن اصطکاکی توجه زیادی را در جوشکاری فلزات و آلیاژ‌های مختلف به خود جلب کرده است. در تحقیق حیدرزاده، برای اولین بار، نسل جدیدی از آلیاژ‌های انتروپی بالای ارزان تولید خواهند شد و در ادامه جوشکاری همزن اصطکاکی آن‌ها بر اساس نتایج ریزساختاری و خواص مکانیکی بررسی و بهینه خواهد شد.

وی افزود: نتایج این تحقیق، اطلاعات ارزنده‌ای برای تولید مواد نو با خواص ویژه به ارمغان خواهد آورد. آلیاژ انتروپی بالای ارزان مستحکم و انعطافپذیر به همراه روش جوشکاری آنها، محصول این تحقیق است که قابل اجرا در ترکیه و ایران است. علاوه بر این، در هر دو کشور، توجه محققین برای تحقیق در زمینه این مواد نو و شناخت سیستم‌های چندجزیی آن‌ها به وجود خواهد آمد. این تحقیق علاوه بر داشتن کاربرد صنعتی، کمک شایانی برای تربیت دانشجویان و تولید رساله‌های سطح بالا خواهد کرد.

عجمی در ارتباط با دومین طرح برگزیده این فراخوان مربوط به طرح سوگند آقامحمدی گفت: کاهش منابع نفت خام و نگرانی‌های زیست محیطی منجر به گسترش تحقیقات در سرتاسر جهان در مورد فرآیند‌های جایگزین برای تولید مواد شیمیایی شده است. سنتز فیشر تراپش فرآیندی برای تولید انعطاف پذیر مواد شیمیایی کلیدی از گاز سنتز به دست آمده از منابع غیر نفتی است. مولفه اصلی فرآیند فیشر تروپش کاتالیست است. در این پروژه، ساختار‌های آلی – فلزی به همراه اکسید‌های فلزی به صورت هسته-پوسته به روش پیرولیز حرارتی و با استفاده از انرژی پلاسما در فرایند فیشر تراپش مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

عجمی یادآورشد: نتیجه این پروژه درک اساسی ما از سیستم پیچیده سنتز فیشر تراپش را بهبود می‌بخشد و راه را برای طراحی و توسعه کاتالیست FTS هموار می‌کند. گفتنی است که صنعت ودانشگاه در این طرح ذینفع هستند.

وی در پایان ضمن تبریک به دانشگاهیان و افراد برگزیده در این طرح، برای همه پژوهشگران پرتلاش دانشگاه آرزوی موفقیت کرد.

شایان ذکراست، پروفسور Alper Sarioglan همکار این طرح از دانشگاه صنعتی استانبول است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا