آذربایجاناخبارعمومی

درآمد ۱۴۰ میلیارد دلاری جمهوری آذربایجان از طرح توسعه میادین نفتی در دریای خزر

بختیار اصلان بیکلی، معاون اول دفتر نمایندگی شرکت بریتیش پترولیوم ( بی پی ) در جمهوری آذربایجان گفت: مجموع درآمد این جمهوری از سال ۱۹۹۴ اکنون از طرح  توسعه میادین نفتی «آذری ، چراغ و گونشلی» در دریای خزر بیش از ۱۴۰ میلیارد دلار بوده است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، اصلان بیکلی در سخنانی در همایش شرکای تجاری جمهوری آذربایجان در باکو، افزود: کنسرسیوم شرکت های نفتی خارجی به پیمانکاری بریتیش پترولیوم فعال در میادین «آذری،  چراغ و گونشلی» طبق قرارداد امضا شده با جمهوری آذربایجان تا به حال در مجموع  نزدیک به ۴۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی حاصل کرده و  هم زمان نفت را بطور رایگان به این کشور تحویل داده است.

قرار داد توسعه میادین نفتی «آذری، چراغ و گونشلی » در سال ۱۹۹۴میلادی میان جمهوری آذربایجان و شرکت های نفتی خارجی به مدت ۲۵ سال امضا و این قرارداد دو سال پیش  به مدت ۳۲ سال دیگر یعتی تا سال ۲۰۵۰ میلادی تمدید شد و  بی پی پیمانکار توسعه این طرح تولید انرژی در دریای خزر می باشد.

اصلان بیکلی  همچنین با اشاره به پیمانکاری بی پی در طرح توسعه میدان گازی شاه دنیز جمهوری آذربایجان در دریای خزر، اضافه کرد: تا به حال در قالب توسعه  این طرح انرژی  ۱۱۲  میلیارد متر مکعب گاز طبیعی استخراج  شده است.

شرکت ملی نفت ایران با ۱۰ درصد سهم یکی از سهامداران طرح توسعه میدان گازی شاه دنیز است.

گاز طبیعی استخراج شده از میدان شاه دنیز بیشتر به  ترکیه و گرجستان صادر می شود و جمهوری آذربایجان برنامه ریزی کرده تا از سال ۲۰۲۰ میلادی سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی این میدان را به اروپا صادر کند.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا