آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغ

خروج مقامات باکو از «اجلاس تونس» با ادعای صدور بیانیه تحریک آمیز

مقامات جمهوری آذربایجان نشست سران کشورهای فرانسوی زبان در تونس را با ادعای بیانیه‌های تحریف آمیز علیه باکو ترک کردند

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، مقامات جمهوری آذربایجان از نشست سران کشورهای فرانسوی زبان که روز شنبه به میزبانی تونس برگزار شد، به دلیل آنچه که بیانیه‌های تحریف آمیز و تحریک آمیز علیه باکو در پیش نویس بیانیه اجلاس سران اعلام شده، خارج شدند.

به گزارش روزنامه «دیلی صباح» در بیانیه وزارت خارجه جمهوری آذربایجان که روز یکشنبه منتشر شده، آمده است که در اجلاس سران «فرانکفونی»، «آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان، بیانیه تحریک آمیز و مملو از دروغ و بیان کرد.

این وزارتخانه مدعی شد که اظهارات تحریک آمیز، یکجانبه و تحریف شده علیه باکو در اجلاس تونس با حمایت مستقیم فرانسه بیان شده است.

از سویی دیگر، دفتر نخست وزیری ارمنستان نیز روز یکشنبه اعلام کرد که «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در چارچوب هجدهمین اجلاس سران سازمان فرانکفونی که در پایتخت تونس برگزار شد، با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه دیدار و گفت‌و گو کرد.

نیکول پاشینیان و امانوئل مکرون درباره نتایج نشست چهارجانبه سران ارمنستان، فرانسه، جمهوری آذربایجان و رئیس شورای اروپا که در اکتبر سال جاری در شهر «پراگ» برگزار شد، گفت‌وگو کردند.

فرانسه روابط بسیار گرمی با ارمنستان دارد و این موجب نگرانی باکو شده است. طی روزهای گذشته، سنای فرانسه با ۲۹۵ رأی موافق، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از دولت فرانسه خواسته شده جمهوری آذربایجان را به دلیل حملات علیه ارمنستان در سپتامبر ۲۰۲۲ تحریم کند.

این قطعنامه بر لزوم به رسمیت شناختن قره باغ و به کارگیری آن به عنوان ابزار مذاکره جهت برقراری صلح پایدار در منطقه تاکید می‌کند. در این قطعنامه تاکید شده که اقدامات تهاجمی مکرر جمهوری آذربایجان علیه قره باغ امنیت و آزادی را به خطر می‌اندازد.

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا