آخرین اخبارآذربایجاناخبارعمومی

خاخام صهیونیست؛ جمهوری آذربایجان “مرکز سبک زندگی چنددینی و چندفرهنگی” است!

در راستای سیاست "شیعه زدایی" در جمهوری آذربایجان؛ خاخام صهیونیست تاکید کرد جمهوری آذربایجان "مرکز سبک زندگی چنددینی و چندفرهنگی" است!

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از خبر گزاری رسمی “آذرتاج” جمهوری آذربایجان،خاخام رون لی پاز، معاون “مرکز تفاهم ادیان” آمریکا در “همایش هم نوایی ادیان برای صلح و امنیت جهانی” که جمهوری آذربایجان در واشنگتن برگزار کرد، ادعا نمود: « جمهوری آذربایجان “مرکز سبک زندگی چنددینی و چندفرهنگی” است!»

این خاخام صهیونیست گفت: « برای من جای تعجب نیست که جمهوری آذربایجان میزبان این همایش است که در واشنگتن برگزار شد. آذربایجان “مرکز سبک زندگی چند دینی و چند فرهنگی” است. جوامع با مذاهب مختلف در سراسر جهان این ارزش های مهم را بسیار ارج می نهند. در مورد تجربه خود به عنوان یک یهودی و خاخام در طول اقامتم در آذربایجان، گفتگوی خود را با جورج دیک سفیر اسرائیل به خاطر می آورم. یک بار از او پرسیدم که آیا یهودی بودن در آذربایجان بی خطر است؟، پرسیدم اگر با کیپا در شهر گردش کنم، چه می شود؟ او به من پاسخ داد که به احتمال زیاد “مردم می آیند و تو را در آغوش می گیرند”. این نمادی از چندفرهنگی است که در آذربایجان وجود دارد و احترامی است که به عقاید دیگر گذاشته می شود.»

“همایش هم نوایی ادیان برای صلح و امنیت جهانی” به طور مشترک توسط مرکز بین المللی حقوق و مطالعات دینی زیر نظر دانشگاه بریگام یانگ، دانشکده حقوق کلمبیای دانشگاه کاتولیک آمریکا، کمیته دولتی امور سازمان های دینی جمهوری آذربایجان و مرکز بین المللی چندفرهنگ گرایی باکو در واشنگتن برگزار شد.
همچنین برای تزریق افکار یهودیان در خصوص هویت جمهوری آذربایجان به اذهان نمایندگان و کارگزاران “کمیته دولتی امور دیاسپورا” جمهوری آذربایجان، فیلم “شوشی از چشم (نگاه) یهودیان” در این کمیته به نمایش درآمد.
به گزارش خبرگزاری آذرتاج، « در نشست نمایش این فیلم، افراد سرشناس کشور، نمایندگان جامعه یهودی، دیاسپورای آذربایجان در آمریکا، فرانسه و روسیه شرکت کردند. سپس نویسنده سناریوی این فیلم، سعادت شوکوراوا اسرائیل اف، مدیرمسئول سایت و شبکه اینترنتی Kanal24.az درباره انگیزه ساخت این فیلم و تصویربرداری آن در پایتخت فرهنگی جمهوری آذربایجان، شوشی صحبت کرد.

همچنین رئیس جامعه مذهبی یهودیان کوهستانی باکو، عضو جامعه یهودیان آمریکا، مدیر تآتر دولتی درام ایروان جمهوری آذربایجان، عادله علی اوا استاد پیانو سرشناس مقیم فرانسه، مورخ دانشمند ابراهیم ابراهیم اف، خانم مهستی علی اوا، دستیار آناتولی رافائیلوف نماینده (یهودی) مجلس ملی جمهوری آذربایجان سخنرانی کردند. مهمانانی که از فیلم شوشا از نگاه یهودیان قدردانی کردند، در مورد عشق خود به وطن، ارزش پیروزی در منطقه قره باغ برای آذربایجانی ها و جوامع دوست در جهان و شرایط فوق العاده ایجاد شده برای فعالیت همه جوامع در جمهوری آذربایجان صحبت کردند. سخنرانان در این مراسم با اشاره به روابط شراکت راهبردی بین اسرائیل و آذربایجان، فعالیت های جدی جامعه یهودی آذربایجان و دیاسپورای آذربایجانی در اسرائیل ، حضور اعضای جامعه یهودی آذربایجان در جنگ های اول و دوم قره باغ و بازدید جامعه یهودی از شهر شوشی که روزنامه نگاران و دانشمندان علوم سیاسی یهودی نقش مهمی در این جنگ داشتند، روند انتقال حقاییق قره باغ آزاد شده به جامعه جهانی و… صحبت کردند. همچنین اعلام شد که نمایشنامه ای تقدیم به قهرمان ملی (یهودی) آذربایجان، آلبرت آگارونوف در تآتر دولتی درام آذربایجان ایروان در حال تمرین است. لازم به ذکر است اولین مراسم رونمایی فیلم “شوشی از نگاه یهودیان” در نتانیای اسرائیل برگزار شده بود.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا