آذربایجاناخبارایرانعمومی

خاخام ایرانی: صهیونیسم از دین یهودیت جدا است

یهودا گرامی خاخام یهودیان ایران: «بین صهیونیسم و ​​یهودیت تفاوت زیادی وجود دارد.»

به گزارش پایگاه حقایق خبری قفقاز به نقل از«اسلام آذری»، یهودا گرامی خاخام یهودیان ایران گفت: «بین صهیونیسم و ​​یهودیت تفاوت زیادی وجود دارد. یهودیت دینی با 3،300 سال سابقه است اما صهیونیسم یک جنبش سیاسی است که تنها 100 سال از عمر آن می گذرد.»

وی گفت که قصد ندارد در امور سیاسی دخالت کند، اما معتقد است رژیم صهیونیستی هیچ ارتباطی با دین، ​​به ویژه یهودیت ندارد.

این خاخام ایرانی با صحبت درباره مسائل پیرامون رژیم صهیونیستی و ایران عنوان کرد: « این یک جنگ مذهبی نیست. همه یهودیان مقیم ایران بر این نکته تأکید دارند. نکته بد اینجاست که جهان تقابل بین رژیم صهیونیستی و ایران را به عنوان جنگ بین مذاهب به تصویر می کشد.»

وی با اشاره به روابط حسنه یهودیان و مسلمانان در ایران گفت: «همسایگان مسلمان ما به عنوان یهودیانی که در ایران زندگی می کنیم احترام زیادی برای ما قائل هستند. برخلاف اروپا، ایران برای محافظت از کنیسه ها و مدارس یهودی به نیروهای امنیتی احتیاج ندارد و امنیت شخصی ما در سطح بسیار عالی قرار دارد.»

یهودا گرامی در ادامه افزود: «حدود 20 الی 25 هزار یهودی در ایران زندگی می کنند که بیشتر آنها در تهران ، شیراز ، اصفهان و کرمانشاه سکونت دارند.»

وی درباره وضعیت اجتماعی یهودیان در ایران اظهار داشت: «ما از آزادی مذهبی کاملی برخورداریم. همه کنیسه ها باز هستند و تورات در آنجا آموزش داده می شود. ما به فعالیت انواع موسسات آموزشی از جمله مدارس ابتدایی و متوسطه  مجاز هستیم.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما به مراسم خاکسپاری سردار سلیمانی رفتید، گفت: « تنها من به آنجا نرفتم. روحانیون مسیحی نیز برای عرض تسلیت در آنجا حضور یافتند. غرب باید درباره قاسم سلیمانی این نکته را بداند که او واقعا قهرمان ملی ایران است. ایشان در جنگ بین ایران و عراق قهرمانی حماسه ساز بود. بعدها در سوریه نیز به عنوان یک قهرمان شناخته شد و نابودی داعش فقط به دست او امکان پذیر بود. حضور ما در مراسم عزاداری شهید سلیمانی، نشانه احترام به شخصیت والای وی و ارج نهادن به کارهایی بود که او برای ایران انجام داد.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا