آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغ

حمایت فرانسه از مذاکرات صلح ارمنستان و جمهوری آذربایجان

وزارت امور خارجه فرانسه از آمادگی این کشور برای حمایت از مذاکرات صلح بین باکو و ایروان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از فارس، وزارت امور خارجه فرانسه روز شنبه اعلام کرد که پاریس به عنوان رئیس مشترک گروه مینسک آماده است از مذاکرات ایروان و باکو با هدف توافق صلح حمایت کند.

به نوشته وبگاه «رادیو اروپای آزاد» به نقل از وزارت امور خارجه فرانسه، «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه در گفت‌وگوهای تلفنی جداگانه با «آرارات میرزویان»، وزیر امور خارجه ارمنستان و «جیحون بایرام اف»، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان، بر اهمیت ثبات و صلح در قفقاز جنوبی تاکید کرد.

گفتنی است، وزارت خارجه ارمنستان اخیرا اعلام کرد که از روسای مشترک گروه مینسک (فرانسه، ایالات متحده و روسیه) درخواست کرده تا مذاکرات ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مورد یک معاهده صلح را بر اساس منشور سازمان ملل متحد سازماندهی کنند.

این اعلامیه پس از بیانیه بایرام اف مبنی بر اینکه باکو یک پیشنهاد پنج ماده‌ ای را برای عادی سازی روابط به ایروان ارائه کرده است، صادر شد.

لودریان در گفت‌وگو با وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان نیز از تنش‌های اخیر ابراز نگرانی کرده و خواستار اتخاذ همه اقدامات ممکن برای کاهش آن شد.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به تازگی گفت که سند پنج ماده‌ای را برای عادی سازی روابط به ارمنستان ارسال کرده و منتظر پاسخ از سوی این کشور است. «جیحون بایرام اف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان گفت: «اگر ارمنستان صادقانه خواهان عادی سازی روابط با آذربایجان است، این فرصت بسیار خوبی برای آنهاست. حدود یک سال است که ارمنستان به پیشنهاد ما پاسخی نداده است.»

وی در ادامه گفت: «آذربایجان برای نشان دادن حسن نیت خود اخیراً پیشنهاد جدیدی به ارمنستان ارائه کرده است. این پیشنهاد یک سند جامع است. ما به طرف ارمنستانی برخی از اصول اساسی که در واقع شامل عادی سازی روابط آذربایجان و ارمنستان می‌شود را پیشنهاد داده‌ایم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان نیز در واکنش به اظهارات باکو مبنی بر پیشنهاد امضای معاهده صلح داده به ایروان گفت: «دولت جمهوری ارمنستان راهبردی را برای گشایش دوران توسعه صلح آمیز در منطقه اتخاذ کرده و طبیعتاً آمادگی خود را برای برداشتن گام‌هایی در این راستا نشان می‌دهد. چندین بار در بالاترین سطح اعلام شده که این یکی از اولویت‌های دستور کار دولت ارمنستان است.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا