آخرین اخبارآذربایجاناخبارترکیهعمومی

حضور میهمانان چهار کشور خارجی در اجلاس بین‌المللی پیر غلامان حسینی

رییس هجدهمین اجلاس بین‌المللی پیر غلامان و خادمان حسینی گفت: این رویداد فرهنگی – مذهبی بیست و سوم شهریور در محوطه مسجد کبود تبریز با حضور ۱۰ مهمان از چهار کشور خارجی برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از ایرنا، محمدمهدی رحمتی، روز پنجشنبه در یک گفت و گوی خبری با بیان اینکه مراسم اختتامیه این اجلاس نیز ۲۵ شهریور در فضایی باز برگزار می‌شود، افزود: در این اجلاس میهمانانی از کشورهای پاکستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان و آفریقای جنوبی شرکت می کنند.

وی اظهار داشت: ۲ سال گذشته در آئین اختتامیه هفدهمین اجلاس بین‌المللی پیر غلامان و خادمان حسینی، پرچم متبرک حرم امام حسین (ع) به مسوولان آذربایجان شرقی اهدا و این استان به‌ عنوان میزبان هجدهمین اجلاس معرفی شد.

رییس هجدهمین اجلاس بین‌المللی پیر غلامان و خادمان حسینی گفت: این اجلاس پیش درآمدی برای شور و شعور روزافزون حسینی است که هر سال از سوی رسانه ملی برای قدردانی از جامعه حسینی برگزار می کند.

رحمتی، ادامه داد: صدا و سیما هر سال پیش از آغاز ایام محرم و صفر نقش پیر غلامان حسینی را در جامعه تبیین و برای معرفی این افراد برنامه‌های خاصی تهیه می‌کند و امسال نیز در ماه صفر این کار را ادامه می‌دهد تا برای اشاعه فرهنگ عاشورایی از پیر غلامان حسینی که عمر پربرکت خود را در مکتب قرآن و عترت سپری کرده‌اند و به‌ عنوان مبلغان این فرهنگ در چند دهه گذشته فعالیت‌های بسیار ارزشمندی انجام داده‌اند، قدردانی کند.

وی با بیان اینکه به دلیل شرایط خاص کرونایی در زمان برگزاری این همایش تأخیر رخ داده است، یادآوری کرد: به دلیل همه‌گیری کرونا این اجلاس در سال گذشته برگزار نشد اما امسال در فضایی باز و با تعدادی محدود برگزار می شود.

رییس هجدهمین اجلاس بین‌المللی پیر غلامان و خادمان حسینی گفت: از هر استان سه نفر در حوزه های مداحی و سرایش اشعار حسینی برای حضور در اجلاس هجدهم انتخاب خواهند شد تا با ظرفیتی نزدیک به ۱۵۰ نفر این اجلاس در تبریز به‌ عنوان خاستگاه تشیع در ایران که قدمتی زیاد در برپایی آیین‌های سوگواری دارد، برگزار می شود.

رحمتی، افزود: امسال نیز این جلاس با همکاری نمایندگانی از سازمان تبلیغات اسلامی، کانون مداحان کشور، هیات رزمندگان اسلام، بسیج مداحان، مجمع شعرای آیینی کشور، بنیاد دعبل خزاعی و سایر دستگاه های دولتی و خدماتی برگزار می شود.

وی اظهار داشت: تهیه تاریخچه اجلاس پیر غلامان به‌صورت مستند تلویزیونی و مکتوب، تهیه بانک برگزیدگان و تجلیل شدگان در هفده دوره از اجلاس، تولید برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی با محوریت بیان خاطرات پیر غلامان، بزرگداشت شهدا و درگذشتگان پیر غلامان ازجمله برنامه‌های جانبی این اجلاس است.

رییس هجدهمین اجلاس بین‌المللی پیر غلامان و خادمان حسینی گفت: شعار امسال این اجلاس با مضمون «حسینه یرلر آغلار گویلر آغلار/ بتول و مرتضی پیغمبر آغلار» به معنی همه زمین و اسمان بر حسین گریه می‌کنند، است.

رحیمی، ادامه داد: این شعر، نوحه معروفی از مرحوم عبدالحسین متخلص به «خازن» از شاعران دوره مشروطه است که محمدحسین شهریار نیز در یک غزل بیت نخست آن را تضمین کرده و به این نوحه‌سرای معروف ادای احترام کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا