آذربایجاناخبار

« حاج آبگل شهید زنده است… در این موضوع نمی توانیم سکوت کنیم»

روحانی مبارز حاج آبگل سلیمانف به زندان شماره ی 8 منتقل شده است. این زندان، دارای شرایط بسیار سخت گیرانه و بدون ملاقات می باشد و زندانیان در آن در سلول های انفرادی و در شرایط بسیار بد نگه داشته می شوند. هم چنین، این زندان از کم ترین امکانات و شرایط لازم برخوردار است.

مرکز فرهنگی قفقاز/ به نقل از اسلام آذری، تعدادی از روحانیون و دین شناسان آذربایجان در این خصوص به سایت اسلام آذری. آذ گفته اند:

حاج ایلقار ابراهیم اوغلو: «این گونه رفتارها و برخوردها علیه حاج آبگل سلیمانف را تقبیح می کنیم. حاج آبگل بی گناه را به چه دلیلی به «انفرادی» فرستاده اند. ما نمی توانیم در این مورد سکوت کنیم. حاج آبگل برادر ماست، روح و روان ماست. ایشان فدایی ای هستند که جان خود را در این راه تقدیم نموده اند و شهید زنده هستند. هر کسی باید از حاج آبگل دفاع کند…».

امیل راحیل اوغلو: «حاج آبگل سلیمانف فردی اجتماعی و عالم دینی می باشد که همگان او را به عنوان دین شناس می شناسند. برای هر کسی که او را می شناسد مانند روز روشن است که «جنایت» او، بیان حق است. نسبت به آزادی بیان در جمهوری آذربایجان فشارهای جدّی اِعمال می شود. انتقال حاج آبگل سلیمانف به زندان مزبور و بازداشت و نگه داری ایشان در سلول انفرادی، هیچ چیز را تغییر نمی دهد. خود ایشان هم در خطبه هایش گفته است: «زندان برای ما گلستان است». همه باید بدانند که اهل حق را نه زندان و سلول انفرادی و نه مرگ می تواند از راه خود باز دارد.

سیدالمان آقایف: «در قرآن کریم آمده است که هیچ کس نمی تواند نور خدا را خاموش کند. من معتقدم که روحانی هر کجا می خواهد، باشد، وظیفه ی خود را انشاء الله به انجام خواهد رساند».

حاج الهام علیف: «این گونه رفتارها و برخوردها با روحانیون، عالمان دینی و دین داران در کل، حرکتی خارج از انسانیت است. آزار و اذیت فردی مانند حاج آبگل سلیمانف و اِعمال فشار جسمی و روحی بر ایشان، البته که قابل قبول نیست. این گونه برخوردها شایسته ی هیچ انسان باوجدانی نیست و نگه داری ایشان در این شرایط بد و بسیار نامناسب با هیچ معیار انسانی سازگار نیست… خداوند نسبت به این گونه مأموران انصاف و به برادران دینی مان هم صبر عطا کند. انشاء الله».

فرهاد میرزا: «اگر تأثیر قوی حاج آبگل در جامعه را در نظر بگیریم می توانیم بگوییم که حکومت آذربایجان می خواهد او را هر چه بیش تر در محدودیت نگه دارد… ما اعتراض خود را نسبت به کسانی که این وضعیت را برای حاجی به عمل آورده اند، اعلام می داریم و آنان را تقبیح می کنیم. این گونه برخورد با یک زندانی، بی عدالتی است…».

نورالدین شیرین رییس کانال تلویزیونی «قدس تی وی» ترکیه و محقق و نویسنده ی مطرح: «انتقال حاج آبگل سلیمانف به زندان مذکور از طرف دولت باکو، نشان می دهد که حکومت آذربایجان چه قدر از حاج آبگل می ترسد. این حکومت برای کاستن از دایره ی تأثیر و نفوذ او در میان مسلمانان آذربایجان می خواهد در پیام های ایشان خلل ایجاد کند و برای دور نگه داشتن ایشان از جامعه، هر کاری که از دستش برمی آید، انجام می دهد. دولت آذربایجان هر چه قدر حاج آبگل را در انزوا قرار دهد و سعی در گسستن ارتباط او با جامعه کند، نمی تواند به هدف خود برسد. چرا که حاج آبگل و دیگر زندانیان حجاب نه تنها در قلب های مردم آذربایجان جای دارند بلکه در قلب های تمامی مسلمانان دنیا جای گرفته اند.

برنامه های مختلفی در حمایت از زندانیان حجاب، در ترکیه و اروپا اجرا خواهد شد. برای زندانیان حجاب، مبارزات آزادی طلبی و حقوقی در مجامع بین المللی انجام خواهد گرفت… ما برادران ترکیه ای، همیشه دوشادوش زندانیان حجاب و حاج آبگل سلیمانف بوده ایم. مبارزه ی مردانه ی حاج آبگل را برای خودمان شرف و پرچم مبارزه ی برافراشته شده توسط او را، ناموس خود می دانیم».

به گفته ی انار قاسملی وکیل حاج محسن صمداف رهبر زندانی حزب اسلام آذربایجان نیز با صدور بیانیه ای اعتراض خود را به انتقال حاج آبگل سلیمانف به زندان ویژه اعلام کردند. حاج محسن صمداف در این بیانیه آورده است: «محدودیت ها و فشارهای اِعمال شده علیه حاج آبگل تنها شامل ایشان نمی شود بلکه تمامی اسلام گرایان را هدف گرفته است. اما این گونه فشارها و زندان های ویژه و انفرادی نمی تواند ما را بترساند. خوب است وقت، نیرو و توانی که حکومت آذربایجان برای این کار صرف می کند در مبارزه با وهابیت در کشور به کار گیرد.

گفتنی است، آبگل سلیمانف در آگوست سال 2011 م. بازداشت و زندانی شده است و به 11 سال زندان محکوم شده است. ایشان در ژانویه سال 2014 م. از زندان شماره 13 به زندان ویژه ی شماره 8 منتقل شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا