آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانتحليل هاترکیهعمومیقره باغ

جولان وهابیت و نورچی گری و به بند کشیده شدن تشیع در جمهوری آذربایجان/ تحلیل

پایگاه خبری حقایق قفقاز/ تردیدی نیست که در دوره پس از جنگ دوم قره باغ، تشیع در جمهوری آذربایجان حقیقتا به بند کشیده شده است و در همین شرایط وهابیون و نورچی ها در این جمهوری جولان می دهند و ترکتازی می کنند. در هفته گذشته، انتشار ویدئوی به اصطلاح «اقامه نماز جمعه» وهابی ها در خیابانی در روستای «قراچوخور» در حومه باکو که از چندین سال پیش به عنوان مرکز وهابیت در جمهوری آذربایجان شناخته شده و فعال است، طبل هشدار را بار دیگر به صدا درآورد. این در حالی است که در همین ایام، وهابی ها با گستاخی تمام با حضور در مسجد روستای «مشفق آباد» در حومه باکو مانع از برگزاری مراسم عزاداری برای شهادت دختر گرامی پیامبر اسلام، حضرت فاطمه زهرا (س) شدند.

اقامه «نماز جمعه» وهابی ها در قاراچوخور در شرایطی است که نه تنها برگزاری چنین تجمعاتی برای شیعیان جمهوری آذربایجان به بهانه بیماری کرونا ممنوع شده است، بلکه حتی ساخت و انتشار کلیپ برای معرفی امامان معصوم و اهل بیت پیامبر گرامی اسلام (ص) در فضای مجازی نیز با برخورد دولت جمهوری آذربایجان مواجه شد و سازندگان آن تحت فشار قرار گرفتند و تنبیه شدند.

در شرایطی «قراچوخور» وهابی ها در حال نضج و رونق گرفتن است که «نارداران» شیعیان از سال 2015 به بند کشیده شده است. در حالی که روحانیون و فعالان شیعی نظیر حاج محسن صمد اف، حاج آبگل سلیمان اف، حاج طالع باقرزاده، حاج الشن مصطفی اف و ده ها و بلکه صدها تن دیگر از شهروندان جمهوری آذربایجان صرفا به علت بیان عقاید شیعی خود در زندان ها به سر می برند که فعالان وهابی نظیر قامت سلیمان اف و علیخان موسی اف و علی قنبر اف و نورچی هایی نظیر الشاد میری و فاضل مصطفی و صدها و هزاران آتئیست و صهیونیست با نام و نشان در رسانه های جمهوری آذربایجان جولان می دهند و علیه عقاید شیعیان مظلوم جمهوری آذربایجان یاوه گویی می کنند.

کار به جایی رسیده است که پس از بازگشت و تجمع وهابی های از سوریه و عراق و ترکیه به جمهوری آذربایجان با استفاده از فرصت طلایی جنگ دوم قره باغ، حتی وقتی جوانان غیرتمند شیعه در شبکه های اجتماعی به فحاشی ها و عنادورزی های وهابی ها پاسخ های منطقی می دهند، با خطر مرگ مواجه می شوند.

در ماه نوامبر گذشته جوان مومن آذربایجانی به نام ناطق رمضان اف، رزمنده جنگ قره باغ که از این جنگ جان سالم به در برده بود، به علت پاسخ گویی به یاوه گویی و هتاکی وهابی ها در شبکه اجتماعی تیک – تاک هدف حمله ناجوانمردانه وهابی ها قرار گرفت و به شهادت رسید که هشداری به کل جامعه جمهوری آذربایجان باشد.

طی یک سال گذشته پس از جنگ دوم قره باغ که آشکارا صهیونیسم و پان ترکیسم خود را پیروز اصلی این جنگ می دانند، مراکز اصلی تبلیغ تشیع در جمهوری آذربایجان نظیر حسینیه اهل بیت (ع) در باکو و انگشت شمار سایت های مروج تشیع اصیل در این کشور نظیر سایت های ارزش ها و مائده از طرف دولت مسدود شدند. در همین حال، بر رونق کنیسه های یهودی و مراکز تجمع وهابی ها و جلسات نورچی ها در جمهوری آذربایجان افزوده می شود.

گرچه در دوره حاکمیت کمونیسم شوروی، تشیع جمهوری آذربایجان تحت شدیدترین حملات قرار گرفته و تحت همین فشارهای کمونیستی و آتئیستی  آبدیده شده و در مقابل دشمنانش تاب مقاومت بسیار جدی دارد، اما در دوره کنونی دشمنان تشیع جمهوری آذربایجان با توجه به درس ها و عبرت های پیشین، هدف نابودی تشیع اصیل در این کشور را صرفا با حمله و هجمه بیرونی دنبال نمی کنند و از درون تشیع نیز ساز و کارهای حمله به آن را فراهم کرده اند. از آن جمله، متاسفانه جذب و فریب شمار قابل توجهی از روحانیون و مداحان و نیروهایی که در درون تشیع اصیل پرورش یافته بودند، از جمله دستاوردهای نظام «چندفرهنگ گرایی و اسلام مدل آذربایجانی» بوده است که به پشتوانه صهیونیسم و پان ترکیسم و نورچی گری و وهابیت در جمهوری آذربایجان قدرت را قبضه کرده است. جنگ دوم قره باغ که به طرز فتنه آلودی طراحی و اجرا شد و به رغم پایان ندادن به مساله تجزیه طلبی ارمنی در قره باغ، با تظاهر به آزادسازی بخشی از اراضی جمهوری آذربایجان، موجب اغوای بخش اعظم مردم این کشور شد، عملا دشوارترین شرایط طول تاریخ تشیع جمهوری آذربایجان را موجب شده است! رهایی از این وضعیت نه تنها با  اتکاء به بن مایه های تشیع اصیل در جمهوری آذربایجان و جلوگیری از از تحریف و به انحراف کشانده شدن آنها، بلکه با دادن اطلاعات دقیق و درست به  مراجع دینی و رهبران جهان تشیع در قم و نجف و مطالبه راهکار و موضع گیری و راهنمایی از آنها امکان پذیر خواهد بود که متاسفانه در این زمینه رسانه ها و متولیان مربوطه بسیار ضعیف و فشل شده عمل می کنند.

برهان حشمتی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا