آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

توصیه عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به باکو: تا زمان قانع شدن سفارت را تخلیه نکنید

یعقوب رضازاده به الهام علی‌اف رئیس‌ جمهور آذربایجان توصیه‌ کرد تا زمان قانع‌ شدن از بستن سفارت خودداری کند

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، درپی تشدید واکنش‌ها به ماجرای حمله مسلحانه یک فرد با انگیزه شخصی به سفارت جمهوری آذربایجان و ورود کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس به این موضوع، سردار رادان فرمانده‌ کل نیروی‌ انتظامی امروز عصر با این کمیسیون جلسه داشت.

یعقوب رضازاده، عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌ خارجی مجلس با اعلام این خبر گفت: ما به جمهوری‌ آذربایجان پیشنهاد می‌کنیم که اول تیم‌ کارشناسی مشترک، این موضوع را بررسی کنند و سپس نسبت به تخلیه سفارت اقدام کنند. برای شفافیت قضیه از دولت آذربایجان دعوت شده است تا تحقیق و تفحص از این موضوع به صورت مشترک و با حضور کارشناسان سفارت آذربایجان انجام شود تا از هر گونه شک و شبهه جلوگیری کنیم. قطعا دستگاه‌های اطلاعاتی امنیتی و انتظامی با تمام توان دنبال بررسی و ریشه‌های اصلی این قضیه هستند که به محض مشخص شدن به سمع و نظر دولت محترم آذربایجان رسانیده خواهد شد.

رضا زاده به الهام علی‌اف رئیس‌ جمهوری آذربایجان توصیه کرد تا زمان قانع شدن از بستن سفارت خودداری کند.

با آنکه دیشب رئیس‌جمهور ایران با الهام علی‌اف رئیس‌ جمهور آذربایجان درباره حادثه سفارت‌ باکو تلفنی صحبت کرده‌اند اما از دیشب در فضای مجازی تصاویر تخلیه سفارت‌ آذربایجان درایران باز نشر می‌شود. از سوی دیگر وزارت امور خارجه آذربایجان هم اعلام کرده بود که برای انتقال پیکر کارمند سفارت و اعضای خانواده‌های کارکنان سفارت تا روز یکشنبه یک فروند هواپیما به ایران اعزام خواهدکرد.

عضو هیات‌ رئیسه کمیسیون امنیت‌ملی مجلس افزود: اصلا نیازی به تخلیه سفارت آذربایجان نیست. چون به هیچ وجه نه از نظر امنیتی و نه از نظر سیاسی هیچ گونه تهدیدی متوجه سفارت و کارکنان نیست و این مسئله انگیزه شخصی داشته است. ما به جمهوری آذربایجان پیشنهاد می‌کنیم که تیم کارشناسی مشترک اول این موضوع را بررسی کنند و سپس نسبت به تخلیه سفارت اقدام کنند. در هرحال علل و انگیزه ضارب، سلاح به رفته کاملا مشخص است. اگر نسبت به اینها قانع شدند که هیچ، در غیر این صورت دوباره تیم مشترک مسئله را بررسی کند و اگر خدای ناکرده کوچکترین قصور و تقصیری متوجه دولت و کشور ما بود در آن صورت سفارت را تخلیه کنند. در حال‌ حاضر برای حفظ رابطه برادری و حسن همجواری نیازی به بستن سفارت آذربایجان در ایران نیست. انتظار می‌رود که دولت آذربایجان تا زمانی که از قانع نشده است سفارت خود را در ایران نبندد.

رضا زاده افزود: کمیسیون امنیت با حضور فرماندهی کل انتظامی سردار رادان امروز عصر جلسه دارد. سه شنبه عصر هم فراکسیون انقلاب این موضوع را با حضور سردار رادان بررسی خواهد کرد.

به گفته رضازاده سوال از فرماندهی نیروی انتظامی درباره این است که در کدامیک از رده‌ها استفاده از اسلحه مجاز است اما با توجه به اطلاعاتی که دارم می‌دانم سرباز مستقر در کانکس انتظامی مقابل سفارت آذربایجان اسلحه نداشته است اگر اسلحه داشت قطعا باید پاسخگو می‌بود اما باید برای مقابله با تهدیدات آتی حتما باید مسلح شوند. رضازاده درباره شرایط استفاده از اسلحه گفت: دبیرخانه شورای امنیت ملی کشور درباره اینکه کدام رده‌ها مجازند در کدام ساختمان‌ها از اسلحه استفاده کنند نظر می‌دهد.

وی گفت: حفاظت از سفارت خانه‌ها بر عهده پلیس‌ دیپلماتیک است و با توجه به تخصصی که دارم و بیش از ۳۵ سال در نیروی انتظامی خدمت کرده‌ام قطعا می‌دانم که یک سرباز نگهبان در کدامیک از ساختمان‌ها مجاز به استفاده از اسلحه است. سربازان برای حفاظت از کلانتری و پاسگاه‌ها مجاز به استفاده از اسلحه هستند. قطعا اگر قانون به پلیس دیپلماتیک اجازه داده بود که در مقابل سفارتخانه سربازان از اسلحه استفاده کنند به آن سرباز مستقر در مقابل سفارت آذربایجان اسلحه داده بودند.

هنگامه علیقلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا