آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومیگرجستان

توسعه همکاری‌های دانشگاهی ایران و گرجستان

وزیر آموزش و علوم گرجستان در دیدار با سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان در تفلیس، گفت: توسعه همکاری‌های دانشگاهی با جمهوری اسلامی ایران نه تنها در حوزه ایرانشناسی بلکه سایر رشته‌ها به ویژه علوم پزشکی برای ما حائز اهمیت است

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، محمود ادیب، سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در تفلیس و میخاییل چخنکلی، وزیر آموزش و علوم گرجستان دیدار و زمینه‌های همکاری فرهنگی بین دو کشور را بررسی کردند.

در این دیدار که احمدعلی مهری‌اردستانی، رایزن فرهنگی کشورمان نیز حضور داشت، ادیب با توجه به اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو کشور ایران و گرجستان اظهار داشت: روابط ایران و گرجستان سابقه چند هزار ساله دارد که پس از استقلال نیز این روابط گسترش یافته است.

سفیر کشورمان در گرجستان با اشاره به اهمیت و جایگاه زبان فارسی در گرجستان و سه کرسی ایرانشناسی فعال در دانشگاه‌های این کشور و آموزش زبان فارسی در چهار مدرسه دولتی تفلیس، گرجستان را یکی از کشورهای پیشرو در حوزه ایرانشناسی و زبان فارسی در منطقه قفقاز جنوبی دانست.

وی تأکید کرد: با توجه به اهمیت این موضوع و پیگیری سفارت ایران، نسبت به اعزام استاد زبان فارسی برای تدریس در دانشگاه‌های گرجستان اقدام شده است.

ادیب با تأکید بر پیشرفت‌ و ظرفیت‌های علمی و آموزشی کشورمان در همه زمینه و خصوصا حوزه فناوری‌های نوین و دانش بنیان گفت: دو کشور ایران و گرجستان می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های موجود همکاری خود را گسترش دهند.

سفیر کشورمان در گرجستان با دعوت از وزیر آموزش و علوم گرجستان برای سفر به کشورمان ابراز امیدواری کرد به زودی برنامه مبادلات فرهنگی، علمی و آموزشی دو کشور برای توسعه همکاری‌ها امضاء شود.

میخاییل چخنکلی در این دیدار، با اشاره به اهمیت روابط دیرینه دو کشور گفت: در زمینه آموزش و علوم سال‌هاست که همکاری ثمربخشی بین ایران و گرجستان شکل گرفته و نمونه عینی آن گسترش مطالعات ایرانشناسی در دانشگاه‌های این کشور است.

وی اظهار داشت: دانشگاه دولتی تفلیس از معتبرترین مراکز ایرانشناسی در گرجستان است که با برخی از مراکز علمی و دانشگاهی ایران نیز تفاهمنامه همکاری دارد و برای ما اهمیت دارد که دانشگاه‌های دو کشور نه تنها در حوزه ایرانشناسی بلکه سایر رشته‌ها و به ویژه علوم پزشکی با یکدیگر ارتباط نزدیکی داشته باشند.

وزیر آموزش و علوم گرجستان آمادگی خود را برای سفر به جمهوری اسلامی ایران به منظور دیدار با مقامات بلندپایه و بازدید از اماکن فرهنگی کشورمان اعلام کرد و افزود: برنامه مبادلات همکاری پیشنهادی نیز در دست بررسی است و نظر خود را در این خصوص اعلام خواهیم کرد.

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا