آخرین اخبارآذربایجاناخبارعمومیویژه

توجه همه جانبه سازمان های یهودی صهیونیست به نفوذ در جمهوری آذربایجان

“بخارا تایمز”، چاپ نیویورک نشریه یهودیان بخارایی مهاجر در آمریکا نوشت: طی 20 سال اخیر جامعه “یهودیان بخارا” در آمریکا و کانادا در حال توسعه روابط خود با جامعه یهودیان جمهوری آذربایجان است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از آذرتاج، رافائل نکتالوف، سردبیر نشریه “بخارا تایمز” که اخیرا به جمهوری آذربایجان سفر کرده بود، با انتشار مقاله ای جامعه یهودیان جمهوری آذربایجان را بزرگترین جامعه یهودیان در قفقاز معرفی کرد و نوشت: « روابط انسانی متعدد، شرکت در تعدادی از کنفرانس ها و سمینارها به ثمر نشسته است. در ماه نوامبر سال جاری دو نشست مهم با فؤاد حسین زاده، رئیس اتحادیه حمایت از خبرنگاران دیاسپورا در خارج از کشور برگزار کردم.»
نکتالوف در دیدار با انار کریم اف وزیر فرهنگ آذربایجان نیز نشریه و تقویم انجمن یهودیان بخارا و همچنین کتاب«دیدگاهی دیگر؛ یهودیان بخارا در ادبیات روس» را به وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان هدیه کرد. انار کریم اف نیز از این سازمان که به مردم آذربایجان احترام می گذارد و هنر و فرهنگ آذربایجان را در ایالات متحده ترویج می کند!!، تشکر کرد. در این دیدار، طرح های فرهنگی در حوزه موسیقی و سینما بررسی شد.

نکتالوف می نویسد که در همان روز آنها با الشاد علی اف معاون کمیته دولتی امور دیاسپورا جمهوری آذربایجان نیز ملاقات کردند. در این نشست چشم اندازهای توسعه “دیپلماسی مردمی” بین این کمیته و کنگره یهودیان بخارا آمریکا و کانادا مورد بحث و بررسی قرار گرفت. علی اف خاطرنشان کرد که در این دیدار، هیئتی به سرپرستی فؤاد مرادوف، رئیس کمیته دولتی امور دیاسپورا جمهوری آذربایجان، برای جشن گرفتن “روز پیروزی” آذربایجان به ایالات متحده سفر کرده است.
نکتالوف می افزاید: زمانی که ابراز تمایل کردم که با مردم آذربایجان همبستگی کنم و با سفر به باکو روز پیروزی آذربایجان در “جنگ میهنی” را جشن بگیرم، الشاد علی اف از این خواسته من تشکر کرد.
نکتالوف در ادامه خاطرنشان می کند که در طول اقامت وی در باکو، هشتمین نشست “مجمع جهانی باکو” در پایتخت آذربایجان برگزار شد. مجمع جهانی باکو مکانی برای بحث در مورد وضعیت بین المللی کنونی و همچنین جدی ترین تهدیدات علیه صلح و امنیت جهان است!! این مجمع توسط “مرکز بین المللی نظامی گنجوی” برگزار می شود.
نکتالوف در پایان این مقاله می نویسد: “پس از بازگشتم به نیویورک، از من برای شرکت در یک برنامه ویژه در برنامه تلویزیونی “شنبه ویژه ” دعوت شدم. در این برنامه ، همراه با من، میخائیل گوسمان، معاون اول مدیر کل خبرگزاری تاس، کار مجمع جهانی باکو را تحسین کرد.”
آذرتاج همچنین نوشته است: « جامعه یهودیان بخارا در آمریکا، تنها سازمانی است که مهاجران از اتحاد جماهیر شوروی در آمریکا تاسیس کرده اند. این سازمان به موازات روابط خود با جمهوری های آسیای میانه، مناسبات با روسیه و قزاقستان و اوکراین و گرجستان و جمهوری آذربایجان را نیز توسعه می دهد و این جهت از فعالیت این سازمان در کشورهای مذکور مورد حمایت قرار می گیرد و سال به سال توسعه بیشتری می یابد.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا