آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغقفقاز جنوبی

توافق بر سر تشکیل گروه فنی برای علامت گذاری مرزی میان آذربایجان و ارمنستان

سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مذاکراتی تحت نظارت رییس شورای اتحادیه اروپا در بروکسل در روز 14 دسامبر درباره تشکیل گروه فنی برای علامت گذاری مرزهای دو کشور و نیز احداث راه آهن برای اتصال خطوط آهن دو کشور به سمت نخجوان به توافق رسیدند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از رئال تی وی، در خط آهنی که در خاک ارمنستان احداث خواهد شد، پست های گمرک و ایست و بازرسی دایر خواهد شد.
اتحادیه اروپا برای دادن مشورت های فنی در خصوص علامت گذاری مرزی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیز اعلام آمادگی کرد.
پیش تر، روسیه تاکید کرده است که این مرزها فقط می توانند براساس نقشه هایی که در وزارت دفاع روسیه از گذشته باقی مانده است، تعیین و علامت گذاری شوند.
در بیانیه پایانی نشست بروکسل تاکید شده است که این توافق بر مبنای توافقاتی که در 10 نوامبر 2020 و 11 ژانویه 2021 مسکو و 26 نوامبر 2021 سوچی تحت نظارت ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه به دست آمده، حاصل شده است.
در این بیانیه همچنین اتحادیه اروپا از گسترش روابط اقتصادی در قفقاز جنوبی اعلام حمایت کرده است!
کارشناسان می گویند رییس جمهوری آذربایجان تا حدی در ابتکارات اتحادیه اروپا در زمینه تحولات قفقاز همراهی می کند که به نقش تعیین کننده روسیه در این منطقه لطمه نزند و راه را برای مداخلات سیاسی اروپا در نظام سیاسی حاکم بر جمهوری آذربایجان باز نکند که از نظر اتحادیه اروپا با معیارهایی اروپایی دموکراسی و فساد مالی منطبق نیست.
در حالی که رییس جمهوری آذربایجان طی ماه های گذشته برای فریب افکار عمومی و انحراف اذهان از حل نشدن مساله قره باغ و باقی ماندن قره باغ کوهستانی تحت حاکمیت ارامنه جدایی طلب، موضوع انحرافی دالان ترک در داخل خاک ارمنستان را برای اتصال جمهوری آذربایجان به نخجوان و ترکیه با سر و صدای زیاد مطرح کرده بود، در بیانیه بروکسل نیز هیچ اشاره به ایجاد دالان نشده و تاکید شده است که در خط آهنی که در ارمنستان احداث خواهد شد، پست های گمرکی و بازرسی” بر اساس اصول متقابل” دایر خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا