آذربایجاناخبارعمومی

تلاش رژیم صهیونیستی برای تشدید تخاصم میان باکو و ایروان

رسانه های رژیم صهیونیستی تلاش برای تشدید تخاصم میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان را در دستور کار خود قرار دادند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری رسمی آذرتاج جمهوری آذربایجان، در پی سفر هیات رسانه ای رژیم صهیونیستی به جمهوری آذربایجان، روزنامه صهیونیستی «اسراییل هایوم» srael Hayom در مقاله ای با عنوان « جمهوری آذربایجان سرزمین مقدس آتش»، جمهوری آذربایجان را به رژیم صهیونیستی تشبیه کرد.

خبرنگار روزنامه صهیونیستی «اسراییل هایوم» در سفرنامه به جمهوری آذربایجان با اشاره به دیدار هیات رسانه ای صهیونیستی با المار محمدیاروف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در باکو نوشت: «وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در وهله نخست، تحیّر خود درباره قابلیت های فناوری اسراییل در مدیریت بخش آب را ابراز کرد.»

این خبرنگار صهیونیستی بطور مفصل از حاکم شدن سیاست «چندفرهنگ گرایی» بر جمهوری آذربایجان و ساخته شدن «مسجد حیدر» به یاد حیدرعلی اف و حضور دو «روحانی» شیعه و سنی در «مسجد حیدر» به عنوان نماد چندفرهنگی و وحدت، «فاجعه خوجالی»، «بومی نبودن ارامنه در قره باغ و کوچ آنها از ایران و ترکیه به این منطقه» و «اخراج ۲۵۰ هزار آذربایجانی از ارمنستان و ۷۵۰ هزار نفر دیگر از قره باغ و هفت شهرستان اطراف آن» و «عملیات ارتش جمهوری آذربایجان در آوریل ۲۰۱۶  و آزادسازی «للاتپّه» در این عملیات» بطور مفصل نوشته و افزوده است: «اهمیت  عملیات«للاتپّه» برای آذربایجانی ها را می توان با عملیات اسراییل برای گرفتن کوه «حرمون» که منبع افتخار اسراییلی هاست، مقایسه کرد.»

این روزنامه صهیونیستی در تحریک جمهوری آذربایجان به از سرگیری جنگ با ارمنستان افزوده است: «ارامنه در سال ۱۹۹۳ «للاتپّه» را تصرف و در آنجا مواضعی تقریبا تسخیرناپذیر ایجاد کرده بودند. اما، سربازان و افسران آذربایجانی تقریبا در ۲۰ دقیقه این منطقه را آزاد کردند و به همین خاطر نیز به آن افتخار می کنند. تیپ شناسی مناطق اطراف «للاتپّه» نشان می دهد که این سربازان و افسران «ابرقهرمانان» کشور خود شده اند. من به عنوان نماینده ارتش دفاعی اسراییل در مقابل  رشادت این سربازان جمهوری آذربایجان مبهوت ماندم.  تلاش می کنم شیوه سربازان «ابرقهرمانان» آذربایجانی در تصرف این موضع مستحکم شده ارامنه را دریابم. بعدها مطلع شدم که براساس گزارش رسانه های خارجی، فناوری نظامی اسراییل، به  سربازان شجاع آذربایجانی در این حماسه کمک کرده است. اما، هیچ کس سخن گفتن در این باره را نمی پسندد.»

خبرنگار روزنامه صهیونیستی «اسراییل هایوم» همچنین درباره  بازسازی نمادین روستای «جوجوق مرجانلی» در نزدیکی خط آتش بس  نیروهای جمهوری آذربایجان و ارامنه نوشته است: «بازدید روزنامه نگاران اسراییل از این روستا برای ملت آذربایجان خیلی مهم است. زیرا،  هیچ چیز مهمتری از حکایت زنده ای که همچون سیمرغ از خاکستر تاریخ دوره شوروی برخاسته و آینده اش را می سازد، وجود ندارد. اگر سرگذشت آوارگانی را که در تمامی آذربایجان بزرگ زندگی می کنند، با مناقشه اسراییل – فلسطین مقایسه کنیم، درک ریاکاری دنیا دشوار نخواهد بود. فلسطینی ها کلیدهای زنگ زده پدربزرگ ها و مادربزرگ های خود را رها نمی کنند و رسانه های دنیا در این باره به وفور مطلب منتشر می کنند، اما آذربایجانی ها چیز زیادی نمی خواهند: آنها از دنیا فقط توجه می خواهند.»

عضو هیات رسانه ای اعزامی رژیم صهیونیستی به جمهوری آذربایجان افزوده است: «در زمان حضورمان در جمهوری آذربایجان بارها شاهد تشکر بخاطر حمایت اسراییل از جمهوری آذربایجان بودیم. علی حسن اف، مدیر شعبه اجتماعی – سیاسی ریاست جمهوری آذربایجان گفت: « جمهوری آذربایجان، اسراییل را کشور دوست و همکار راهبردی خود می شمارد.»

روزنامه «اسراییل هایوم» همچنین به نقل از «حکمت حاجی اف»، مدیر شعبه روابط خارجی ریاست جمهوری آذربایجان در دیدار با هیات رسانه ای رژیم صهیونیستی در سفر به باکو نوشته است: « جمهوری آذربایجان موقعیت و اهمیت راهبردی نادری دارد.  پس از برپایی استقلال آذربایجان در سال ۱۹۹۱، مناسبات ویژه ای میان جمهوری آذربایجان و اسراییل برقرار شد. اسراییل یکی از نخستین کشورها است که استقلال جمهوری آذربایجان را به رسمیت شناخت. مناسبات اقتصادی و سیاسی و نظامی و فرهنگی و تجاری ما خیلی خوب است. دایر بودن پروازهای مستقیم میان تل آویو و باکو اثبات می کند که مناسبات خوبی میان کشورهایمان وجود دارد. در آستانه عید «پسح»، یک هزار اسراییلی برای استراحت از تل آویو به باکو آمده اند. آنها با پرواز هواپیمایی جمهوری آذربایجان آمده اند.»

همچنین به گزارش خبرگزاری آذرتاج، آریه گوت، رییس سازمان «طرح های بین المللی برای جامعه» رژیم صهیونیستی در ویژه برنامه تحلیلی شبکه نهم تلویزیون رژیم صهیونیستی ضمن تاکید بر برتری نظامی ارتش جمهوری آذربایجان بر ارتش ارمنستان گفت: «خبرنگاران اسراییلی در بازدید از «ترتر» و «جوجوق مرجانلی» یک بار دیگر در دیدار با سربازان و افسران ارتش جمهوری آذربایجان مطمئن شدند که ارتش جمهوری آذربایجان، قدرتمندترین و متمایزترین ارتش منطقه قفقاز جنوبی به لحاظ روحیه رزمی و نظم نیروها و دارا بودن سلاح ها و تجهیزات پیشرفته است.»

به گزارش آذرتاج، هیات رسانه ای رژیم صهیونیستی در سفر به جمهوری آذربایجان متشکل از خبرنگاران روزنامه های «اسراییل هایوم»، «جروزالم پست»، شبکه تلویزیونی بین المللی ۱۲۴ و نیز خبرنگار دفتر روزنامه «لس آنجلس تایمز» در قدس بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا