آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومیگرجستان

تقویت همکاری ایران و گرجستان در زمینه هنر تئاتر

لوان ختاگوری ضمن تاکید بر ظرفیت عظیم ایران در عرصه تئاتر گفت: هنرمندان گرجستان در دو رویداد «جشنواره عروسکی تهران» و «جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر» طی سال جاری شرکت خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، «لوان ختاگوری»، رئیس انستیتو علمی و پژوهشی هنر گرجستان و کارگردان تئاتر با احمد مهری‌ اردستانی، رایزن فرهنگی کشورمان در تفلیس دیدار و گفت‌وگو کرد.

در ابتدای این دیدار که در محل نمایندگی فرهنگی کشورمان برگزار شد،‌ طرفین در خصوص توسعه و تقویت همکاری دو کشور ایران و گرجستان در زمینه هنر تئاتر به تبادل نظر پرداختند.

مهری‌اردستانی با اشاره به سابقه و تاریخچه سابقه هنر تئاتر در ایران و نیز، هنرمندان برجسته و ظرفیت‌های این رشته در کشورمان اظهار داشت: با توجه به اینکه همه ساله جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر فجر، کودک و نوجوان و عروسکی در ایران برگزار می‌شود نشان از پیشرفت و  اهمیت بسیار زیاد این رشته در میان هنرمندان دارد.

رایزن فرهنگی کشورمان در تفلیس افزود: لازم است زمینه حضور هنرمندان در جشنواره‌های دو کشور تقویت و نسبت به انتقال تجربه با برگزاری دوره و کارگاه‌های آموزشی و … فراهم شود.

وی ضمن دعوت از هنرمندان این رشته برای حضور فعال در جشنواره‌های بین‌المللی که در ایران برگزار می‌شود گفت: با توجه به اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو کشور می‌توان در خصوص ارتباط هرچه بیشتر هنرمندان دو کشور برای اجرای کارهای مشترک برنامه ریزی کرد.

برپایی نمایشگاهی از آثار هنری ایران در گرجستان 

ختاگوری، رئیس انستیتو علمی و پژوهشی هنر گرجستان نیز در این دیدار، مطرح کرد: ارتباط نسبتا خوبی با هنرمندان و برخی مسولین این رشته در ایران برقرار است و در این زمینه نیز همکاری خوبی انجام می‌شود لذا برنامه ریزی شده تا در زمینه‌های مختلف فرهنگی همکاری‌های خود را تقویت کنیم.

اجرای تئاتر مشترک ایران و گرجستان با بهره گیری از یکی از داستان‌های شاهنامه و ترجیحا سیاوش و تلفیق آن با یکی از داستان‌های یونانی با هدف بررسی عمیق فرهنگ‌ها،‌ معرفی فرهنگ تئاتر گرجستان به ایران، دعوت از هنرمندان دو کشور برای برگزاری دوره‌های آموزشی و پیگیری تشکیل انجمن تئاتر ایران و گرجستان با حضور هنرمدان دو کشور از جمله نکات مطروحه ختاگوری در این دیدار بود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شناخت کامل از تئاتر ایران و ظرفیت‌های ایران، برنامه ریزی شده تا طی سال جاری در دو رویداد «جشنواره عروسکی تهران» و «جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر» شرکت کنیم.

ختاگوری همچنین،‌ گفت: ارتباط بسیاز نزدیکی با موزه کمال الدین بهزاد برقرار شده است، لذا در نظر داریم در آینده نمایشگاهی از آثار این هنرمند ایرانی را در گرجستان برپا کنیم و در حاشیه آن میزگردی با برخی از گالری‌های ایران در تفلیس داشته باشیم.

در پایان این دیدار مقرر شد؛ تمرکز فعلی برای حضور فعال گرجستان در دو جشنواره بین‌المللی در ایران باشد و هماهنگی‌های لازم در این خصوص از سوی رایزنی فرهنگی کشورمان انجام شود.

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا