آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانروسیهعمومی

تعلیق تنها معاهده هسته‌ ای باقی‌ مانده با آمریکا از سوی روسیه

روسیه تنها معاهده کنترل تسلیحاتی با آمریکا را به حالت تعلیق درآورد

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌ جمهور روسیه اعلام کرد که مسکو مشارکت خود در «معاهده استارت‌ نو» که تنها توافق باقی‌مانده با آمریکا در زمینه کنترل تسلیحاتی است را به حالت تعلیق درآورده است.

رئیس‌جمهور روسیه در نطق سالانه خود گفت: چنانچه آمریکا به آزمایش سلاح‌های هسته‌ای رو بیاورد، روسیه نیز باید برای چنین اقدامی آماده باشد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در این باره نوشت: چنین وضعیتی به معنی پایانی بر ممنوعیت جهانی آزمایش سلاح‌های هسته‌ ای از دوران جنگ سرد خواهد بود.

پوتین در بخشی از توضیحاتش درباره معلق کردن این معاهده به اظهارات مقام‌های آمریکا و ناتو درباره اینکه روسیه باید در اوکراین متحمل شکست شود، اشاره کرد.

پوتین گفت: «آنها می‌خواهند “شکست راهبردی” به ما تحمیل کنند و همزمان هم سعی می‌کنند به تأسیسات هسته‌ای ما دسترسی پیدا کنند.»

رئیس‌جمهور روسیه افزود: «در چنین وضعیتی مجبورم امروز اعلام کنم که روسیه مشاکرتش را در “معاهده سلاح‌های تهاجمی راهبردی” معلق می‌کند.

نام رسمی پیمان نیواستارت، «معاهده بین ایالات متحده آمریکا و فدراسیون روسیه در خصوص تدابیر مربوط به کاهش و محدودسازی بیشتری سلاح‌های استراتژیک تهاجمی» است.

این پیمان ۸ آوریل ۲۰۱۰ در شهر پراگ، پایتخت جمهوری چک میان دو طرف امضا شد و از ۵ فوریه ۲۰۱۱ به اجرا درآمد. این توافق در سال ۲۰۲۱ تمدید شد و قرار است تا ۵ فوریه ۲۰۲۶ ادامه داشته باشد. طبق این معاهده تعداد کلاهک‌های هسته‌ای استراتژیک دو طرف نبایستی از ۱۵۵۰ تجاوز کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا