آخرین اخباراخبارگرجستان

تظاهرات گرجستانی ها در اعتراض به بازداشت رهبر مخالفان

صدها نفر از مردم گرجستان در اعتراض به دستگیری “نیکا ملیا” رهبر مخالفان به خیابان های تفلیس آمدند و خواستار آزادی وی شدند.

به گزارش  پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از خبرگزاری رویترز، معترضان با در دست داشتن پرچم ها گرجستان به سمت مرکز شهر حرکت کردند و با تجمع در خارج از پارلمان این کشور به دستگیری ملیا اعتراض کردند و خواستار برگزاری انتخابات جدید پارلمانی شدند.

پلیس گرجستان روز سه شنبه به دفاتر ملیا رئیس حزب جنبش اتحاد ملی یورش برده و با حامیان وی درگیر شدند. ملیا از سوی دولت متهم به تحریک خشونت در اعتراضات خیابانی در ژوئن سال ۲۰۱۹ است. این موضوع “گئورگیا گاخاریا” نخست وزیر گرجستان را بر آن داشت تا کناره گیری کند و هشدار دهد که بازداشت ملیا می تواند اختلافات سیاسی در کشور حوزه قفقاز را تشدید کند.

آمریکا و دیگر کشورهای غربی از بازداشت ملیا ابراز نگرانی کردند و گفتند که این مساله می تواند به وجهه گفتمان بین حزب حاکم و مخالفان آسیب بزند.

دادگاه شهر تفلیس ۱۷ فوریه ( ۲۹ بهمن ماه گذشته ) ملیا را عامل اصلی تظاهرات اعتراض آمیز غیر قانونی ۲۰ ژوئن سال ۲۰۱۹ میلادی ( ۳۰ خرداد ماه سال ۱۳۹۸ ) در مقابل پارلمان گرجستان در تفلیس متهم و حکم بازداشت وی را صادر کرد .

در جریان تظاهرات ۳۰ خرداد ماه سال ۱۳۹۸ نیروهای مخالف دولت تفلیس در مقابل پارلمان این کشور در اعتراض به سفر هیات پارلمانی روسیه به گرجستان که به خشونت کشیده شده بود ، تعدادی از حاضران این تظاهرات اعتراض آمیز و نیز تنی چند از نیروهای انتظامی مجروح شدند .

حزب رویای گرجستان در اکتبر سال گذشته پیروز انتخابات پارلمانی شد اما حزب مخالف مدعی تخلف در انتخابات شد. ملیا در آن زمان اعلام کرد که نتیجه انتخابات را به رسمیت نمی شناسد و خواستار برگزاری دوباره انتخابات شده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا