آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانروسیهعکسعمومیقره باغ

تشدید تبلیغات ادعاهای ارضی الهام علی اف علیه ارمنستان

روزنامه ینی مساوات ادعاهای ارضی الهام علی اف، رییس جمهور آذربایجان درباره مناطق سیونیک و ایروان و سوان ارمنستان را «سخنان تاریخی» عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، این روزنامه در تحلیلی تحت عنوان « اعلام بازگشت بزرگ به ارمنستان، روستای هوشمند در زنگزور، آتشی که از «باسارکچر» گشوده می شود»، نوشت: « الهام علی اف هیچ چیزی را بطور اتفاقی بیان نمی کند. روزی که برای بیان این جملات انتخاب شده بود نیز معنای سیاسی دارد. در روز 14 ژوئیه، 52 سال پیش از این، حیدر علی اف به حاکمیت در جمهوری آذربایجان رسید. سخنان الهام علی اف، سخنانی برآمده از قلب های همه ماست و افکاری است که قلب های دشمن و هوادارانش را سوراخ و عبور می کند.»

ینی مساوات در ادامه، سخنان الهام علی اف درباره ادعای ارضی علیه جنوب ارمنستان و پایتخت این کشور و منطقه اطراف دریاچه سوان را باز نشر کرده است: « زنگزور شرقی ( مناطق غربی و جنوب غربی همجوار قره باغ شامل مناطق زنگیلان و قبادلی و لاچین و کلبجر) اراضی تاریخی ماست، زنگزور غربی ( منطقه جنوب ارمنستان در مجاورت ایران) اراضی تاریخی ماست. ما نمی توانیم تاریخ را فراموش کنیم و نمی توانیم آن را به گروگان منافع سیاسی برخی ها تبدیل کنیم. اسناد تاریخی و نقشه ها نشان می دهند که حکومت شوروی چه زمانی زنگزور را از آذربایجان جدا کرده و به ارمنستان داده است. این تاریخ نزدیک است، 101 سال قبل از این. ما حقیقت را می گوییم. خاک آباء و اجدادی ماست. تمامی زنگزور، زنگزور شرقی و غربی. اکنون می گویند ما علیه ارمنستان ادعای ارضی می کنیم. اگر زنگزور شرقی وجود دارد، پس زنگزور غربی هم وجود دارد. بله، زنگزور خاک آباء و اجدادی ماست. ما باید به آنجا بازگردیم و باز خواهیم گشت و در حال بازگشتیم. هیچ کس نمی تواند ما را متوقف کند. پس از گشودن شدن تمامی راه های ارتباطی، اهالی آذربایجان به اراضی آباء و اجدادی خود باز می گردند. در بیانیه سه جانبه 10 نوامبر آمده است: تمامی آوارگان باید به اراضی زادگاه خود بازگردند. زادگاه ما زنگزور است، زادگاه ما منطقه گویچه (سوان) است، ایروان است. ما باز می گردیم. قطعا.»

الشاد پاشاسوی، نویسنده ترک گرای افراطی این مطلب روزنامه ینی مساوات افزوده است: « الهام علی اف پس از پیروزی شوشا در مژده ای که در خیابان شهدا داد، گفت «من خوشبختم که وصیت پدرم را در شوشا اجرا کردم»، چه کسی می داند که او بخاطر ملت و دولت مان، کدام آرزوهای دیگر را در قلبش دارد؟ شاید یک وصیت دیگر نیز دارد که این بار به «قره کلیسا»، سرزمین اجدادی رییس جمهوری مربوط است!»

ینی مساوات، جمهوری آذربایجان کنونی را وارث جمهوری دموکراتیک آذربایجان که در سال 1918 تاسیس شده بود، دانسته و مرزهای جمهوری آذربایجان کنونی با ارمنستان را مرزهای تعیین شده در سال 1918 فرض کرده است: « برای کسانی که این روزها در مورد مرزهای دو کشور ادعاهای جفنگ مطرح می کنند، منابع به قدر کافی وجود دارد. در اسناد سال 1920 مرز ارمنستان – آذربایجان به این شکل نشان داده شده است: «مرز آذربایجان و ارمنستان از مرز حوزه استحفاظی پیشین منطقه سورمه لی تا رود ارس امتداد می یابد، از آقامازلی، باش گرنی ایروان و روستاهای ازمیر عبور می کند و سپس از مرزهای ینی بایزید و شرور – دره لیز عبور می کند و سپس از روی دریاچه گویچه (سوان) بر می گردد، روستای گوزل دره به ارمنستان داده می شود، روستاهای داشکند و باسارکچر نیز در آذربایجان باقی می ماند. مرز دریاچه گویچه (سوان ) را به دو نیم تقسیم می کند و تمامی ساحل شرقی دریاچه گویچه در آذربایجان باقی می ماند. براساس این مرز، تمامی فرمانداری گنجه و از فرمانداری ایروان نیز تمامی سورمه لی و نخجوان و شرور و دره لَیَز و همچنین بخش جنوبی منطقه ایروان، کمرلی، بویوک وادی، داوالی و بخش شرقی ینی بایزید عبور می کند.»

ینی مساوات افزوده است: «این مرز بندی به زبانی کاملا واضح و حتی در ماه های پس از اشغال بلشویکی تعیین شده است. مرز ما از دریاچه گویچه (سوان) عبور می کند. امروز ارمنستان با نزاع «قاراگول» در واقع روز خودکشی خود را نزدیک تر می کند. از جنگ میهنی 44 روزه، الهام علی اف با بیان حقایق تاریخی آذربایجان به مخاطبان خارجی و بیان حقایق تاریخی پس از معاهده «کورَک چای» ( معاهده ای که منابع باکویی ادعا می کنند براساس آن ابراهیم خلیل خان جوانشیر، بر اساس آن در سال 1805، حاکمیت روسیه تزاری بر قره باغ را پذیرفته است)، به مستندات تاریخی استناد می کند و همین استناد نیز ارامنه را دیوانه کرده است.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا