آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغ

تداوم محاصره گذرگاه مرزی لاچین علی رغم تکذیب دولت باکو

با ورود به پنجمین روز از محاصره تنها گذرگاه مرزی باز قره باغ، این منطقه با کمبود کالاهای اساسی از جمله کمبود سوخت مواجه است

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، معترضان زیست محیطی از جمهوری آذربایجان تنها گذرگاه باز موسوم به لاچین در قره باغ را مسدود کرده‌ اند و این درحالی است که این گذرگاه، تنها مسیر ارتباطی بین ارمنستان و قره باغ است.

در ماه‌های اخیر، جمهوری آذربایجان نقض‌های گسترده آتش بس در لاچین را انجام داده و این نگرانی وجود دارد که یکبار دیگر درگیری بین باکو و ایروان آغاز شود.

جمهوری آذربایجان مدعی است که مسدودکنندگان راه، فعالان محیط زیست هستند که نگران استخراج غیرقانونی معادن طلا در منطقه‌اند.

این خبر در حالی منتشر شده که جمهوری آذربایجان روز پنج‌شنبه صدور هرگونه فرمان برای بستن این جاده حیاتی را تکذیب کرد.

همچنین دولت ایروان، باکو را به ایجاد یک بحران انسانی در این منطقه مورد مناقشه قفقاز به دلیل بستن کریدور لاچین متهم کرده بود.

«آیهان حاجی‌زاده»، مدیر بخش رسانه و سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به باز بودن «هر دو مسیر محور ارتباطی ارمنستان و قره‌باغ برای تردد غیرنظامی» تاکید کرد که کشورش «آماده تامین نیازهای بشردوستانه مردم ارمنی‌تبار در جمهوری آذربایجان» است.

همچنین «حکمت حاجی‌ یف»، مشاور  رئیس جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه ضمن اشاره تلویحی به تحرکات فعالان زیست محیطی در منطقه گفته بود: نمایندگان جامعه مدنی تلاش می‌کنند جلوی حمل و نقل غیرقانونی و تخریب منابع طبیعی را بگیرند.

وی سپس با متهم کردن ایروان در این زمینه مدعی شده بود که ارمنستان ده‌ها سال از منابع طبیعی قره باغ بهره برداری کرده و به محیط زیست این منطقه نیز آسیب رسانده است.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا