آخرین اخبارآذربایجاناخبارعمومی

تحلیل پژوهشی مرکز تحقیقاتی “اطلس” جمهوری آذربایجان از افزایش نفوذ چین در تاجیکستان در رقابت با نفوذ روسیه 

مرکز تحقیقاتی “اطلس” جمهوری آذربایجان در بررسی و تحلیل نفوذ چین در تاجیکستان به این نتیجه رسیده است که “قدرت نرم” چین در تاجیکستان بر نفوذ روسیه در آن کشور چیره شده است. 

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از سایت شرق، مرکز تحقیقاتی “اطلس” در نتایج این بررسی نوشته است: « جنبش طالبان حتی قبل از تسخیر کامل افغانستان و پایتخت این کشور کابل، به جذب سرمایه گذاری چین در افغانستان امیدوار است. نمایندگان جنبش طالبان  اغلب به پکن سفر می کنند. جالب اینجاست که کشورهای آسیای میانه ، که نسبت به برنامه های آینده طالبان نگران هستند نیز به جذب سرمایه گذاری چین وابسته هستند. قزاقستان و قرقیزستان سالهاست که این سیاست را دنبال می کنند. تاجیکستان، فقیرترین کشور آسیای میانه  نیز درهای خود را به روی سرمایه گذاری چین باز کرده است. بدهی رو به رشد تاجیکستان به چین به حدی رسیده است که دوشنبه چندین معدن بزرگ را در ازای دریافت وام به شرکت های چینی واگذار کرده است. چین از “قدرت نرم” در تاجیکستان نهایت استفاده را می برد. اگرچه تاجیکستان کشوری فقیر است ، اما دارای ذخایر غنی طلا، مس و غیره است.»

در این تحلیل افزوده شده است: « پکن همچنین بر مرز طولانی تاجیکستان با افغانستان تمرکز دارد. برای چین مهم است که موقعیت خود را در مرز تاجیکستان و افغانستان تقویت کند. زیرا  تمرکز چین بر مرزهای تاجیکستان با افغانستان این فرصت را ایجاد می کند که فعالیت اویغورهای تندرو را در منطقه خنثی کند. 5000 دانشجوی تاجیک در چین تحصیل می کنند. تعداد دوره های آموزش زبان چینی در تاجیکستان رو به افزایش است و دو مرکز کنفوسیوس در دوشنبه فعالیت می کنند. اینها جهات اصلی “قدرت نرم” چین در منطقه هستند. روسیه و غرب در تاجیکستان سرمایه گذاری نمی کنند، اما چین همه این کارها را انجام می دهد و بنابراین نتایج مثبت این سرمایه گذاری ها به پکن می آید. شاید به همین دلیل است که تاجیکستان به اتحادیه اقتصادی اوراسیا که توسط روسیه تاسیس شده است، ملحق نشده است. تاجیکستان فقیر 1.2 میلیارد دلار به چین بدهکار است. بر خلاف کشورهای غربی، چین شرایط دشواری را در ازای سرمایه گذاری مطرح نمی کند. چین در ازای سرمایه گذاری، فقط فراهم شدن شرایط لازم برای فعالیت شرکت های چینی در آن کشورها را درخواست می کند. دوشنبه این خواسته چین را بیش از حد برآورده می کند. به این ترتیب، چین می تواند شهروندان خود را در پروژه هایش در تاجیکستان به کار بگمارد. 80 درصد معادن طلای تاجیکستان متعلق به چین است. طی 14 سال گذشته، بدهی دوشنبه به پکن شش برابر شده است. حدود 400 شرکت چینی در تاجیکستان فعالیت می کنند. این شرکت ها هم  سهام بزرگی در معادن تاجیکستان دارند و  نقش مهمی در شکل گیری بودجه تاجیکستان ایفا می کنند. چین همچنین بیشترین کمک های بشردوستانه را به تاجیکستان ارائه می دهد. برخلاف قزاقستان و قرقیزستان، هیچ اعتراضی علیه شرکت های چینی در تاجیکستان گزارش نشده است. شهروندان تاجیک بخاطر بیکاری در تاجیکستان ترجیح می دهند در شرکت های چینی تحت شرایط سخت کار کنند. حمایت چین از تاجیکستان بلاعوض نیست. به درخواست پکن، تاجیکستان اویغورهای فعال را به چین مسترد می کند. سرویس امنیتی چین در تاجیکستان آزادانه فعالیت می کند.

اگرچه چین پایگاه نظامی رسمی در تاجیکستان ندارد، اما همکاری نظامی بین دو کشور وجود دارد. چین در نوسازی سیستم دفاعی تاجیکستان مشارکت دارد. مرکز مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در تاجیکستان در سال 2018 تأسیس شده است. نظامیان تاجیک در آکادمی های نظامی چین تحصیل می کنند. هر از گاهی، تمرینات نظامی مشترک بین دو کشور برگزار می شود. به گفته کارشناسان، با فراهم بودن این شرایط، تشکیل پایگاه نظامی چین در تاجیکستان هیچ مشکل نیست.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا