آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

تحلیل بی ادبانه ینی مساوات از علت پرواز هواپیمای نظامی ایران در نوار مرزی شمال غرب کشور 

روزنامه ینی مساوات، پرواز هواپیمای نظامی ایران در حریم هوایی شمال غرب کشور را در ارتباط با سوء استفاده های رژیم صهیونیستی از خاک جمهوری آذربایجان علیه ایران و بخصوص در ارتباط با سفر اخیر گیلا گاملیلی، وزیر اطلاعات این رژیم به باکو دانست!

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، ینی مساوات در مطلبی تحت عنوان “سفیر آذربایجان در اسراییل درباره ایران چه گفته است؟”، نوشت: «اکنون دلیل اجرای پرواز نظامی ایران در نزدیکی مرز ما آنقدر واضح است که نیاز به تحلیل خاصی ندارد. در 10 مارس، وزیر اطلاعات دولت اسرائیل، گیلا گاملیلی، از باکو بازدید کرد. بر اساس اطلاعات رسمی، در دیدار با الهام علی اف، رئیس جمهور، بر اهمیت دهمین مجمع جهانی باکو و برگزاری آن در سطح تاکید شده و این مجمع فرصت مناسبی برای بحث و گفتگو درباره مسائل روز، با حضور سیاستمداران بانفوذ جهان و نمایندگان تعداد زیادی از کشورها و سازمان های بین المللی اعلام شد. همچنین ضمن بیان اینکه روابط دوجانبه آذربایجان و اسرائیل در جهات مختلف با موفقیت در حال توسعه است، بر اهمیت افتتاح سفارت کشورمان در اسرائیل تاکید شد! گیلا گاملیلی، وزیر اطلاعات اسراییل همچنین در نشست فرعی با موضوع «جستجوی صلح، ثبات و توسعه در خاورمیانه و اطراف آن» در چارچوب مجمع جهانی باکو سخنرانی کرد. وی در سخنان خود درباره وضعیت ایران گفت: «ایران به جامعه جهانی دروغ می گوید. حتی به مردم خودشان هم دروغ می گویند. هرج و مرج در ایران 6 ماه است که ادامه دارد. ما می بینیم که زنان در ایران در مدارس مسموم می شوند. زنان آنجا آزادی می خواهند. تمام جامعه جهانی باید چشمان خود را باز کنند و به آنچه در ایران می‌گذرد، اعتراض زنان، مسموم شدن و مبارزه برای حقوق خود توجه کنند.»

اینکه ایران حتی به پرندگان مهاجری که از اسرائیل به کشورمان می آیند مشکوک است و با عصبانیت نسبت به آن واکنش نشان می دهد، چیز جدیدی نیست. ما بارها شاهد این موضوع بوده ایم. پس از تصمیم آذربایجان برای افتتاح سفارت در اسرائیل، تجاوزات تهران به باکو افزایش یافت. در همان زمان، رسانه های رسمی ایران خیلی جدی آذربایجان را تهدید می کردند. آنها حتی «تا آنجا پیش رفتند» که خواستار توقف همکاری آذربایجان با اسرائیل شدند. زیرا با آنکه قبلا روابط آذربایجان و اسرائیل سرپوشیده تر بود، در نتیجه سیاست بی پروا و ضد همسایگی تهران، باکو ترجیح داد روابط خود را با اسراییل، به شکل نسبتاً باز و فعال ادامه دهد. با حمله تروریستی به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران در 27 ژانویه، (هفتم دی ماه) ایران ترجیح داد تمام خطوط قرمز و سیاه ممکن را زیر پا بگذارد. با وجود گذشت بیش از 40 روز، تهران هنوز هیچ اطلاعات رسمی در مورد تحقیقات این حادثه تروریستی به باکو نداده است. رژیم ملایی ایران در این روزها هیچ گامی برای منطبق کردن روابط با باکو حداقل با اصول همسایگی عادی برنداشت. ضمن اینکه حادثه امروز بار دیگر نشان داد که مقامات ایرانی خود را جمع نمی کنند و از لحن تهدید آمیز در روابط با آذربایجان دست بر نمی دارند. لازم به یادآوری است که در یازدهم مارس یک فروند هواپیمای نظامی ایران از ساعت 09:44 الی 10:26 به صورت مستمر در امتداد مرز دولتی جمهوری آذربایجان و ایران از منطقه زنگیلان به سمت منطقه بیل سوار پرواز کرد. این هواپیما در فاصله 3 تا 5 کیلومتری از مرز دولتی و در برخی موارد بر فراز مرز دولتی بین دو کشور پرواز کرد! وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان و وزارت دفاع در بیانیه‌ای مشترک، ایران را به عدم پیروی از رویه پذیرفته شده بین‌المللی مبنی بر اعلام پیشاپیش به کشور همسایه در مورد نزدیک شدن هواپیماهای نظامی به مرزهای دولتی متهم کردند. در بیانیه این دو وزارتخانه آمده است که پرواز هواپیمای نظامی ایران در نزدیکی مرزهای دولتی بین دو کشور و پرواز بر فراز خط مرزی، امنیت هوانوردی غیرنظامی را تهدید می کند و به تیرگی بیشتر روابط دو کشور کمک می کند. در ادامه این بیانیه آمده است: «ما طرف ایرانی را به‌خاطر چنین اقدام تحریک‌آمیزی به شدت محکوم می‌کنیم، از آنها می‌خواهیم توضیحات مناسب ارائه دهند و در آینده از این گونه اقدامات تحریک‌آمیز خودداری کنند». امروز سید عباس موسوی سفیر ایران در آذربایجان به وزارت امور خارجه احضار و یادداشت اعتراضی به وی تقدیم شد. حالا در مورد موضوع مهم دیگر! مختار ممدوف، سفیر تازه منصوب شده آذربایجان در اسرائیل دیروز به «جروزالم پست» گفت که آذربایجان  اجازه استفاده از خاک خود را به عنوان پایگاه سوخت‌رسانی هواپیماهای اسرائیلی در هنگام حمله به ایران را نخواهد داد.

این روزنامه گزارش می دهد که سفیر جدید آذربایجان گزارش رسانه های خارجی مبنی بر «تدارک فرودگاهی برای کمک به اسرائیل» در صورت حمله به تاسیسات هسته ای ایران را صریحاً تکذیب کرده است. مختار ممدوف، سفیر جمهوری آذربایجان گفت: آذربایجان از ابتدا اعلام کرده است که در امور داخلی سایر کشورها مداخله نخواهد کرد و اجازه نخواهد داد از خاک این کشور علیه سایر کشورها استفاده شود. سفیر ایران گفت: ما از کشورهای دیگر انتظار داریم که در امور داخلی ما دخالت نکنند. حتی پس از موضع قاطع سفیر آذربایجان در اسراییل، «بال گشودن رژیم تهران بر سر ما» موید موضع مخرب ایران در منطقه است. در واقع این چیز جدیدی نیست. رئیس جمهور آذربایجان بارها این موضع را بیان کرده است و اکنون سفیر صرفا ادعاهای دروغ منتشر شده در رسانه های خارجی را تکذیب کرده و موضع سنتی باکو را تکرار کرده است. اما به نظر می رسد رفتار غیرقابل درک رژیم ایران در قبال آذربایجان تنها به سیاست خارجی باکو مربوط نمی شود. آذربایجان که پس از جنگ دوم قره باغ به یکی از مراکز قدرت منطقه تبدیل می شود خواب ایران را آشفته کرده است! وقتی هم خواب آشفته می شود، معمولاً نه هواپیما، بلکه توهم ها به پرواز درمی آیند!»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا