آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانتحليل هاعمومی

تحلیلی بر هشدار گروه های مقاومت فلسطین به عادی سازی روابط باکو با تل آویو/ تحلیل

گروه های مقاومت فلسطین با صدور بیانیه ای از جمهوری آذربایجان خواسته اند در عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی تجدید نظر کند

پایگاه خبری حقایق قفقاز/ گروه های مقاومت فلسطین با صدور بیانیه ای از جمهوری آذربایجان خواسته اند در عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی تجدید نظر کند.

این درخواست پس از آن صورت گرفت که رژیم صهیونیستی جمهوری آذربایجان را به محل برگزاری نشست سفرای خود در اوراسیا تعیین کرد. پیش از این نیز این رژیم جمهوری آذربایجان را به مکانی برای فراری دادن یهودیان مقیم روسیه از جنگ اوکراین تبدیل کرده بود. رژیم صهیونیستی این اقدامات را با این هدف انجام می دهد که جمهوری آذربایجان را به سکوی پرش عادی سازی روابط با کشورهای قفقاز و آسیای میانه قرار دهد و توافقنامه های موسوم به توافقنامه های ابراهیمی را از خلیج فارس به قفقاز و آسیای میانه بکشاند.

باوجود اینکه استارت این قضیه در جریان سفر بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به باکو زده شد اما بعد از آنکه عادی‌ سازی روابط میان این رژیم با کشورهای عربی کوچک در خلیج فارس با مخالفت گسترده افکار عمومی جهان عرب در حاشیه بازی های جام جهانی دوحه قطر مواجه شدبا انگیزه بیشتری از سوی این رژیم دنبال می شود.

انگیزه دولت جدید نتانیاهو برای استمرار عادی سازی روابط

این رژیم و بخصوص دولت جدید نتانیاهو انگیزه دیگری هم از استمرار عادی سازی روابط دارد و آن ترمیم وجهه کابینه و دولت جدید خود است که با توجه به ترکیب آن و برنامه های اعلامی جنگ طلبانه آن حتی با مخالفت حامیان غربی آن مواجه شده و در داخل سرزمین های اشغالی نیز خشم سکولارها و چپ گراها را به همراه داشته است.

بنابراین یکی از مهمترین عواملی که استمرار عادی‌ سازی روابط با رژیم صهیونیستی را بخصوص در این مقطع زمانی توجیه ناپذیر می کند این است ادامه این روند به منزله مجوز و چراغ سبز برای کابینه و دولت افراطی جدید نتانیاهو برای اجرای برنامه های اعلامی خود است و بی تردید هر کشوری که گام در این مسیر بگذارد به منزله مشارکت در جنایات و برنامه های توسعه طلبانه و جنگ طلبانه این رژیم است.

آزادسازی مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان در شرایط مشابه فلسطینی ها

آنچه در این میان برای جمهوری آذربایجان سوال برانگیز است این است که این کشور تا پیش از آزادسازی مناطق اشغالی خود در شرایط مشابه فلسطینی ها قرار داشت و بر همین اساس انتظار می رفت با دولت ها و ملل تحت اشغال همبستگی بیشتری داشته باشد اما متاسفانه همچنان که ملاحظه می شود به توسعه روابط خود با دولتی در فلسطین اشغالی دست زده است که به اذعان خود صهیونیست ها و غربی ها تندروترین و فاشیستی ترین دولت در تاریخ این رژیم به شمار می رود.

از این‌رو هر دولتی که به عادی سازی روابط با این رژیم دست بزند با هزینه های سنگینی روبرو خواهدشد و حداقل خواه نا خواه در جنایات و برنامه های توسعه طلبانه و جنگ طلبانه کابینه جدید نتانیاهو شریک خواهد شد.

نویسنده: احمد کاظم زاده

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا