آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانتحليل هاعمومیقره باغقره باغقفقاز جنوبی

تحلیلگر مسائل قفقاز: قره باغ را فرهنگ حسینی آزاد کرد

نشست تخصصی بررسی تحولات اخیر منطقه قفقاز با حضور دانشجویان، کارشناسان و تحلیلگران مسائل قفقاز و به همت دبیرخانه انجمن شهید مهدی باکری دانشگاه امام صادق علیه‌السلام در تبریز برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از روابط عمومی انجمن شهید مهدی باکری دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، در این نشست تخصصی مهدی نعلبندی از تحلیلگران مسائل قفقاز به بررسی رخدادهای اخیر و تحولات سال‌های گذشته پرداخت.

وی گفت: عقبه استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان مسئله‌ای نیست که بتوان از کنار آن به راحتی گذشت، هرچند در جمهوری آذربایجان نقشه راه تهیه نکردیم و برخلاف ما رقبایی مانند ترکیه حرکت‌های نخبه گرایانه‌ای را در باکو آغاز کرده و در این کشور کالج ها ساختند و در این کالج ها متفکر تربیت کردند.

مهدی نعلبندی تصریح کرد: من برخلاف کسانی که عموما از عملکرد جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان انتقاد می کنند بی تعارف عرض می کنم کارهای خوبی انجام شده، مجموعه‌هایی چون جامعه‌المصطفی اگر نبودند ما شاهد آن نماز وحدت در آغدام نبودیم،  اگر جامعه‌المصطفی نبود، شهید معارف صفرافی هم نبود که به عنوان تربیت یافته فرهنگ شیعی در ایران، در راه آزادی قره باغ شهید شده باشد.

وی افزود: معتقدم ما ظرفیت‌های بسیاری در جمهوری آذربایجان داریم که بخشی در سایه  فعالیت‌ها و بخشی در سایه ذات فرهنگ شیعه و انقلاب اسلامی به دست آمده است. ما امروز باید سرمان را بالا بگیریم و فریاد بزنیم که قره باغ را فرهنگ حسینی آزاد کرد، برخی از چه ترسیده‌اند، از صدای چند ترقه!؟  اگر کسانی که در باکو  برخی حرف‌ها را می زنند پایشان را از گلیم خود بیرون بگذارند همین فریاد یا حسینی(ع) که قره باغ را آزاد کرد، پایان آنها را نیز رقم خواهد زد. ما در این مطلب شکی نداریم.

این تحلیلگر مسائل قفقاز گفت: جمهوری اسلامی ایران از خطری چون داعش عبور کرد که توسط غربی‌ها پرورانده و به مقابله ما فرستاده شد و آنها تا ۴۰ کیلومتری مرزهای ما و تا حرم حضرت امام خمینی(ره) و مجلس شورای اسلامی آمدند اما در نهایت نابود شدند، این مسائل اخیر که در مقابل آن چیزی نیستند.

مهدی نعلبندی افزود: یکی از دلائلی که ما نتوانستیم با بدنه اجتماعی جمهوری آذربایجان گفت‌وگو کنیم این است که زبان و قلم گفت‌وگوی ما با مردم این کشور دولت زده است (نگاه دولتی دارد) و تا صحبت از جمهوری آذربایجان می شود اسم الهام علی اف و الچی بیگ متصور می‌شود! آیا جمهوری آذربایجان آقای الهام علی اف است؟! کسی که چنین نگاهی به آذربایجان دارد از دنیای سیاست و روابط بین الملل هیچ نمی‌داند. آیا نگاه رقبای ما به جمهوری اسلامی ایران صرفا دولت محور است؟! دولت ها به تناسب نیاز، روابطی با سایر دولت‌ها و همسایه‌ها تنظیم می کنند ولی در گفت‌وگوی ملت‌ها با یکدیگر باید به اولویت ها توجه شود.

وی ادامه داد: ملت‌ها وقتی می‌خواهند با یکدیگر گفت‌وگو کنند از دولت‌ها اجازه نمی‌گیرند و در نتیجه کسانی که منتقد سیاست‌های دولت‌ها هستند چرا پیشقدم نشدند تا در این راستا قدمی بردارند. وقتی یک هیئت مذهبی یک مداح را به ایران دعوت می کند، یا عده‌ای یک موسیقیدان را برای مراسمی دعوت می کنند در واقع گفت‌وگوی ملت‌ها اتفاق می‌افتد.

نعلبندی تصریح کرد: می‌خواهم این را بگویم که یک رفتار درست یا غلط حاکمیت نباید بر همه چیز تعمیم داده شود که این یک خطای استراتژیک است. ما بر سر همان حرفی که در جنگ قره‌باغ زدیم، هستیم و من معتقدم آینده آذربایجان با گسترش و غلبه نگاه و آرمان شیعی رقم خواهد خورد  و این نگاه به جبهه مقاومت در سوریه و یمن خواهد پیوست. ما می گوییم نباید برخی گفتمان‌های غلط مبنی بر بازگشت سرزمین‌های شمال ارس به سرزمین‌های تاریخی ایران که باعث به لکنت افتادن جبهه انقلاب اسلامی می‌شود، شکل بگیرد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران، یکی از اولین کشورهایی است که استقلال جمهوری آذربایجان را به رسمیت شناخته و پس از آن روابطمان نیز بر این مبنی تنظیم شده است و این جمله طلایی حضرت حضرت امام(ره) است که می فرمایند: «ما به دنبال فتح قلل معنوی جهان هستیم و به آن دست خواهیم یافت» و دست یافته‌ایم؛ ما نه چشم طمع به خاک همسایگان داریم و نه اجازه تعرض به خاکمان را می‌دهیم .مقام معظم رهبر ی فرمودند: «اگر کسی برای برادران خود چاه بکَند اول خودش در چاه می‌افتد.» این یعنی ما هنوز با این همسایه ها برادریم و آن سیلی هم برای کسی است که بخواهد غلطی بکند، این برادری تا زمانی است که  مسیر آنها مسیر آوردن بیگانه ها (دشمنان) به منطقه نباشد.

کارشناس مسائل قفقاز گفت: در سال‌های جنگ جهانی اول ما به دلیل مشکلات داخلی و ضعف حکومت مرزی و حضور گسترده عثمانی‌ها، روس‌ها و دول اروپایی و همچنین در دوران فروپاشی شوروی سابق و روزهایی که تازه جنگ تحمیلی تمام شده بود، بیرون از تحولات قفقاز بودیم.  این سوال امروز باید با صدای بلند پرسیده شود: دلیل این که در ۳۰سال گذشته (علاوه بر آن دوران)، بیرون از تحولات قفقاز بودیم چه بوده است و البته الان نیز تلاش می‌شود ما همچنان بیرون از تحولات قفقاز بمانیم!

وی افزود: در جنگ ۴۴ روزه قره‌باغ نیز ما همچنان بیرون از این تحولات بودیم و سوال اینست که آیا راهی برای حضور جمهوری اسلامی ایران وجود داشت؟ نباید احساسی صحبت کنیم! آیا دولت آذربایجان از جمهوری اسلامی ایران خواست که حضور و نقش آفرینی داشته باشد؟ نه چنین خواسته و یا اجازه ای وجود نداشت؛ چون آنها نمی‌خواستند قره باغ خاک اسلام باشد.

مهدی نعلبندی گفت: این جنگ طلبی‌ها و فتنه انگیزی‌ها در شمال ارس، می‌تواند دلایل اقتصادی مانند ممانعت از اجرای کریدور شمال-جنوب و مباحث مربوط به چین و هند و… داشته باشد که زیاد شنیده ایم؛ اما یک هدف سیاسی نیز دنبال می‌شود و آن مشغول نمودن جمهوری اسلامی ایران در مرزها و به تبع آن در داخل مرزهای ایران است.

وی افزود: وقتی فلان شخص در آذربایجان از آذری‌های ایران به عنوان یک امتیاز و کارت یاد می کند، برنامه‌های آنها در این خصوص نمایان می‌شود و کاملا مشخص است دلیل این برنامه‌ریزی تضعیف جبهه مقاومت در مرزهای اسرائیل و بلندی‌های جولان است و بنابراین ما باید جواب سخت این برنامه‌ریزی را ابتدا در مرزهای سرزمین‌های اشغالی بدهیم. دشمن می‌خواهد ما را در مرزهای خودمان مشغول کند ولی جوابش باید در آنجا داده شود.

نعلبندی تاکید کرد: ما اگر می خواهیم حرفی برای گفتن در میان مردم منطقه داشته باشیم نباید اجازه دهیم افکار عمومی و جبهه مقاومت در جمهوری آذربایجان و حتی در ترکیه از ما دلگیر شوند .در خصوص ترکیه و این سوال که چرا آنها این اندازه به حضور در قفقاز علاقه مند هستند باید بگوییم پس از آقای داوداوغلو نگاه این کشور به شرق بوده است و قفقاز یکی از بهترین دروازه‌های مهم ترکیه و اتصال ازطریق آسیای میانه به چین و شرق است.

وی گفت: ما در روزهای آینده شاهد حرکت های جدی برعلیه شاه اسماعیل صفوی در جمهوری آذربایجان خواهیم بود که خواست بنیادهایی مانند ترکسوی است. برخلاف تصور دولتمردان برخی کشورهای منطقه، اگر اتفاقی در مرزهای شمال غرب ما بیافتد هویت ملی و وحدت ملی ما تقویت خواهد شد و این را در جنگ و بسیاری قضایای دیگر ما شاهد بوده‌ایم.

نعلبندی در بخش پایانی سخنان خود به لزوم آمادگی برای خرمشهرهای پیش رو به تعبیر مقام معظم رهبری اشاره نموده و تصریح کرد: من آینده تحولات را با وقوع و یا عدم وقوع تنش‌ها و جنگ در منطقه روشن می‌بینم، چرا که حداقل خیر آنها این است که آن فرهنگ و گفتمان زلال انقلاب اسلامی از دل این فتنه‌ها بیرون خواهد آمد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا