آذربایجاناخبارعمومی

تحلیلگر آذری: وجود مجلس برای  ساختار سیاسی کنونی جمهوری آذربایجان غیرضروری است

زرتشت علی زاده، تحلیلگر مشهور آذربایجانی، وجود مجلس را برای ساختار سیاسی کنونی این کشور غیرضروری دانست.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی میدان تی وی، زرتشت علی زاده در تحلیلی تحت عنوان «مجالس ملی بی نظیر» با اشاره به رای مجلس جمهوری آذربایجان به انحلال خود به منظور «رفع مانع» از سر راه اصلاحاتی که حاکمیت جمهوری آذربایجان اعلام کرده است، گفت: « برای کشورهایی مثل جمهوری آذربایجان و ملت هایی مثل ملت ما، در واقع پارلمان لازم نیست. زیرا، در سایر کشورها  پارلمان جایی است که صاحبان افکار مختلف می نشینند و بحث می کنند و هر کس فکری را مطرح می کند و در نهایت پیشنهادها را به رای می گذارند و به عنوان تصمیم یا قانون تصویب می کنند. اما، در کشور ما نیازی به این نیست. زیرا، در تمامی ادوار در اینجا قانون وجود نداشته است و اگر در ظاهر هم قانون موجود بوده، کارآیی نداشته است.

این تحلیلگر آذربایجانی افزوده است: « ترکیب جدید مجلس ملی در نهاد ریاست جمهوری بررسی و تصویب و به کمیسیون مرکزی انتخابات ارسال شده است و در این کمیسیون نیز آن را بطور کامل اخذ کرده و به تمامی کمیسیون های حوزه های انتخاباتی دستورات لازم را  داده اند و آنها هم فهمیده اند که هر گونه تخطی  از دستورات نتایج نامطلوبی خواهد داشت.»

زرتشت علی زاده افزوده است: « در ساختار سیاسی موجود جمهوری آذربایجان، مجلس ملی یک عضو غیرلازم مثل آپاندیسیت در بدن است. اما، این عضو غیرضروری، این قابلیت را دارد که در شرایط بحرانی جامعه ملتهب شود و تمامی بدن را عفونی کند. وضعیت شورای عالی و شورای ملی و مجلس ملی در سال های ابتدایی دهه ۱۹۹۰ را به یاد بیاورید.

این تحلیلگر آذربایجانی افزوده است: « در سال ۲۰۰۰، شش هفت ماه مانده به انتخابات مجلس جمهوری آذربایجان، پروفسور چاپای سلطان اف گفت رامیز مهدی اف، رییس وقت نهاد ریاست جمهوری آذربایجان سفارش مقاله ای را در باره انتخابات مجلس به وی داده است. پروفسور چاپای سلطان اف نیز در مطلبی که تهیه کرد، نوشته بود نیازی نیست که به خاطر امنیت و آرامش دولت، ۹۵ درصد مجلس را از افراد کر و لال پر کنید. ۷۵ درصد کفایت می کند. برای پیشرفت کشور، اجازه بدهید دست کم ۲۵ درصد نیز افراد با وجدان و آزاداندیش و باسواد وارد مجلس شوند. رییس نهاد ریاست جمهوری آذربایجان به خاطر این توصیه ارزشمند از پروفسور چاپای سلطان اف تشکر کرده بود، اما همان انتخابات نیز با ساز و کار رامیز مهدی اف برگزار شد. »

زرتشت علی زاده افزوده است: « البته، این ها به معنای آن نیست که دست روی دست بگذاریم. نباید انقلاب کرد. اما، باید مبارزه سیاسی مسالمت آمیز داشت. زیرا، در زمان های وقوع انقلاب، فرصت طلبان و دزدان و جاسوسان وارد میدان می شوند و سودجویی می کنند. اما، قبل از ورود به میدان مبارزه سیاسی، باید پایه ای استوار برای آن ایجاد کرد. دست کم باید برای مبارزه انتخاباتی تدارک لازم را دید.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا