آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومیقره باغ

تاکید وزیر خارجه جمهوری آذربایجان بر بهره برداری از سد خداآفرین و تولید مشترک خودرو و تراکتور با ایران

روابط دو کشور مبتنی بر اشتراکات تاریخی و فرهنگی و همسایگی و برادری مردمان دو کشور است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، «جیحون بایرام اف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان که در نخستین سفرش در دولت سیزدهم در تهران حضور دارد، امروز (دوشنبه) ۱۳ تیر ماه پس از دیدار و گفتگو با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری مشترک حضور یافت.

وی در ابتدا ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران گفت: در این سفر با قالیباف رئیس مجلس ملاقات داشتیم. بعد از این دیدار هم در خدمت آیت‌الله رئیسی خواهیم بود و از وزیر خارجه برای فراهم کردن این ملاقات متشکرم.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان اظهار داشت: درباره بسیاری از مسائل بحث و گفتگو شد. روابط دو کشور مبتنی بر اشتراکات تاریخی و فرهنگی و همسایگی و برادری مردمان دو کشور است. آقای امیرعبداللهیان گفتند که در ۱۰ ماه گذشته روسای جمهور دو کشور دو دیدار با هم داشتند که این دو دیدار زمینه‌های سفر‌های متمادی مقامات دو کشور را فراهم کرده است. دو هفته قبل وزیر فرهنگ آذربایجان به ایران آمد و وزیر نیروی ایران به باکو سفر کرد.

وی گفت: در خصوص روابط دوجانبه و مسائل منطقه گفتگو کردیم. با توجه به اراده سیاسی رهبران دو کشور علیرغم ۳۰ درصد افزایش در حجم مبادلات تجاری در سال ۲۰۲۱ داشتیم، ولی ظرفیت‌ها برای دو کشور بیشتر از این ارقام است. بر اجرایی پروژه‌ها تأکید کردیم. در خصوص تولید تراکتور توافقات خوبی شده که ان‌شاءالله اجرا خواهد شد و بهره‌برداری از سد خدآفرین از پروژه‌های مهم بین دو کشور است.

بایرام اف ادامه داد: پروژه کریدور شمال – جنوب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و آذربایجان آمادگی دارد در بالا بردن پروژه و ساخت راه آهن رشت ـ آستارا و تکمیل بارانداز در آستارا تعهدات خود را اجرا کنیم. احداث پل اتومبیل رو بر رودخانه آستارا چای تا پایان سال میلادی به بهره‌برداری برسد.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: در ماه مارس ۲۰۲۲ که در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور پروژه اتصال منطقه اقتصادی زنگه زور به نخجوان از طریق خاک ایران طرح و تصویب شده بود که بحث‌های فنی آن و مکان یابی آن انجام شده و ان‌شاءالله در آینده نزدیک ساخت اولین پل در آن منطقه شروع خواهد شد و هماهنگی برای احداث پل دوم صورت خواهد گرفت.

وی گفت: بر اهمیت کریدور خلیج فارس – دریای سیاه از مسیر ایران تأکید کردیم و بر اهمیت مشارکت ایران، آذربایجان وگرجستان در تکمیل کریدور تأکید کردیم. همکاری‌های موفقیت آمیزی در جنبش عدم تعهد داشتیم. در امور بشردوستانه تجربه‌های موفقیت آمیزی داشتیم و بعد از آن هم در این خصوص به تبادل نظر ادامه خواهیم داد.

بایرام اف ادامه داد: در دیدار با قالیباف و امیرعبداللهیان روابط بین گروه‌های دوستی پارلمانی مورد تأکید قرار گرفت. امروز در خصوص بعد از جنگ ۴۴ روزه که به اشغال ۳۰ سال اراضی آذربایجان پایان داد و به عدالت تاریخی تحقق بخشید موضع دولت خود را بار دیگر تکرار کردیم که مبتنی بر صلح و ثبات و همکاری‌ها در آینده است.

وی افزود: آذربایجان خواهان عادی سازی روابط با ارمنستان بعد از دوران جنگ است و گام‌هایی را در این زمینه برداشته است.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: بعد از ۳۰ سال اشغال اولویت اصلی باسازی و آبادانی مناطق آزاد شده از اشغال است که بعد از ۳۰ سال آوارگان اجباری به مناطق خود باز خواهند گشت.

منبع: دانشجو

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا