آخرین اخبارآذربایجاناخبارترکیهعمومیگرجستان

تاکید وزرای دفاع جمهوری آذربایجان، ترکیه و گرجستان بر تعمیق روابط و برگزاری رزمایش در آینده

وزرای دفاع جمهوری آذربایجان، ترکیه و گرجستان بر تعمیق روابط تاکید کرده و از برگزاری رزمایش‌های دیگر در آینده خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از آناتولی، خلوصی آکار، ذاکر حسن‌اف و خوانشر بورچولادزه وزرای دفاع ترکیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان پس از دیدار سه جانبه در تفلیس که روز سه شنبه انجام گرفت، در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک بر تقویت همکاریها میان سه کشور تاکید کردند.

بورچولادزه در این نشست با بیان اینکه همکاریهای دفاعی 3 کشور برای ثبات هر 3 کشور و کل منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است، افزود: معتقدم که هیچ راه حل دیگری جز حل مسالمت آمیز درگیریهای کنونی وجود ندارد. هدف ما حفاظت و حفظ امنیت و ثبات منطقه با تلاش مشترک است.

وی با تاکید بر اهمیت رزمایش های نظامی 3 جانبه و چند ملیتی تصریح کرد: رزمایش نظامی “بی نهایت 2021” با مشارکت نظامیان آذربایجان و ترکیه در گرجستان ادامه دارد.

وزیر دفاع گرجستان همچنین از برنامه‌ریزی برای یک رزمایش دیگر به نام “روح عقاب” در آینده نزدیک در گرجستان خبر داد که کشورهای ترکیه و آذربایجان نیز به آن دعوت شده‌اند.

ذاکر حسن‌اوف، وزیر دفاع آذربایجان نیز در این کنفرانس خبری اعلام کرد که دیدار با همتایان ترکیه‌ای و گرجستانی نمونه بارزی از تعامل استراتژیک میان 3 کشور است.

وی با بیان اینکه در این گفتگو بر توسعه روابط و فعالیتهای 3 کشور دوست و همسایه تاکید شد، اعلام کرد که چشم اندازهای آینده در خصوص موضوعات مختلف را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم.

وزیر دفاع آذربایجان همچنین تاکید کرد؛ فعالیتهای تروریستی و جدایی طلبانه در منطقه تهدیدی مستقیم برای صلح و ثبات، توسعه اقتصادی و امنیت فعالیتهای بین المللی است.

وی با اشاره به اینکه آنها بر اهمیت راه حل مسالمت آمیز مسائل مطابق با قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) و شورای اروپا تاکید کردند، گفت: تعارضات باید بر اساس اصول حقوق بین الملل به ویژه حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و تعرض ناپذیری مرزهای شناخته شده بین المللی باشد.

حسن‌اف تصریح کرد: در این نشست درباره موضوعاتی از قبیل چشم انداز همکاری در زمینه های آموزش نظامی و پزشکی نظامی بین نیروهای مسلح آذربایجان، ترکیه و گرجستان و احتمال توسعه رزمایش های مشترک گفتگو و تاکید کردیم که باید تمرینات نظامی 3 جانبه بیشتر برگزار شود.

همچنین آکار ضمن تشکر از وزیر دفاع گرجستان بابت میزبانی از این نشست مهم، اظهار داشت: برگزاری این نشست در گرجستان به‌عنوان یکی از کشورهای مهم قفقاز، مزایای قابل توجهی برای کشورها و نیروهای مسلح‌مان در پی خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: فرصت بررسی و ارزیابی همه جانبه روابط به ویژه در حوزه دفاعی و امنیتی و اقدامات آتی فراهم آمد. همچنین پیرامون اقداماتی که گرجستان، آذربایجان و ترکیه می‌توانند برای برقراری صلح، ثبات و آینده منطقه انجام داد، بحث و رایزنی انجام شد.

آکار خاطرنشان کرد: در این جلسات شاهد تقویت و تعمیق هرچه بیشتر روابط ترکیه، گرجستان و آذربایجان به ویژه در حوزه دفاعی و امنیتی هستیم.

وزیر دفاع ترکیه در پایان متذکر شد: جغرافیایی که هر 3 کشور در آن واقع شده‌اند، از حیث بهره برداری از منابع مهم انرژی مانند نفت و گاز طبیعی و انتقال آنها به دیگر نقاط جهان حائز اهمیت حیاتی هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا