آذربایجاناخبارعمومی

تاکید سفیر رژیم صهیونیستی در باکو بر همکاری استراتژیک با جمهوری آذربایجان

سفیر رژیم صهیونیستی در باکو: مناسبات جمهوری آذربایجان و اسرائیل برای تلاویو حکم همکاری استراتژیک را دارد و در سه محور انرژی، امنیت و اقتصاد برنامه ریزی شده است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، روابط دیپلماتیک میان باکو و تل آویو در سال 1992 پس از استقلال جمهوری آذربایجان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ایجاد شد و اکنون جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی همکاری های گسترده ای به ویژه در عرصه های اقتصادی و نظامی با هم دارند.

بدون شک اهمیت جمهوری آذربایجان برای صهیونیست ها علاوه بر تامین بخش بزرگی از انرژی مورد نیازشان، به موضوع همسایگی این کشور با ایران بر می گردد.

نزدیکی به مرزهای ایران، رفتاری است که صهیونیست ها در برابر حضور ایران در لبنان و کنار سرزمین های اشغالی انجام می دهند اما تاکنون به دلیل حساسیت های زیادی که این حضور می تواند داشته باشد، سعی کرده اند تا حضور خود در نقاط مختلف جمهوری آذربایجان را در پوشش های اقتصادی توجیه کنند.

جرج دیک، سفیر رژیم در روزهای گذشته مصاحبه ای با خبرگزاری ریپورت جمهوری آذربایجان انجام داده و در آن به بخشی از روابط بین دو کشور اشاره کرده است. جرج دیک گفته است مناسبات آذربایجان و رژیم صهیونیستی برای تلاویو حکم همکاری استراتژیک را دارد و در سه محور اصلی برنامه ریزی شده است.

سفیر رژیم صهیونیستی ضمن اشاره به اینکه جمهوری آذربایجان با فروش نفت، کمک بزرگی به این رژیم می کند، گفته است: در تلاویو هر باری که خودروی خودم را با سوخت پر می کردم، از آذربایجان تشکر می کردم زیرا، از نفت جمهوری آذربایجان استفاده می کردم. طبق آخرین اعلام ها و تائید سفیر تلاویو در باکو، 30 درصد از نفت مورد نیاز رژیم صهیونیستی توسط جمهوری آذربایجان تامین می شود.

در موضوع مسائل امنیتی جرج دیک کلی گویی کرده و گفته است دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و خشونت با یکدیگر به صورت نزدیک همکاری می کنند اما حقیقت آن است که همکاری های امنیتی دو کشور تا اندازه ای پیش رفته که مثلا جمهوری آذربایجان پیش از این حاضر شده بود تا تروریست های دانشمندان هسته ای کشورمان را از طریق فرودگاه باکو، بدون ثبت پاسپورت به تلاویو ترانسفر کند. برخی از کارشناسان مسائل امنیتی گفته اند، وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان دقیقا با روش های موساد به مبارزه با مخالفان داخلی می رود و این موضوع نشان می دهد، آموزش های پیوسته ای برای کارشناسان نیروهای امنیتی و اطلاعاتی این کشور توسط موساد برگزار می شود.

افزایش سفر گردشگران رژیم صهیونیستی به جمهوری آذربایجان طبق داده های وزارت گردشگری این کشور از حدود ده هزار نفر در سال 2016 به بیش از 50 هزار نفر در سال 2019 رسیده است. این افزایش پنج برابری نشان می دهد علاوه بر افزایش مناسبات گردشگری، مناسبات اقتصادی بین دو کشور تا حدود زیادی افزایش پیدا کرده است.

همکاری در زمینه های کشاورزی، مدیریت آب و فناوری های اطلاعات نیز از جمله ی زمینه های همکاری بین باکو تلاویو عنوان شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا