آذربایجاناخبارعمومیگرجستان

تاکید سفیر ایران در تفلیس بر نقش مراکز علمی در بسط روابط فرهنگی ایران و گرجستان

سفیر جمهوری اسلامی ایران در گرجستان بر نقش مهم مراکز علمی و دانشگاهی و ایرانشناسان گرجی در بسط و تقویت روابط فرهنگی دو کشور تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از سفارت ایران در گرجستان، سید جواد قوام شهیدی امروز (چهارشنبه) طی سخنانی در مراسم نودمین زادروز «آلکساندر گواخاریا» ایرانشناس و محقق نامی گرجی در دانشگاه دولتی جاواخیشویلی ابراز امیدواری کرد که ایرانشناسان گرجی و دانشگاه ها و مراکز پژوهشی گرجستان برای گسترش روابط و مناسبات علمی- فرهنگی میان دو کشور و همچنین توسعه همکاری های سیاسی و اقتصادی تلاش بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به جایگاه و نفوذ زبان و ادبیات فارسی در منطقه قفقاز از جمله گرجستان، روابط فرهنگی و ادبی دو کشور را بیانگر عمق تعلقات فرهنگی و مذهبی، فیمابین ایران و گرجستان دانست.

به گفته سفیر ایران، ترجمه بسیاری از آثار مهم ادبی پارسی به زبان گرجی و همچنین وجود مراکز معتبر ایرانشناسی، کرسی زبان فارسی در دانشگاه های مهم گرجستان و آموزش زبان و ادبیات فارسی در سطوح دانشگاهی نشان دهنده میزان علاقه مردم این کشور به فرهنگ و ادبیات فارسی است.

سفیر ایران در این مراسم که در آن جمعی از مسئولان دانشگاه، ایرانشناسان و دانشجویان رشته ادبیات و زبان فارسی حضور داشتند همچنین بر سهم و نقش ایرانشناسان گرجی در شناسایی ریشه های تاریخی، فرهنگی و ادبی میان دو کشور تاکید کرد.

قوام شهیدی اظهار داشت: آلکساندر گواخاریا یکی از بزرگترین ایرانشناسان گرجی است که سهم بسزایی در شناسایی و معرفی آثار تاریخ ادبیات ایران، از جمله ویس و رامین و آثار شاعرانی همچون خاقانی و سعدی شیرازی داشته است.

آلکساندر گواخیاریا متولد سال ۱۹۲۹ میلادی از ایرانشناسان نامی گرجستان به شمار می رود و نقش مهمی در راستای شناسایی و معرفی زبان و ادبیات فارسی در این کشور داشته است.

وی که همچنین عضو انجام ایرانشناسان اروپا بوده در راستای مطالعه و تحقیق ادبیات فارسی و معرفی شاعران شهیر ایران زمین در گرجستان تلاش های بیشتری از خود نشان داده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا