آذربایجاناخبارترکیهعمومی

رهبر حزب وطن ترکیه: آنکارا باید در جهت عملیات نظامی مشترک با سوریه و عراق گام بردارد

دوغو پرینچک رهبر حزب وطن ترکیه خواستار عملیات مشترک نظامی آنکارا، سوریه و عراق علیه نیروهای تروریستی شدو گفت که نیروهای مسلح ما باید از درگیری با ارتش سوریه پرهیز کنند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، پرینچک در تشریح مواضع حزب خود در زمینه عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه این مطلب را عنوان کرد و با تاکید بر لزوم مبارزه جدی با نیروهای تروریست در منطقه گفت: نیروهای ارتش ترکیه باید از رویارویی با ارتش سوریه اجتناب کنند و آنکارا باید در جهت عملیات نظامی مشترک با سوریه و عراق گام بردارد و در این راستا ستاد مشترک باید تشکیل شود.

وی ادامه داد: ارتش ترکیه برای مبارزه با نیروهای تروریستی عزم خود را جزم کرده است و در این راه با تکیه بر قرارداد آدانا که در سال ۱۹۹۸ بین ترکیه و سوریه منعقد شده است می تواند یک مدل همکاری موفقیت آمیزی را که موجب پیروزی نهایی خواهد شد، به نمایش بگذارد.

پرینچک با عنوان اینکه دولت ترکیه و سوریه مسوولیت های بزرگ تاریخی برعهده گرفته اند، گفت: دو کشور باید از اقداماتی که امپریالیسم آمریکا، رژیم صهیونیستی، پ.ک.ک و داعش را خوشحال خواهد کرد، دوری کنند.

رهبر حزب وطن ترکیه با اشاره به اعلام عفو عمومی درسوریه در ۱۴ سپتامبر گفت: سوریه با این اقدام برای به زمین گذاشتن سلاح گروه های تحت اداره ترکیه یک گام بسیار مهم برداشت و به موازات آن وزیرخارجه سوریه در ۱۶ ستامبر با ارسال نامه ای به دبیرکل سازمان ملل، پ.ک.ک، وای پی جی، وای دی پی، اس دی جی را نیروهای تروریستی تحت کنترل آمریکا خوانده و از عزم کشورش برای مبارزه با این سازمانها سخن به میان آورده است.

پرینچک با تاکید بر اینکه ترکیه نیز هدف خود را مبارزه با این گروه ها و داعش می داند، اضافه کرد: همکاری ترکیه و سوریه موجب تسلیم پ.ک.ک خواهد شد. کشورهای منطقه همان گونه که در مساله همه پرسی در شمال عراق با همیاری یکدیگر موفق شدند در شرایط امروز نیز اگر کنار یکدیگر جای بگیرند بسیار موفق تر خواهند بود و با همکاری سوریه و ترکیه پ.ک.ک پرچم تسلیم را خواهد افراشت.

پرینچک افزود: راه مقابله با تهدیدهای آمریکا و پ.ک.ک در زمینه رهاسازی نیروهای دربند داعش نیز همکاری ترکیه و سوریه است. همکاری این دو کشور و عراق نه تنها موجب تسلیم پ.ک.ک می شود بلکه موجب حل ریشه ای مساله داعش خواهد شد.

رهبر حزب وطن اظهار کرد: بحران و تشنج در روابط ترکیه و سوریه موجب خرسندی آمریکا و پ.ک.ک می شود.

وی درباره ایجاد منطقه امن که خواست ترکیه است، گفت: سوال این است که در این منطقه کدام دولت حاکمیت خواهد داشت؟ نیروهای مسلح کدام دولت مستقر خواهند بود؟ تجارت و داد و ستد در این منطقه منطبق با حقوق کدام دولت انجام خواهد شد؟ قوانین جزایی کدام دولت در این منطقه جاری خواهد بود؟ محاکم کدام دولت در این منطقه فعالیت خواهند داشت؟

وی با اشاره به سخنان رییس جمهوری ترکیه در زمینه ساخت اماکن مسکونی برای میلیون ها نفر در این منطقه، افزود: منطبق با حقوق کدام دولت اسناد این املاک پخش خواهد شد؟ آیا ترکیه تمامی واحدهای دولتی را در این منطقه مستقر خواهد کرد؟

پرینچک با تاکید بر اینکه هدف منطقه امن که از سوی دولت آنکارا اعلام شده، موجب دور شدن دوستان آنکارا از این کشور می شود، اعلام کرد: این هدف ترکیه را منزوی کرده و به نیروهای مخالف فرصت و جرات می دهد و ترکیه باید در این هدف خود تجدید نظر کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا