آخرین اخبارآذربایجاناخبارتحليل هاچچنداغستانروسیهعمومیقفقاز جنوبی

تاکتیک طالبان در منطقه قفقاز و روسیه همان تاکتیک داعش خواهد بود؟

پایگاه خبری حقایق قفقاز / در زمان جولان داعش شواهد نشان داد قفقازی ها کمک های چشمگیری به داعش مرکزی داشته اند و آن ها بخش مهمی از مبارزان خارجی این گروه را تشکیل می دهند. اسلام افراطی بر خلاف امارت قفقاز، نوعی ((پروژه سیاسی)) است (درست همانطور که گروه بین المللی بحران در گزارش خود اعلام کرد) که مسلمانان می توانند به آن احساس تعلق کنند. اینکه دقیقا چه تعداد از منطقه قفقاز به داعش ملحق شده اند، روشن نیست. با این حال، کارشناسان تعداد دو تا پنج هزار نفر را تخمین می زنند. اما پوتین در پاییز 2015 مدعی شده است که بیش از هفت هزار چچنی به داعش پیوسته اند. این روند نشان از افزایش چشمگیر تعداد مسلمانان منطقه قفقاز دارد که به نوعی از مریدان اسلام افراطی می باشند. بیشتر یارگیری افراطیون در خارج از منطقه سطح سیطره خود می باشد و منبعد بیشتر عضو گیری ها کم کم به رسانه های اجتماعی خواهد کشید. همانطور که داعش از یوتیوب و ویدئوهای چند دقیقه ای در سطح شبکه های اجتماعی استفاده می کرد.
بازخوانی عملکرد مسلمانان، گروه های افراطی و دولت روسیه
چچنی ها در محاصره هاله ای از افسانه ها هستند. آنها با اینکه مبارزانی خشن هستند اما جوان و بی تجربه می باشند و برخلاف چچنی های منطقه که به دلیل سال ها درگیری با روسیه و مقاومت در برابر این کشور آبدیده شده اند، جنگ را نمی شناسند. گروه های افراطی در آسیای مرکزی و منطقه قفقاز از چندین تاکتیک عضوگیری در داخل روسیه استفاده می کنند. زبان روسی بعنوان سومین زبان متداول در تبلیغات افراطیون بکار می رود و سومین زبانی است که در سرزمین های حکومت اسلامی با آن صحبت می شود. مصداق آن، مجله ای به زبان روسی به نام (ایستوک) است که تا سال 2016 تقریبا 4 شماره ازاین مجله منتشر می شد. هنوز روشن نیست چه تعدادی از مردم منطقه مجله ایستوک را خوانده اند.
در روسیه، مسلمانان منزوی هستند و با آن ها بعنوان شهروندان درجه دو رفتار می شود. در سپتامبر 2015، وقتی پوتین در سوریه مداخله کرد، دولت روسیه هزاران مسلمانان در منطقه را افراطی نامید و نامشان را در فهرست دیده بان تروریسم قرار داد. با این رویکرد، نیروهای امنیتی روسیه می توانند در هر زمانی هر کسی را در فهرست افراطیون بگنجانند. تعریف افراط گرایی بر اساس قانون روسیه مبهم است، برای مثال: صرف دوست داشتن چیزی در برخی از شبکه های اجتماعی می تواند شما را در زمره افراط گرایان قرار دهد. مقامات همچنین می توانند همه را سلفی افراطی تلقی کنند و همه مسلمانان(افراطیون) را معرض تفتیش خانه قرار دهند و ممکن است آن ها را بازجویی کرده و یا مجبور به دادن آزمایش DNA کنند. مقامات مایلند افرادی را تحت پیگیرد قرار دهند که منبع اعتدال هستند نه افراط!. یکی از نمونه های این کار، دستگیری “محمدنبی مقدم اف”، یک واعظ و امام سلفی بود که آشکارا علیه داعش سخن می گفت و به نوشته “اکونومیست” و “نوایا گازتا” مورد تهدید افراط گرایان نیز قرار گرفته بود.
بنابراین اقدامات سختگیرانه ی روسیه موجب می شود مسلمانان قفقاز پیوستن به گروه های افراطی را انتخاب کنند. از این رو باید در نظر داشت امارت قفقاز که در زمان جولان داعش، زیر زمینی بود، اما حالا طالبان یک حکومت کاملا روی آب آمده است و کم کم به دنبال گسترش مرزهای امارت و تبلیغ ایدئولوژی در آسیای مرکزی و قفقاز خواهد بود و این خلاهای مورد اشاره در روسیه سبب خواهد شد تا شانس یارگیری گروه های افراطی در منطقه قفقاز و روسیه بیش از گذشته گردد.

نویسنده: سید محمود کمال آرا (زکریا)- پژوهشگر روابط بین الملل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا