آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانروسیهعمومیقره باغ

پاشینیان: سازمان پیمان امنیت جمعی دارد ارمنستان را رها می‌کند

نخست‌وزیر ارمنستان تاکید کرد، ایروان قصد ندارد از سازمان پیمان امنیت جمعی که شامل شش کشور است، خارج شود

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، «نیکول پاشینیان» نخست‌ وزیر ارمنستان سه‌شنبه در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: اینطور نیست که ارمنستان بخواهد سازمان پیمان امنیت جمعی موسوم به سی‌.اس‌.تی‌.او را ترک کند، این سازمان است که دارد ارمنستان را رها می‌کند و همین مایه نگرانی زیادی برای ماست.

ارمنستان که درگیر مناقشه ارضی با جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ است، مشارکت خود را با سازمان پیمان امنیت جمعی که شامل روسیه و جمهوری‌های شوروی سابق از جمله بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان می‌شود، کاهش داده است.

در ماه ژانویه پاشینیان هشدار داد که ممکن است از سازمان ملل بخواهد تا نیروهای حافظ صلح را برای حفاظت از جمعیت ارمنی‌تبار پس از پایان دوره پنج ساله استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه در سال ۲۰۲۵، در قره‌باغ مستقر کند.

اوایل سال جاری، ایروان همچنین اعلام کرد که رزمایش‌های سازمان پیمان امنیت جمعی در سال ۲۰۲۳ در خاک ارمنستان برگزار نخواهد شد و در عین حال از تعیین نماینده ارمنستان به سمت معاون دبیرکلی این بلوک که تحت رهبری روسیه است، خودداری کرد.

پاشینیان سه‌شنبه در کنفرانس خبری خود با این سوال مواجه شد که آیا چنین تصمیماتی به معنای آن است که ارمنستان در مسیر جدایی از سازمان پیمان امنیت جمعی است یا خیر. پاشینیان این مساله را تکذیب کرد.

او گفت: چنین نگرانی‌هایی اصلا مطرح نیست اما ایروان نگرانی‌های دیگری درباره این نهاد امنیتی دارد. ارزیابی من این است که سازمان پیمان امنیت جمعی، خواسته یا ناخواسته، ارمنستان را رها می‌کند. و این مایه نگرانی ماست.

نخست‌وزیر ارمنستان گفت که با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه درباره «تشدید تنش‌های احتمالی» در قره‌باغ صحبت کرده و به او گفته است که «مشکلاتی در منطقه‌ای وجود دارد که اکنون صلحبان‌های روسی مسئول آن هستند.»

او خاطرنشان کرد: ارمنستان از تصدی سمت معاون دبیرکلی سازمان پیمان امنیت جمعی خوشحال خواهد شد، البته اگر ما با این کار پیام نادرستی به مردم خود ارسال نکنیم. پر کردن پست معاون دبیرکلی باید یک عامل جدید برای امنیت ارمنستان باشد.

صحبت‌های پاشینیان به طور ضمنی به این نکته اشاره داشت که در حال حاضر چنین چیزی وجود ندارد.

پاشینیان همچنین گفت به دلیل مشکلات ناشی از عملکرد نیروهای حافظ صلح روسیه در جلوگیری از تشدید تنش‌ها با جمهوری آذربایجان نزد ولادیمیر پوتین شکایت کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا