آخرین اخبارآذربایجاناخباراردبیلایرانعمومیویژه

بیانیه طلاب، روحانیون، شعرا و مداحان استان های آذری نشین در محکومیت سیاست های ضد دینی دولت جمهوری آذربایجان

طلاب، روحانیون، شعرا و مداحان استان های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و زنجان با صدور بیانیه ای از اقدامات ضد دینی دولت جمهوری آذربایجان و ایجاد محدودیت های بی مورد و سختگیرانه برای عزاداران حسینی انتقاد کردند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، متن بیانیه طلاب، روحانیون، شعرا و مداحان استان های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و زنجان در محکومیت اقدامات ضد دینی دولت جمهوری آذربایجان و ایجاد محدودیت های سختگیرانه برای عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بدین شرح است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَظْلِمُونَ النَّاسَ وَيَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ ۚ أُولَٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ .
ایراد و مجازات بر کسانی است که به مردم ستم می کنند و در زمین به ناحق ظلم روا می دارند، برای آنان عذاب دردناکی است. ﴿ سوره الشوری آیه مبارکه۴۲﴾
مطالعه تاریخ اسلام نشان می دهد مظلومیت شیعیان عالم، همواره موضوعی بسیار دردناک و غم بار بوده است. اما این مظلومیت در میان شیعیان مظلوم منطقه قفقاز یقینا بسیار دردناک تر و غم بار تر بوده است. پایان عصر حاکمیت کفر و الحاد در این دیار در دوره اتحاد جماهیر شوروی، که به مدت طولانی به جدایی و فراق مردم مسلمان منطقه از هویت اصیل اسلامی خود منجر گردیده بود، پس از استقلال جمهوری آذربایجان، دوبار بارقه های امید را در میان مردم دیندار این کشور زنده کرد. اما با تاسف فراوان باید گفت که در پی این استقلال و رهایی از بند نظام کمونیستی، مردم مظلوم آذربایجان هرگز طعم شیرین انجام آزادانه اعمال و مناسک دینی و ابراز هویت دینی را نچشیدند و هر سال هم شاهدیم که بر محدویت ها و قید و بندهای آزاردهنده دینی با پوشش مصوبات به ظاهر قانونی و رسمی افزوده می شود. به طوری که مقابله با اعتقادات و باورهای دینی مردم شیعه آذربایجان به طور گسترده، نامحدود و با بکارگیری تمام ابزارها، اقدامات و روش های سرکوب گرایانه پلیسی و ضدانسانی در دستور کار حاکمیت قرار گرفته و هر سال نیز بر دامنه آن افزوده می شود. منع فعالیت سیاسی جریانات و احزاب اسلامی، بازداشت و زندانی کردن طولانی مدت رهبران اسلام گرایان به بهانه های واهی، محاکمه های ساختگی و بدون پشتوانه و رویه های قانونی، شکنجه، اعتراف گیری، پرونده سازی، تهدید زندانیان و خانواده های آنان با شیوه های ناپسند و خلاف اخلاق بشری و حتی توهین به مقدسات و مقام ربوبی پروردگار متعال، بخشی از اقدامات دستگاه امنیتی بوده است که روزانه و نظام مند در این کشور با اکثریت شیعه اعمال و اجرا می شود و حکومت خود را از پاسخ گویی به افکار عمومی مردم خود و سایر مسلمانان جهان بی نیاز می داند.
در این میان در ماه محرم و صفر که به تعبیر بزرگان، ماه برکات اسلامی و ماه زنده ماندن اسلام است، همه ساله شاهیم، ضمن آن که بر اقدامات ضددینی دولت آذربایجان (از قبیل برگزاری جشنواره های موسیقی مبتذل و سایر اقدامات مغایر با شئونات اسلامی) افزوده می شود، در همان حال محدویت های زیادی نیز برای مردم عزادار در برگزاری مراسمات سوگواری سیدالشهدا (ع) و یاوران باوفایش اعمال می گردد. امسال هم در ایام ماه محرم، ممانعت از نصب شعارهای اسلامی، اسامی ائمه معصومین، پرچم های عزای حسینی در کوچه و معابر و جمع آوری شعائر و نمادهای اسلامی حتی از حریم و داخل حیاط مساجد، ممانعت از حضور نوجوانان و دانش آموزان در مراسمات عزاداری و سوگواری ها و تهدید و بازدادشت دینداران و زنان مومنه به بخشی از اقدامات جاری عوامل حکومتی تبدیل شده و احساسات مردم مسلمان جمهوری آذربایجان و سایر مسلمان و آزادگان جهان به ویژه مردم حسینی ایران را به شدت جریحه دار کرده است. فریاد استمداد مردم مظلوم آذربایجان در این ایام حزن و اندوه بیش از هر زمان دیگری شنیده می شود و امت اسلامی را به مساعدت و یاری از شیعیان مظلوم جمهوری آذربایجان فرا می خواند.
احترام به اعتقادات دینی و حقوق مسلم و اولیه مردم، در تمام کشورها از عوامل اصلی مشروعیت و مقبولیت هر نظام سیاسی حاکم به حساب می آید و می تواند وحدت و انسجام ملی را به ارمغان آورد. از این رو، در کشور آذربایجان که جمعیت اکثریت قریب به اتفاق آن را شیعیان تشکیل می دهند، هویت اسلامی و باورهای دینی مردم می تواند، مقوم حاکمیت و وحدت ملی آن باشد. بدیهی است رفتارها و اقدامات محدودکننده دینی و بعضا دین ستیزانه نمی تواند نتایج مثبتی برای حاکمیت آذربایجان داشته باشد و عزم و اراده دینداران را در هم بشکند. شکوه و عظمت همه ساله مراسمات دینی در جمهوری آذربایجان در ماه محرم و صفر، نشان می دهد مردم مظلوم جمهوری آذربایجان هیچ گاه از اعتقادات و باورهای دینی خود برنخواهند گشت و به حرکت عظیم و توفنده خود برای دفاع از آموزه ها و ارزش های اسلامی ادامه خواهند داد. با این حال، روشن است مردم مظلوم شیعه جمهوری آذربایجان همانند سایر شیعیان جهان اسلام اهل گفتگو، مدارا و اخلاق مداری بوده و همواره از خشونت و بداخلاقی دوری کرده اند و فاصله و مرزبندی خود را با گروه های تند و رادیکال حفظ کرده اند.
در پایان این بیانیه آمده؛ ما طلاب، روحانیون، شعرا و مداحان استان های آذری نشین با درک حساسیت ها و پیچیدگی های فعلی، دولت آذربایجان را به تامل عمیق در موارد زیر فرا می خوانیم:
– از حکومت آذربایجان درخواست می کنیم با درک غیریت دینی و حساسیت های مردم دیندار خود، ضمن پرهیز از اقدامات تحریک آمیز، شرایط لازم را برای مردم دیندار آذربایجان برای برگزاری آزادانه مراسمات دینی و سوگواری های ایام محرم و صفر فراهم نماید و با مردم آذربایجان از در آشتی درآید.
– با درک مناسب و تحلیل دقیق از اهداف دشمنان و تهدیدات اصلی کشور آذربایجان که بی شک صهیونیسم جهانی در راس آن قرار دارد، از دولت آذربایجان انتظار داریم، مردم شیعه خود را دشمن فرض نکند. متاسفانه محدویت ها و اقدامات ضددینی که توسط دولت آذربایجان به ویژه در ماه محرم و صفر صورت می گیرد، در مقام مقایسه هیچ نظیری در میان تمام کشورهای جهان تقریبا ندارد. از این رو، توجه به مفهوم شعر معروف “با آل علی هر که درافتاد، برافتاد” می تواند، مایه عبرت و درس آموزی باشد.
– مخالفت قاطع خود را با اقدام گروه تندرو در شهر لندن به یک مکان دیپلماتیک، که در ظاهر امر برای دفاع از برگزاری مراسمات دینی در جمهوری آذربایجان صورت گرفته است و در واقع به عنوان اقدامی از سوی مزدوران نیابتی برای ضربه زدن به ممالک اسلامی به حساب می آید، اعلام می کنیم. بدیهی است، اقدام اخیر حمله یک گروه تندرو به سفارت جمهوری آذربایجان را که مشخصا از سوی دشمنان اسلام صورت گرفته است، اقدامی در راستای سیاست تفرقه افکنی میان مذاهب اسلامی و ارائه چهره ای افراطی و خشن از دین رحمانی اسلام در انظار جهانیان ارزیابی می کنیم.

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا