آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

بیانیه رییس جمهوری خودخوانده قره باغ کوهستانی در مخالفت با تمایل حکومت پاشینیان مبنی بر اذعان به تعلق قره باغ به جمهوری آذربایجان

رییس جمهوری خودخوانده قره باغ کوهستانی در مخالفت با تمایل حکومت نیکول پاشینیان مبنی بر اذعان به تعلق قره باغ به جمهوری آذربایجان بیانیه ای را صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از سایت مدراتور جمهوری آذربایجان، آراییک هاروطونیان، رییس جمهوری دولت خودخوانده قره باغ کوهستانی در آستانه نشست اضطراری مجلس قره باغ برای بررسی فرایندهای سیاسی مرتبط با آینده قره باغ کوهستانی، بیانیه ای را در مخالفت با رویکرد و تمایل حکومت نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان مبنی بر اذعان به تعلق قراباغ کوهستانی به جمهوری آذربایجان صادر کرد.
مدراتور به علت اهمیت این بیانیه، آن را بطور کامل از زبان ارمنی به زبان آذری ترجمه و منتشر کرده است.
در این بیانیه آمده است:
«هموطنان عزیز!

درباره نگرانی ها درباره اظهارات اخیر نیکول پاشینیان، نخست وزیر جمهوری ارمنستان در مورد مناقشه آذربایجان و قره باغ و بخصوص با استناد به نگرانی های ارامنه آرتساخ، می خواهم برخی از نکات کلیدی که در بیانیه ها و بیانیه های مختلف اشاره کرده ام، برشمارم.

1. به رسمیت شناختن کامل حق ارامنه آرتساخ در تعیین سرنوشت خود، مشروط به هیچ قید و شرط و گذشتی نیست، صاحب انحصاری این موضوع ارامنه آرتساخ هستند. بنابراین، تنها دولت جمهوری آرتساخ حق دارد به نمایندگی از مردم آرتساخ سخن بگوید.

2. هدف به رسمیت شناختن بین المللی استقلال جمهوری آرتساخ، جهت گیری اصلی ما است، هیچ دولتی نمی تواند از این جهت گیری خارج شود. بنابراین، مردم و دولت آرتساخ هرگز و به هیچ وجه تا زمانی که به هدف خود دست یابیم، هیچ وضعیت حقوقی را در ترکیب جمهوری آذربایجان نخواهند پذیرفت.

3. نه تنها از نظر وضعیت حقوقی، بلکه از نظر جمعیتی نیز بازگشتی وجود ندارد. اگر آذربایجان همچنان جامعه خود را با ارمنی ستیزی تغذیه می کند و برای اخراج ارامنه از آرتساخ آماده می شود و نه برای صلح، این چگونه همزیستی است؟ البته ما از حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه حمایت می کنیم، آماده ایم در این راستا تلاش کنیم، اما حقوق حیاتی، منافع و مطالبات مردم ما قابل بحث نیست.

4. تمامیت ارضی جمهوری آرتساخ باید حداقل در سرزمین هایی که جمهوری آرتساخ در سال 1991 اعلام شد، احیا شود. بنابراین، سرزمین های اشغالی ما باید از اشغال آزاد شود. ساکنان آنها باید بتوانند به خانه های خود بازگردند.

5. در مورد امنیت آرتساخ، ما به تلاش های خود برای تقویت توانمندی های ارتش دفاعی آرتساخ ادامه خواهیم داد و نیروهای حافظ صلح روسی باید تا زمان حل و فصل نهایی و عادلانه مناقشه و تامین امنیت بین المللی بیشتر، به طور دائم و نامحدود در آرتساخ بمانند.

6. صرف نظر از جزئیات روند مذاکرات در گذشته، باید توجه داشت که شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری مسئولیت آور و تعیین کننده شده است. بنابراین ما حق اشتباه نداریم وگرنه این اشتباهات می تواند برای آرتساخ و ارمنستان که نقش مادر را دارد، کشنده باشد.

7. اگر هر ارمنی بخواهد از آرتساخ حمایت کند، باید اراده و اهداف ارمنی های آرتساخ را در نظر بگیرد، در غیر این صورت آنها نباید در این موضوع دخالت کنند.

8. همه دولت ها موقتی هستند، اما اهداف و مواضع ما باید قاطعانه رعایت شود. مهم است که حول ارزش ها و اهداف ملی خود متحد شویم و همانطور که گفتم اراده و اهداف ارامنه آرتساخ، باید خط هدایت کننده هر فرد ارمنی و هر دولتی در حل مناقشه آذربایجان و قره باغ باشد.

آرتساخ برای هزاران سال ارمنی بوده و خواهد ماند و ارامنه آرتساخ اراده و صبر استراتژیک کافی برای ادامه این مبارزه را دارند. صرف نظر از اراده و نظر هر کسی، من مطمئن هستم که ارامنه آرتساخ به مبارزه عادلانه خود برای به رسمیت شناختن بین المللی استقلال آرتساخ و دفاع از میهن ادامه خواهند داد.»

لازم به ذکر است که رژیم جدایی طلب قره باغ کوهستانی برای روز 27 دسامبر تشکیل جلسه فوق العاده مجلس موسوم به مجلس ملی قره باغ را اعلام کرده است. این نشست با عنوان “بررسی چالش ها و تهدیدات علیه حاکمیت آرتساخ” برگزار می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا