آخرین اخبارآذربایجاناخبارترکیهعمومی

بهره‌برداری آنکارا از بحران اوکراین؛ پافشاری بر همکاری با تل‌آویو برای انتقال گاز به اروپا

رسانه‌های رژیم صهیونیستی با اشاره به بهره‌برداری آنکارا از بحران اوکراین، از طرح مجدد پیشنهاد همکاری ترکیه با رژیم صهیونیستی برای انتقال گاز به اروپا خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از خبرگزاری فارس، رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند «اسحاق هرتزوگ»  رئیس‌ این رژیم که به ترکیه سفر کرده، در خصوص «آغاز اجرای پروژه خط لوله گاز از چاه‌های دریای مدیترانه از طریق ترکیه برای انتقال گاز به اروپا» با مقامات این کشور گفت‌وگو کرده است.

«آمیخای استاین» خبرنگار امور سیاسی شبکه «کان»، با اشاره به این‌که  «ترکیه‌ای‌ها درخواست‌هایی از  اسرائیل دارند»، گفت که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگو با هرتزوک، خواستار پیشبرد پروژه خط لوله گاز از چاه‌های گاز در دریای مدیترانه و انتقال گاز از طریق ترکیه به اروپا شد.

استاین تصریح کرد که «ترکیه‌ای‌ها برای موافقت با این موضوع تنها روی اسرائیل کار نمی‌کنند، بلکه در روزهای اخیر، طرف‌های ترکیه با طرف‌های آمریکایی دیدار کرده‌اند تا سعی کنند اسرائیل را به سوی اتخاذ این گام بکشانند» به این معنی که «آمریکایی‌ها نیز فشار خواهند آورد تا یک خط لوله گاز از چاه‌های اسرائیل از طریق ترکیه به اروپا کشیده شود».

به نوشته «رأی الیوم»، وی توضیح داد که ترکیه‌ای‌ها قبلاً نیز چندین بار این ایده را مطرح کرده‌اند، اما این بار به اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها می‌گویند: «شما می‌خواهید ارتباط اروپا با گاز روسیه را متوقف کنید و این بهترین راه برای انجام این کار است که گاز روسیه را از دور خارج کنید و به جای آن گاز اسرائیل را از طریق ترکیه به اروپا منتقل کنید».

اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی عصر دیروز (چهارشنبه، ۹ مارس) وارد آنکارا شد و با همتای ترکیه‌ای دیدار و با حضور در نشست خبری مشترک گفت: «هدف ما تحکیم پایه‌های توسعه روابط دوستانه میان دو طرف و مردم آن‌هاست».

اردوغان نیز تصریح کرد: «مطمئنم که سفر تاریخی اسحاق هرتزوگ رئیس‌جمهور اسرائیل یک نقطه عطف جدید در روابط میان دو طرف خواهد بود. هدف مشترک ما با اسرائیل احیای گفت‌و‌گوهای سیاسی میان دو طرف بر اساس منافع مشترک و در نظر گرفتن حساسیت‌های متقابل است. من مطمئن هستم که روابط ترکیه و اسرائیل در مرحله آتی با خود فرصت‌های جدیدی از حیث همکاری منطقه‌ای به دنبال خواهد داشت. در گفت‌و‌گو با هرتزوگ تأکید کردم که ترکیه برای جایگاه تاریخی قدس و حفظ هویت دینی مسجد الاقصی و قدسیت آن اهمیت قائل است».

اواسط بهمن گذشته بود که اردوغان در هنگام بازگشت از سفر اوکراین برای بار چندم اعلام کرد که کشورش می‌تواند برای انتقال گاز طبیعی از مدیترانه به اروپا با رژیم صهیونیستی همکاری کند و این موضوع در دیدار ماه مارس مقامات دو طرف در چارچوب همکاری‌های دوجانبه در حوزه انرژی بررسی خواهد شد.

رئیس رژیم صهیونیستی روز گذشته، در حالی وارد خاک ترکیه شده است که مردم این کشور یک روز قبل و بعد از این سفر، پرچم‌ این رژیم را به آتش کشیدند و شعارهایی نظیر «الله اکبر»، «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا» سر دادند و از سفر این مقام صهیونیست به کشورشان ابراز انزجار کردند.

طبق اعلام آنکارا، سفر اسحاق هرتزوگ به مدت دو روز طول خواهد انجامید. بر اساس گزارش خبرگزاری «آناتولی» و بنابر بیانیه صادرشده از سوی دفتر رئیس رژیم صهیونیستی، وی به دعوت «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و به همراه همسرش وارد خاک ترکیه شده است و روزهای نهم و دهم ماه جاری (مارس) از آنکارا و استانبول بازدید خواهد کرد.

در این بیانیه همچنین اشاره شده بود: «هرتزوگ اولین مقام اسرائیلی خواهد بود که بعد از سال ۲۰۰۸ به ترکیه سفر می‌کند. علاوه بر این، سفر وی به عنوان سفر اولین رئیس‌جمهور اسرائیل به آنکارا از سال ۲۰۰۳ تلقی می‌شود».

قرار است که اردوغان و هرتزوگ در دیدارشان، علاوه بر بحث و بررسی در خصوص روابط دوجانبه و مناسبات تل‌آویو-آنکارا، راه‌های توسعه همکاری‌ها را در عرصه‌های مختلف بررسی کنند. اردوغان پیش از این ضمن ادعای ورود روابط آنکارا-تل‌آویو به مراحل جدید، گفته بود: «سفر رئیس‌جمهور اسرائیل به ترکیه مثبت خواهد بود و به خوبی بر روابط دوجانبه تاثیر خواهد گذاشت».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا