آذربایجاناخبارایرانعمومی

برگزاری نمایشگاه نقاشی «رویای صلح کودکان و ختم جنگ» در باکو

نمایشگاه نقاشی با عنوان «رویای صلح کودکان و ختم جنگ» با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو و اتحادیه نقاشان جمهوری آذربایجان در باکو پایتخت این کشور برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، در این  نمایشگاه یک روزه که از عصر دیروز در خانه فرهنگ شهریار رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار کرد، «اصغر فارسی» رایزن فرهنگی ایران، دیپلمات های ایرانی مستقر در باکو و جمعی از شخصیت های علمی، ادبی، اصحاب هنر و فرهنگ جمهوری آذربایجان حضور داشتند.

در این نمایشگاه آثار نقاشی بیش از ۱۵۰ کودک و نوجوان نقاش از اتحادیه نقاشان و سایر مراکز هنری ایران و جمهوری آذربایجان به نمایش درآمد.

فارسی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاح این نمایشگاه در سخنانی به اهمیت و جایگاه صلح در اسلام اشاره کرد و گفت: صلح و همزیستی مسالمت آمیز در اسلام، بر پایه اصل کرامت انسانی بنا نهاده شده و جنگ نیز در جهت پیشگیری از تهاجم و خونریزی توصیه شده است که ماهیتی دفاعی دارد.

وی در بخشی از سخنان خود ادبا و مشاهیر مشترک ایران و جمهوری آذربایجان را به عنوان پل دوستی دو کشور نامید و افزود: آن بزرگان نه فقط در فرهنگ مردمان ما، بلکه فرهنگ صلح، دوستی و برادری را نه تنها برای مردم دو کشور بلکه برای جهانیان به ارث گذاشته اند.

فارسی  به کشتار انسان ها از جمله کودکان در کشورهای یمن، عراق، افغانستان، کشمیر و دیگر مناطق جهان اشاره کرد و گفت: عدم مفاهمه، درک متقابل و همزیستی مسالمت آمیز، نتیجه جنگ و خونریزی در اقسا نقاط جهان بویژه در منطقه خاورمیانه است و این نیز برنامه و نقشه شوم دشمنان اسلام برای از بین بردن اتحاد مسلمانان می باشد.

وی  در ادامه کشورهای به ظاهر داعیه دار دمکراسی در جهان را مهم ترین موانع تحقق صلح در خاورمیانه و جهان معرفی کرد و گفت: همین کشورها بیش از همه از صلح دم می زنند ولی متاسفانه در پشت پرده به آموزش و حمایت از تروریسم و  گروه های تروریستی از جمله طالبان و داعش مشغول هستند.

پروفسور «عارف حسین اف» عضو اتحادیه نقاشان جمهوری آذربایجان نیز در مراسم افتتاح نمایشگاه نقاشی رویای صلح کودکان و ختم جنگ دیدگاه کودکان را در این ارتباط بسیار ارزنده نامید و گفت: کودکان که آینده این جهان می باشند در آثاری که به تصویر کشیده اند به خوبی به معصوم بودن دنیای درونی خود اشاره کرده اند.

پروفسور «شاهین فاضل» از موسسه تاریخ آکادمی ملی جمهوری آذربایجان نیز در این مراسم در سخنانی به اشتراکات فراوان بین دو کشور اشاره کرد و گفت: مردم ایران و جمهوری آذربایجان با اشتراکات عمیق، همیشه در کنار هم بوده و هستند و برگزاری این نمایشگاه‌ تاثیر مثبتی در دوستی و برادری دو کشور خواهد داشت.

در چارچوب این نمایشگاه آثار صنایع دستی شامل خاتم کاری، میناکاری و قلم کاری و همچنین پوسترهایی از مناطق گردشگری، اماکن تاریخی و مذهبی ایران زمین با هدف تلاش برای معرفی فرهنگ و هنر ایران در معرض دید شرکت کنندگان قرار گرفت.

در این مراسم که برخی از رسانه های جمهوری آذربایجان نیز حضور داشتند به جمعی از نقاشان برجسته که آثار خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته بودند، لوح سپاس رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو اعطا شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا