آذربایجاناخبارایرانترکیهعمومینخجوان

برگزاری مناقصه از سوی شرکت بوتاش ترکیه برای انتقال گاز به نخجوان

شرکت دولتی توزیع گاز ترکیه «بوتاش» به منظور ساخت خط لوله انتقال گاز به جمهوری خود مختار نخجوان، مناقصه ای ترتیب داده است.

به گزارش پایگاه حقایق خبری قفقاز،‌ این اقدام ترکیه پس از اعلام رسمی روسای دولت ترکیه و جمهوری آذربایجان در ماه فوریه، به منظور تسریع در ساخت این خط لوله صورت گرفته است. توافق اولیه برای ساخت این خط لوله در سال ۲۰۱۰ امضا شده و تاکنون متوقف مانده بود.

مناقصه شرکت «بوتاش» برای طراحی این خط لوله ۸۰ کیلومتری از شرق ترکیه و شهر ایغدیر تا مرز نخجوان را شامل می‌شود. ظرفیت این خط لوله معادل ۲ میلیارد مترمکعب گاز بوده که حدود ۴ برابر مصرف کنونی نخجوان است. طراحی این خط لوله در اوایل سال ۲۰۲۱ به اتمام می‌رسد و بر اساس برنامه در اوایل سال ۲۰۲۲ به بهره برداری خواهد رسید.

نکته جالب توجه اینجاست که جمهوری نخجوان گاز مورد نیاز خود را براساس قرارداد «سواپ» که در سال ۲۰۰۴ مابین ایران و جمهوری آذربایجان  امضا شده است، دریافت می‌کند.

اکنون ترکیه که خود وارد کننده گاز ایران است و از ماه مارس به دلیل انفجار در خط لوله انتقال توسط حزب کارگران کردستان این فرایند متوقف شده عجله‌ای برای ترمیم این خط لوله از خود نشان نمی دهد.

در واقع انفجار در خط لوله انتقال گاز ایران به ترکیه به نفع ترکیه تمام شده است.

یک ماه قبل از این حادثه، معاون وزیر انرژی ترکیه در کنفرانسی اظهار کرده بود: «آنکارا قصد دارد از فراهم بودن LNG ارزان که با کشتی وارد می‌شود، به منظور اعمال فشار بر تامین کنندگان گاز از طریق خط لوله به این کشور برای کاهش قیمت استفاده کند. این موضوع هشداری برای تامین کنندگان گاز ترکیه جهت انعطاف پذیری بیشتر است.»

منبع: ایلنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا