آذربایجاناخبارایرانعمومی

برگزاری مراسم شب شعر با موضوع «انتظار» در باکو

مراسم باشکوه شب شعر با موضوع «انتظار» بمناسبت خجسته میلاد مسعود امام زمان (عج) در باکو برگزار شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، در این مراسم که دوشنبه شب در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو برگزار شد، سید علی اکبر اجاق نژاد نماینده ولی فقیه در جمهوری آذربایجان، اصغر فارسی رایزن فرهنگی کشورمان و جمعی از نخبگان فرهنگی، اساتید، اندیشمندان و شاعران اهل بیت (ع) از جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان حضور داشتند.
در آستانه میلاد مسعود امام زمان (عج) با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان و انجمن ادبی ساقی کوثر مسابقه شعری با عنوان «انتظار» و با هدف شکوفایی استعدادهای جوان و ترویج فرهنگ و ادبیات اسلامی در قالب شعر غزل و در مقاطع مختلف سنی برگزار شده بود.
شورای علمی و هیأت داوران مسابقه شعر «انتظار» با بررسی بیش از ۵۰ غزل در مدح حضرت ولیعصر(عج) ۱۰ اثر برتر و جدیدی را که در قالب غزل سروده شده بود، انتخاب کردند که در این مراسم به نویسندگان انها لوح تقدیر و جوایزی اهدا شد.
اصغر فارسی رایزن فرهنگی کشورمان طی سخنانی در این مراسم در خصوص تعداد آثار ارسالی به این مرکز و نحوه تشکیل و برگزاری و همچنین انتخاب آثار برتر این مسابقه توضیحاتی ارائه کرد.
وی در ادامه به رابطه شعر و شاعری در اسلام اشاره کرد و گفت: اسلام، اشعاری را که مغایر با اصول آن نباشد قبول دارد و مشوق چنین شاعرانی نیز می باشد.
وی افزود: پیامبران و معصومین در رساندن حقایق، سخنان حکیمانه و نکوهش رذایل از شعر و نثر استفاده می کردند.
فارسی به مقام شعر و شعرا از دیدگاه ائمه معصومین اشاره کرد و گفت: روزی کمیت اسدی در محضر امام باقر (ع) شعری در مدح اهل بیت (ع) سرود و آن حضرت فرمود: اگر تمام ثروت جهان در دست من بود بخاطر این شعر زیبا به تو می بخشیدم.
حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی اکبر اجاق نژاد نماینده ولی فقیه نیز در سخنانی به تفکر و انتظار عالمان و اندیشمندان غیر موحد و موحد و همچنین عالمان و متفکران مسلمان اشاره کرد و گفت: اکثر اندیشمندان غیر موحد و موحد با امید به آینده بشریت می نگرند و در این موضوع که انسان ها آینده خوبی خواهند داشت و اینکه سعادت در انتظار بشریت می باشد و بشریت تا به حال نور عدالت را ندیده اند، متفق هستند.
وی افزود: تمامی عالمان و اندیشمندان مسلمان نیز بدون در نظر گرفتن مذهب و فرقه آنها، این سخن از پیامبر اکرم (ص) که فرموده است: افضل العباده انتظار فرج ‘را تصدیق می کنند و فرج یعنی اینکه از پس پرده غیبت، منجی عالم بشریت ظهور می کند.
در ادامه این مراسم برخی از شخصیت های علمی – دینی در رابطه با تاثیر نثر و شعر و همچنین فضیلت انتظار سخنرانی کردند.
در این مسابقه اساتیدی همچون عسگر شاهی اردبیلی، غلامرضا هادی، اسد نیک فال، کاظم نظری بقا، توحید دلاور قوام از ایران و پروفسور ترلان قلی اف و شاهین فاضل و آقای گل بالا فنائی به عنوان شورای علمی و هیات داوران مسابقه شعر «انتظار» حضور داشتند.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا