آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهعمومی

برگزاری مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در آنکارا

مراسم سالروز ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) در محل رایزنی فرهنگی ایران در شهر آنکارای ترکیه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، مراسمی به مناسبت سی و سومین سالروز ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره)، با حضور جناب فرازمند سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه، حجت الاسلام یوسف توره از علمای شیعه ترکیه و رئیس بنیاد باب علی آنکارا و همچنین ایرانیان مقیم و علاقمندان به آرمان‌های امام در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آنکارا برگزار شد.

این برنامه با قرائت آیاتی چند از قرآن کریم توسط حمیدکاملی از قاریان برجسته کشورمان آغاز شد و پس از آن محمد فرازمند سفیر کشورمان در ترکیه طی سخنانی ضمن اشاره به اینکه حضرت امام خمینی(ره) در تاریخ ایران یک قله است و می‌بایست تاریخ ایران را به قبل از امام خمینی و بعد از امام خمینی تقسیم کرد، گفت: امام خمینی تحولات بزرگی را در تاریخ ایران رقم زد؛ از جمله این تحولات تغییر یک نظام چند هزار ساله، تأسیس جمهوری آن هم جمهوری اسلامی در ایران بود.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) رهبر مذهبی بسیاری از مسلمان جهان است، در ادامه سخنانش گفت:‌ وی تأثیر به سزایی در فقه سیاسی اسلام داشته است که می‌توان به جرات گفت فقه سیاسی شیعیان و همچنین فقه سیاسی اسلام پس از امام خمینی شاهد تغییرات اساسی شده است. امروزه آنچه که به نام خط مقاومت یاد می‌شود حاصل تحولی است که در فقه سیاسی تشیع و همچنین فقه سیاسی اسلام صورت گرفته است.

وی علاوه بر اینکه امام خمینی را یک فقیه روشن بین خواند و بیان کرد: حوزه‌های علمیه شیعه از جمله حوزه علمیه قم، نجف و مشهد پس از امام خمینی(ره) تغییرات به سزایی داشتند به طوری که مخالفان امام هم نمی‌توانند نقش امام را در تحول حوزه‌های علمیه انکار کنند. سربلندی شیعه و تقابل شیعه و قدرت عرض اندام قدرت فقه شیعه در جهان بدون شک مدیون امام خمینی(ره) است.

سفیر کشورمان با تأکید به مباحث مطرح شده توسط امام خمینی(ره) درباره تقریب مذاهب اضافه کرد: تقریب مذاهب امروزه به صورت یک جریان و یک مسأله جا افتاده در جهان اسلام مطرح است و مسیری که‌ وی برای یکدستی و تقریب مذاهب و وحدت جهان اسلام ترسیم کردند امروز به عینه قابل رؤیت و لمس است.

وی افزود: در همین کشور ترکیه شاهد هستیم که امام خمینی(ره) چه تأثیر شگرفی داشته است. حرکت اسلام گرایی در ترکیه و جهان اسلام، مدیون امام خمینی(ره) هست و می‌دانیم که مرحوم اربکان نیز چه احترامی برای شخصیت امام و راه امام قائل بود.

محمد فرازمند هر کدام از شاگردان امام خمینی(ره) در عرفان، فقه، حکمت، مسائل عقلی و فقهی را یک قله نامید از جمله آیت الله حسن‌زاده آملی، حضرت آیت الله جوادی آملی و شهید مرتضی مطهری را سه تن از شاگردان و رهروان راه امام خواندند که هرکدام آثاری را نه تنها به ایران بلکه به جهان تشیع وحتی به جهان اسلام ارائه کردند به طوری که درس‌ها و کتب این بزرگان در بسیاری از دانشگاه‌ها تدریس می‌شود.

در ادامه برنامه حجت الاسلام یوسف توره از علمای شیعه ترکیه و رئیس بنیاد باب علی آنکارا با بیان اینکه حضور در برنامه‌ای به نام و یاد امام خمینی(ره) برایشان بسیار باعث افتخار است، سخن گفتن درباره امام خمینی(ره) را بسیار پر مسئولیت خواند و گفت: نقش امام در جهان تشیع غیر قابل تکرار است زیرا حرکت انقلابی امام در جهان تشیع بی‌نظیر بوده است و تاکنون نیز همانند نداشته است. یوسف توره با اشاره به تقیه شیعیان در زمان امام جعفر صادق (ع) و سال‌های بسیار طولانی پس از آن گفت: اکنون ما به راحتی در جهان درباره موضوعات و مسائل تشیع سخن می‌گوییم و این از برکت امام خمینی(ره) و راه‌ایشان است.

حجت الاسلام والمسلمین یوسف توره با تأکید به موقعیتی که مردم در کشور ایران؛ به عنوان تنهاکشور با حکومت اسلامی شیعی دارند گفت: برای ما شیعیان در کشور ترکیه اشتغال به برخی از پست‌ها و شغل‌ها جایز نمی‌باشد شغل‌هایی مانند قضاوت، دادستانی و غیره زیرا در لوای حکومت اسلامی شیعه قرار نداریم در حالی که مردم ایران نه تنها جایز به اشتغال به این شغل‌ها و مناصب می‌باشند بلکه انجام وظیفه بر‌ای آنان عبادت محسوب می‌شود و این خود از برکات انقلابی است که رهبرش بزرگمرد تاریخ ایران و جهان است.

وی هر رفتاری در این موقعیت حساس را بسیار با اهمیت دانسته و افزود نتایج حاصله هر رفتاری از تک تک مردم ایران را اکنون به نام انقلاب خواهند نوشت لذا می‌بایست در اعمال و رفتارمان کمال دقت را داشته باشیم. توره با آرزوی اینکه بتوانیم ارتباط معنوی خود را با آرمان‌های امام حفظ و جوانان‌مان را در این راه یاری کنیم سخنان خود را به پایان رسانید.

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا