آخرین اخبارآذربایجاناخبارعمومی

برگزاری مراسم روز جهانی قدس در جمهوری آذربایجان

مراسم روز جهانی قدس عصر روز گذشته ( پنجشنبه ) به همت  رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از ایرنا، در این مراسم که به  مناسبت روز جهانی قدس در سالن اجتماعات خانه فرهنگی شهریار رایزنی فرهنگی سفارت کشورمان بر پا شد،” سید  عباس موسوی ” سفیر جمهوری اسلای ایران، “سید  علی اکبر اجاق نژاد ” نماینده ولی فقیه، ” قربانعلی پورمرجان ” رایزن فرهنگی کشورمان در جمهوری آذربایجان، جمعی از مسئولان نهادهای رسمی ایران و صاحب نظران آذری حضور داشتند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی در این کنفرانس که با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد، با اشاره به عزم مردم فلسطین برای ادامه مبارزه خود علیه رژیم غاصب صهیونیستی، گفت: ملت فلسطین به این نتیجه رسیده است که هیچ راهی جز مقاومت و مبارزه وجود ندارد و نه هم تباران عرب و نه مجامع بین المللی تا کنون هیچ راه منصفانه ای برای تامین حقوق آنها ارایه ندادند.

موسوی افزود: در حالی که رویای بازگشت به سرزمین آبا و اجدادی در میان مردم ستم دیده فلسطین  موج می زند برخی هم تباران عرب در چند کشور برای رژیم جعلی و  کودک کش مشغولیت زایی  می کنند و به دنبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی می باشند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: عادی سازی روابط با رژیم جانیان مردم فلسطین به معنی عادی سازی خون یکصد هزار شهید فلسطینی که خواستی به جز بازگشت به خانه و کاشانه خود و زندگی عادی و آزاد نداشتند.

موسوی افزود: رژیم صهیونیستی با پیش گرفتن سیاست های دوگانه مشت آهنی در سرزمین های اشغالی و منطقه از یک سو و مظلوم نمایی در سطح جهانی بر حیات ننگین خود ادامه می دهد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: وقت  آن است که این سیاست رژیم غاصب افشا شود و چهره پلید  صهیونیسم در منطقه و جهان به صراحت نشان داده شود و هر گونه بزک کردن این جباران خیانت به تاریج  و بشریت است.

سفیر کشورمان در پایان افزود: روز قدس روز یاداوری آرمان تاریخی و رسالت بشری برای همه آزادگان و آزادی خواهان جهان است و روزی است که نشان می دهد قدس و فلسطین همچنان مساله اول جهان  اسلام است. روزی است که وعده الهی را نوید می دهد که مستضعفان را وارث زمین گرداند و وعده الهی حق است.

نماینده ولی فقیه در جمهوری اذربایجان نیز با  اشاره  به جنایات بی شمار رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین از جمله قتل کودکان، بانوان و افراد  مسن، گفت: آمریکا  حامی اصلی این رژیم غاصب می باشد.

اجاق نژاد با تاکید بر این که آمریکا و رژیم صهیونیستی دچار شکست می شوند، افزود: اسراییل باید به ان توجه  کند که در حال حاضر اگر چه آمریکا و چند کشور دیگر از آن حمایت می کند ولی این حمایت ها ابدی نخواهد شد و  وعده قطعی الهی است که آمریکا نیز در آینده نزدیک با سرنوشت مشابه شوروی سابق روبرو و اسراییل نابود می شود.

وی در بخشی از سخنان خود با انتقاد از فعالیت سازمان ملل متحد و ناتوانی آن  در تامین حقوق حقه ملت های ستم دیده از جمله مردم فلسطین، گفت: این نهاد بین المللی در حال حاضر تحت  کنترل چند کشور می باشد.

اجاق نژاد افزود: سازمان ملل متحد اگر چه وظیفه خود را به طور شایسته اجرا می داد، امروز شاهد این همه تجاوز و اشغالگری در جهان نمی شدیم.

نماینده ولی فقیه با اشاره به این که روز جهانی قدس ۴۰  سال است  که ادامه دارد، افزود: این روز تا پیروزی مسلمانان ادامه خواهد داشت.

رایزن فرهنگی سفارت کشورمان در باکو نیز در سخنانی در این کنفرانس با اشاره به اهداف عمده اعلام روز جهانی قدس افزود: یکی از اهداف امام راحل توجه به این که سرزمین های فلسطین فقط مربوط به مردم فلسطین نبوده بلکه به همه مسلمانان جهان می باشد، بوده است.

پورمرجان همچنین برقراری همبستگی و وحدت واقعی میان مسلمانان جهان را از عمده اهداف اعلام روز جهانی قدس عنوان کرد.

 وی افزود: بنیان گذار انقلاب اسلامی هرچند روز جهانی قدس را در اوایل دهه ۸۰ قرن  گذشته میلادی اعلام کرد ولی تهدیدات ناشی  از صهیونیسم را در اوایل دهه ۶۰ میلادی را به همه جهانیان اعلام کرده و از آن دوره  آزادی سرزمین های فلسطین یکی از اهداف مبارزه آن حضرت بود.

رایزن فرهنگی کشورمان با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب نیز این  اهداف امام راحل مربوط به مساله فلسطین را پیگیر می کند، یادآور شد: رهبر معظم  انقلاب در یکی از سخنرانی های خود دو راه عمده برای حل مساله فلسطین نشان داد که یکی از آنها از طریق صلح و دموراسی و برگزاری همه پرسی با حضور همه ساکنان فلسطین که در آن صورت مشخص می شود که جای برای رژیم اشغالگر در این سرزمینها وجود ندارد.

وی افزود: متاسفانه تا به  حال این گزینه در حل مساله فلسطین تحقق نیافته و یا حامیان  غربی رژیم صهیونیستی حاضر نیستند گام های در این زمینه بردارند و بنا بر این مقام معظم رهبری بیان کردند که گزینه دوم در این زمینه ادامه انتفاضه است.

” ایلقار ابراهیم اوغلو ” رییس مرکز دفاع از آزادی اعتقادات دینی جمهوری آذربایجان نیز طی سخنانی در باره نقش و خدمات ارزنده امام خمینی ( ره ) در زمینه ایجاد وحدت و  همبستگی میان امت اسلامی و نیز جلب توجه آنها به عمده مسایل مسلمانان از جمله مساله فلسطین بحث کرد.

 سخنرانی های کنفرانس بزرگداشت روزجهانی قدس در باکو قرار است از طریق شبکه  های اجتماعی به صورت کامل پخش شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا