آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهعمومی

برگزاری جشن نوروز در مرکز یونسکو و غیبت ترکیه و جمهوری آذربایجان

مرکز یونسکو در پاریس، نوروز باستانی را در هماهنگی با ایران و کشورهای حوزه نوروز به استثناء ترکیه و جمهوری آذربایجان، جشن گرفت

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، ساختمان مرکزی یونسکو در پاریس، روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ با حضور ۱۰ کشورِ ایران، ازبکستان، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، عراق، قرقیزستان، قزاقستان و هند، شاهد برگزاری جشن نوروز باستانی بود.

هماهنگ‌ کننده اجرای این مراسم، ایران بود. احمد پاکتچی، سفیر دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو در این گرامی‌ داشت گفت: نوروز به دلیل ارتباط استوار آن با طبیعت، این ظرفیت را دارد که یک جشن برای کل ملل باشد و ثبت آن در فهرست میراث ناملموس فرهنگی بشر، تسهیل‌کننده این امر است.

وی اضافه کرد: مردم ایران و منطقه، که نوروز را جشن می‌گیرند، نه تنها آن را نمود نو شدن طبیعت می‌شمارند، بلکه از نوروز به عنوان فرصتی برای فراموش کردن کدورت‌ها و آزردگی‌ها، و بازسازی دوستی‌ها و ایجاد صمیمیت استفاده می‌کند. ما نیز امیدواریم که نوروز زمینه‌ای برای تجدید دوستی و ایجاد همبستگی میان ملل مختلف، بخصوص در منطقه ما باشد.

فیرمین ماتوکو، معاون امور بین‌المللی مدیر کل یونسکو نیز درباره جایگاه و اهمیت نوروز سخنرانی کرد.

«نوروز» در سال ۲۰۰۹ به عنوان میراث ناملموس جهانی در یونسکو ثبت شده و ۱۲ کشور در آن مشارکت دارند. از همین‌رو همه ساله مراسمی به مناسبت بزرگداشت نوروز در یونسکو برگزار می‌شود. در این مراسم نزدیک به ۴۰۰ نفر از سفرا و فعالان امور فرهنگی و بین المللی حضور داشتند.

کشور ترکیه به دلیل عزادار بودن در زلزله اخیر و به همراه آن جمهوری آذربایجان از میان ۱۲ کشور عضو گروه نوروز، امسال در این جشن مشارکت و حضور نداشتند، در این مراسم نیز به قربانیان و بازماندگان زلزله ترکیه، ادای احترام شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا