آذربایجاناخبارایران

برگزاری جشنواره نوروزی با عنوان” نوروز پل دوستی” در شهر صابر آباد جمهوری آذربایجان /گزارش تصویری

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، در آستانه عید باستانی نوروز، روز سه شنبه 25 اسفند ماه ازسوی فرمانداری شهر صابرآباد جشنواره نوروزی  تحت عنوان “نوروز پل دوستی” با حضور گروههای فرهنگی و هنری و جمع کثیری از اهالی منطقه و همچنین سفرا و نمایندگی های فرهنگی کشورهای مختلف برگزار گردید.

در این جشنواره فرهنگی که به دعوت ناظم اسماعیل اف فرماندار شهرصابرآباد برپا گردیده بود برخی از نمایندگی های سیاسی و فرهنگی کشورهای مختلف مستقر در جمهوری آذربایجان از جمله ایران ، ترکیه ، افغانستان و هندوستان در آن شرکت داشتند.

رایزنی فرهنگی کشورمان نیز با عرضه محصولات و آثار فرهنگی وهنری مربوط به صنایع دستی و همچنین سفره زیبای هفت سین ایرنی و برخی شیرینی جات کشورمان باعث رونق این جشنواره گردید و مورد استقبال بازدیدکنندگان قرارگرفت.

همچنین در این جشنواره نوروزی سید ابراهیم ابراهیمی رایزن فرهنگی کشورمان در باکو نیز در آن شرکت داشت و در مراسم افتتاحیه و گشایش جشنواره از وی بعنوان یکی از میهمانان ویژه مراسم، جهت سخنرانی به جایگاه دعوت گردید.

ابراهیمی ابتدا ضمن تشکر از فرماندار شهر صابر آباد به خاطر برگزاری چنین جشنواره باشکوهی، نوروز را عامل دوستی و صلح در منطقه و جهان دانست و با تشریح برخی از ابعاد نوروز و رسوم آن در کشورمان، ایران و افغانستان را تنها کشورهایی بر شمرد که سال جدید خود را با نوروز آغاز می کنند.

وی همچنین با بیان اینکه در اسلام نیز آداب و رسوم نوروز باستانی مورد تایید و توجه قرار گرفته و بر آن صحه گذاشته شده است، به دعای تحویل سال اشاره و با قرائت آن و تبیین معنای آن به بیان اهمیت نوروز در جامعه و فرهنگ ایران اسلامی پرداخت.

ابراهیمی همچنین با اشاره به اشتراکات بی نظیر فرهنگی و تاریخی بین دو کشور ایران و آذربایجان، نوروز را یکی از حلقه های وصل و همنوایی فرهنگی بین کشورهائی دانست که این رسم باستانی را زنده نگه داشته و نسبت به برپائی آن اقدام میکنند.

در ادامه مراسم برخی دیگر از نمایندگان کشورها مختلف منجمله سفیر هندوستان در آذربایجان و نمایندگان کشورهای ترکیه و افغانستان و همچنین برخی از شخصیتهای فرهنگی حاضر در مراسم سخنرانی نمودند و سپس گروههای موسیقی و هنری متعددی با موضوع و نمادهای نوروزی به اجرای هنرمندی پرداختند.

پس از مراسم افتتاحیه جشنواره در محوطه محل برگزاری مراسم به رسم دیرینه چهارشنبه سوری آتشی افروخته شد و سپس از غرفه های متعددی که اغذیه و خوراکی های محلی و آداب و رسوم منطقه را معرفی میکردند بازدید بعمل آود.

از دیگر برنامه های این جشنواره بازدید از غرفه هائی بود که توسط کشورهای شرکت کننده در جشنواره ترتیب داده شده بودند. غرفه جمهوری اسلامی ایران که به همت همکاران رایزنی فرهنگی باکو آراسته شده بود مورد بازدید مسئولین آذری و نمایندگان سیاسی و فرهنگی کشورهای شرکت کننده و مردم قرار گرفت و با شیرینی جات ایرانی از آنها پذیرائی بعمل آمد.

در خاتمه جشنواره در سالن اجتماعات شهر صابرآباد مراسم اجرای برنامه های فرهنگی و هنری برگزار شد.

در مراسم انتهائی این جشنواره هدایائی به رسم یادبود و تقدیر از زحمات برگزار کنندگان و همچنین شرکت کنندگان بطور متقابل با فرماندار شهر رد و بدل شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا