آذربایجاناخبارایرانعمومینخجوان

بررسی گسترش همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری خودمختار نخجوان

در دیدار  سید احمد حسینی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان با تاپدیق علی اف، وزیر اقتصاد جمهوری خود مختار نخجوان گسترش همکاری های اقتصادی فیمابین بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، حسینی در این دیدار با تشریح مناسبات فعلی دو کشور در خصوص زمینه های همکاری بیش از پیش ایران و جمهوری آذربایجان بویژه نخجوان گفت و گو و تبادل نظر کرد.

سرکنسول ایران در این دیدار با اشاره به تحولات سیاسی و اقتصادی جهان و منطقه، بر لزوم تقویت مناسبات اقتصادی طرفین در چارچوب سیاست همسایگی و دوستی، تشکیل کمیسیون ها و نشست های مشترک، تعیین موارد و زمینه های همکاری و پیگیری توافقات انجام شده تاکید کرد.

وی آمادگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نخجوان را برای هرگونه اقدام لازم در این خصوص اعلام کرد.

وزیر اقتصاد نخجوان نیز علاقه و تاکید رئیس مجلس عالی این جمهوری را به توسعه و تحکیم روابط اقتصادی با ایران یادآور شده و آمادگی وزارت اقتصاد را برای هرگونه اقدام لازم در این راستا مورد تاکید قرار داد.

علی اف اظهار کرد، محدودیت های سرزمینی و جمعیت نخجوان منافی ظرفیت های همکاری اقتصادی و توسعه این همکاری ها نیست و تمام توان خود را در این جهت بکار خواهد گرفت.

پس از این دیدار، سرکنسول ایران از نمایشگاه صنعت، تجارت، کشاورزی و تولیدات نخجوان بازدید کرد.

حسینی در حاشیه این نمایشگاه در دیدار با الشاد علی اف، معاون نخست وزیر این جمهوری در امور کشاورزی نیز بر ضرورت گسترش همکاری های اقتصادی فیمابین ایران و جمهوری خودمختار نخجوان تاکید کرد.

در این دیدار تقویت روابط و تعاملات نخجوان و استان های همجوار آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی ایران و مناطق آزاد صنعتی –تجاری ارس و ماکو مورد مذاکره تاکید قرار گرفت.

علی اف هم در این دیدار خاطر نشان کرد، مدتی پیش  از استان آذربایجان غربی و ظرفیت های کشت و صنعت آن بازدید کرده و با توجه به توان بالای ایران و استان های مرزی، جمهوری خودمختار نخجوان امیدوار است امکان همکاری طرفین در زمینه های جدید میسر شده و همکاری های فعلی نیز توسعه و تعمیق یابد.

سرکنسول ایران نیز در این دیدار از توسعه و تعمیق مناسبات طرفین در تمام زمینه ها استقبال و اعلام کرد که  تلاش خواهد کرد در این راستا از تمام توان سرکنسولگری استفاده کند.

حسینی افزود: استان های آذربایجان شرقی و غربی و علی الخصوص مناطق آزاد ارس و ماکو زمینه های همکاری مشترک زیادی با نخجوان دارند.

وی همچنین به تشریح برخی قوانین و مقررات مربوط به محصولات و گونه های جانوری خاص و محدودیت های ویژه ایران در این موارد اشاره و همکاری با نخجوان را در چارچوب این مقررات میسر دانست.

همچنین در دیدار سید احمد حسینی سرکنسول ایران در نخجوان با وصال علی اکبرلی، رئیس اداره وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در جمهوری خودمختار نخجوان روابط دو کشور در زمینه های مختلف بررسی شد.

علی اکبرلی در این دیدار ضمن اشاره به ملاقات های متعدد دو جانبه و چندجانبه روسای جمهوری و مقامات ایران و جمهوری آذربایجان، روابط دو کشور را بسیار خوب، در چارچوب همزیستی مسالمت آمیز و بر پایه دوستی و برادری دانست.

وی اظهار کرد، همکاری دو همسایه در زمینه های مختلف مسیر بوده و به توسعه و تعمیق هرچه بیشتر مناسبات امیدوار است و مناسبات اقتصادی نیز همانند مناسبات سیاسی باید توسعه بیشتری یابد.

حسینی نیز از سطح بالای روابط، همکاری ها و مناسبات دو کشور اظهار خشنودی و بر تداوم این روند بویژه در خصوص همکاری استان های مرزی و نخجوان تاکید کرد.

وی تحولات جهانی و منطقه را بسیار سریع دانست و تاثیر مثبت مذاکرات و گفت وگوهای فیمابین در تفاهم و همکاری بیشتر در این تحولات را یادآور شد.

در این دیدار همچنین در باره برخی مسایل از جمله تسهیل گمرکات، رفع مشکلات اتباع دو طرف در کشور مقابل، مطالبات و رفاه دانشجویان، مرزبانی و مسائل کنسولی تبادل نظر شد.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا