آذربایجاناخبارترکیهعمومی

بررسی همکاری های راهبردی ترکیه و جمهوری آذربایجان در دیدار اردوغان و علی اف

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه در سفر روز سه شنبه به جمهوری آذربایجان بررسی همکاری های راهبردی دو کشور را در دستور کار قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، رییس جمهوری ترکیه در این سفر با الهام علی اف، همتای آذربایجانی دیدار و در هشتمین اجلاس همکاری های راهبردی دو کشور شرکت کرد.

  اردوغان که در راس هیات سیاسی و اقتصادی برای سفر یک روزه وارد باکو شده است،  دراین اجلاس خواستار افزایش حجم گردش تجاری دو کشور از ۴.۵ میلیارد دلار فعلی تا ۱۵ میلیارد دلار شد.

  وی همچنین همکاری های ترکیه و جمهوری آذربایجان در زمینه اجرای برخی طرح های اقتصادی منطقه ای از جمله خط ریلی باکو – تفلیس – قارص و خط لوله گازی ترانس آنادولی (تاناپ ) برای انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به  اروپا را یادآورشد.

 رییس جمهوری ترکیه تفاهمنامه امضای شده در جریان این سفر در باره ساخت خط ریلی جدید نخجوان – قارص را گامی مهم در راستای برقراری ارتباط ریلی میان ترکیه و جمهوری خودمختار نخجوان و تقویت امنیت این منطقه جمهوری آذربایجان عنوان کرد.

 اردوغان به حمایت ترکیه از موضع جمهوری آذربایجان در حل مناقشه قره باغ اشاره کرد و گفت: ما می خواهیم تا این مناقشه بر اساس حق حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حل و فصل شود.

علی اف نیز ضمن ابراز رضایت از سطح همکاری های باکو و آنکارا در حوزه های مختلف گفت: اسناد همکاری امضا شده در جریان سفر رییس جمهوری ترکیه و به خصوص توافقنامه همکاری های بازرگانی به تقویت روابط فیمابین جمهوری آذربایجان و ترکیه کمک خواهد کرد.

رییس جمهوری آذربایجان با یادآوری اینکه اکنون نزدیک به چهار هزار شرکت ترکیه در جمهوری آذربایجان فعال است، ادامه داد: شرکت های ترک  تا به حال در بیش از ۳۰۰ طرح اقتصادی جمهوری آذربایجان کارهای به بهای ۱۶ میلیارد دلار اجرا کردند.

وی همچنین حجم سرمایه گذاری متقابل جمهوری آذربایجان و ترکیه را رضایت بخش خواند و گفت: جمهوری آذربایجان تا به حال در مجموع ۱۸ میلیارد دلار در اقتصاد ترکیه و آنکارا  نیز ۱۲.۵ میلیارد دلار در اقتصاد کشور ما سرمایه گذاری کرده است.

رییس جمهوری آذربایجان یادآور شد که در سفر اردوغان به باکو درباره چشم انداز گسترش همکاری های دو کشور تبادل نظر گسترده انجام گرفت.

 علی اف  همچنین به همکاری های نظامی و امنیتی باکو و آنکارا اشاره کرد و افزود: جمهوری آذربایجان و ترکیه در سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۳ رزمایش نظامی مشترک اجرا کردند و در سال جاری تعداد این برنامه های نظامی بیشتر از این رقم خواهد بود.

وی همچنین به خرید تجهیزات نظامی مدرن از ترکیه اشار کرد و ادامه داد که در هشتمین اجلاس همکاری های راهبردی دو کشور در باکو، راه اندازی تولید مشترک تجهیزات نظامی با رییس جمهوری ترکیه بررسی شد.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا