آذربایجاناخبارایرانترکیهعمومیویژه

بحران بی آبی در جمهوری آذربایجان

وضعیت بحرانی رودخانه کورا در جمهوری آذربایجان و مشکل بی آبی، صدای اهالی منطقه را در آورده است.

به گزارش پایگاه حقایق خبری قفقاز، طبق گفته ساکنان نفتچاله، دلیل جاری شدن آب شور دریای خزر به کورا این است که این رودخانه 3 سال پیش به درستی تمیز نشده و هنگام حل مسائل فنی جهت وزش باد در نظر گرفته نشده است.
یکی از ساکنان محلی در همین رابطه گفت: «ما کنار رودخانه در حسرت یک مشت آب  هستیم. تقریباً همه در کشور، از کودکان گرفته تا بزرگسالان  می دانند چه اتفاقی برای کورا افتاده است. هزاران هکتار زمین قابل کشت، حیاط خانه های ما، حیوانات و مردم ما بدون آب هستند. حتی یک روستایی ساده هم متوجه می شود که صحبت های صورت گرفته و وعده های داده شده فقط برای وقت کشی است. با این حال، کسانی که امروز به این موضوع فقط به عنوان مشکل منطقه کورا  نگاه می کنند، در آینده نزدیک خودشان آسیب های آنرا احساس خواهند کرد.
ساکنان نفتچاله خواستار آن هستند که رئیس جمهور شخصا برای حل مشکل کورا اقدام کند. طی ماه گذشته  در رودخانه وضعیت بحرانی به وجود آمده است. سطح آب رودخانه به سرعت در حال پایین آمدن است. مناطق اطراف و روستاها  آب آشامیدنی خود را با پول خریداری می کنند و محصولات زراعی در اثر بی آبی از بین می روند.»

یادآور می شود چندی پیش ویسل اَراوغلو، وزیر محیط زیست ترکیه در اظهاراتی اعلام کرده بود: «آب رود کورا مال ماست و به هرجا بخواهیم می توانیم جاری کنیم.»

اخیرا به علت دستکاری های ترکیه در رود کورا و کاهش چشمگیر جریان آب، مقامات جمهوری آذربایجان هشدار دادند به علت کاهش آب رود کورا، بجای اینکه آب این رود وارد دریای خزر شود، بالعکس آب شور دریای خزر به بستر رودخانه کورا جاری شده و خطر ایجاد شوره زارهای مصنوعی در خاک جمهوری آذربایجان را ایجاد کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا