آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

باکو؛ فرانسه هیچ نقشی در تحولات قره باغ ندارد

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در واکنش به سخنان رئیس جمهور فرانسه گفت، بهتر است فرانسه موضع بی‌طرفانه اتخاذ کند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از خبرگزاری آذرتاج، «لیلا عبدالله یوا» در واکنش به سخنان سه شنبه رئیس جمهور فرانسه و جانبداری علنی از ارمنستان گفت: « اول از همه می‌خواهیم تاکید کنیم که آتش بس در منطقه بر اساس بیانیه مشترکی که توسط سران جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه در تاریخ 10 نوامبر سال 2020 امضا شده، تضمین می‌شود. نیروهای حافظ صلح روسیه ماموریت حفظ صلح را به آتش بس را تضمین می‌کند. ما هیچ نقشی از فرانسه در این زمینه نمی بینیم.»

لیلا عبدالله یوا گفت: «همانطور که بارها بیان کردیم، هیچ اسیر جنگی ارمنستانی در جمهوری آذربایجان وجود ندارد. در مورد اعضای یک گروه خرابکار که در 26 نوامبر سال 2020 پس از امضای بیانیه سه جانبه به جمهوری آذربایجان اعزام شدند، باید بگویم که آنها مرتکب اقدام تروریستی شدند.»

در مورد اتهامات دروغین ارمنستان در مورد نظامیان گمشده ارمنستانی، یادآوری کنیم که همانطور که اخیراً در مشخص  شده، سربازان ارمنستانی در  سردخانه‌های کشور نگهداری می‌شوند.»

این دیپلمات جهوری آذربایجانی گفت: «ما از سخنان رئیس جمهور فرانسه در مورد مرمت آثار تاریخی مسلمانان استقبال می‌کنیم. با این حال، در رابطه با نام قره باغ، که رئیس جمهور فرانسه در سخنرانی خود به آن اشاره کرد، می خواهم تأکید کنم که چنین وجود ندارد.»

وی در زمینه گفت‌وگوهای مستقیم بین باکو و ایروان گفت، بر اساس بیانیه که سران جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه در 11 ژانویه 2021 امضا کردند، جلساتی در سطح معاونان نخست وزیر برگزار می‌شود، بنابراین گفت‌وگو وجود دارد، اما فرانسه نقشی در این روند ندارد.

عبدالله یوا در خاتمه افزود: «این یک مورد پنهانی نیست که فرانسه با ارمنستان ابراز همدردی می‌کند، اما به عنوان رئیس مشترک گروه مینسک (سازمان امنیت و همکاری اروپا ) این کشور باید بی‌طرفی رسمی را حفظ کند. ما امیدواریم فرانسه موضع بی طرفانه اتخاذ کند.»

رئیس جمهور فرانسه سه شنبه حین استقبال از کفیل نخست وزیر ارمنستان در پاریس، خواستار خروج نیروهای جمهوری آذربایجای از خاک ارمنستان شد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه هنگام استقبال از «نیکل پاشینیان» کفیل نخست وزیر ارمنستان در کاخ الیزه گفت: «نیروهای جمهوری آذربایجان باید قلمرو ارمنستان را ترک کنند. تعیین مرز بین دو کشور باید منحصراً در چارچوب مذاکره انجام شود و فرانسه آماده تسهیل گفت‌وگوها است.»

جمهوری آذربایجان و ارمنستان چهارم آبان ۱۳۹۹ بعد از ۴۴ روز درگیری، با وساطت روسیه بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی به توافق رسیدند. بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و کریدوری زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا