آذربایجاناخبارعمومی

سرکوب معترضان نتایج انتخابات پارلمانی در جمهوری آذربایجان

پلیس جمهوری آذربایجان رهبران اپوزیسیون را دستگیر و معترضانی را که برای شرکت در تظاهراتی علیه نتایج مورد مناقشه انتخابات پارلمانی به باکو آمدند، جمع‌آوری کرد. برخی دیگر از سیاستمداران نیز در این شهر دستگیر شدند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، خبرگزاری دویچه وله گزارش کرده است، منتقدان الهام علی‌اف، رییس جمهور آذربایجان قصد اعتراض به پیروزی حزب علی‌اف در انتخابات پارلمانی اخیر این کشور را داشتند؛ انتخاباتی که به گفته ناظران بین‌المللی شامل تخلفات بسیاری بوده است.

با این حال، به گفته شاهد عینی خبرگزاری رویترز، پلیس این کشور مانع معترضانی شده که قصد شرکت در این اعتراضات را داشته‌اند و آن‌ها را سوار اتوبوس‌هایی کرده است.

برخی از این معترضان بنرهایی در دست داشتند که روی آن‌ها نوشته شده بود «نتایج انتخابات را باطل کنید» و «خواستار انتخابات آزاد هستیم». پلیس همچنین سه تن از رهبران اپوزیسیون این کشور از جمله ایلگار ممدلی، رهبر حزب «آلترناتیو جمهوری‌خواه»، عارف حاجیلی، رهبر حزب «مساوات» و روسلان عزتلی، رهبر جنبش اپوزیسیون «D18» را دستگیر کرد. طبق بیانیه‌ای از سوی حزب مساوات، شماری دیگر از نامزدهای اپوزیسیون و ناظران انتخاباتی نیز دستگیر شده‌اند. برخی از این رهبران اپوزیسیون در نزدیکی خانه‌هایشان یا مقر احزاب خود دستگیر شده‌اند.

مشخص نیست که چند تن در رابطه با این اعتراضات در بازداشت پلیس هستند. حاجیلی، رهبر حزب مساوات پس از آزاد شدن در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اظهار کرد، برخی از دستگیرشدگان «در ون‌های پلیس به مناطق دورافتاده و بیابانی در ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتری باکو منتقل شده و در آن جا رها شده‌اند».

این سرکوب تنها چند روز پس از آن اتفاق می‌افتد که پلیس به طرز خشونت‌آمیزی معترضان را از همین مکان متفرق کرد. خبرنگاران بدون مرز اظهار کرده، حدود هفت خبرنگار در عملیات نیروهای ویژه علیه تحصن در مقابل کمیسیون انتخاباتی آذربایجان «دستگیر شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا