آخرین اخبارآذربایجاناخبارعمومیویژه

بازداشت روحانی جمهوری آذربایجان؛ شیخ سردار بابایف

شیخ سردار بابایف حسنلی روحانی سرشناس آذربایجانی، به اتهام «خیانت به دولت» بازداشت و به چهار ماه زندام محکوم شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، شیخ سردار بابایف، روحانی معروف شیعه آذربایجانی و عضو انجمن «شخصیت‌ های دینی جمهوری آذربایجان» به اتهام واهی خیانت بازداشت و به چهار ماه حبس محکوم شد. تعدادی از بستگان، چهار عضو  انجمن و هوادار دیگر وی نیز بازداشت شده اند که در حال حاضر این انجمن اطلاعی از سرنوشت آنها ندارد.»

همانطور که در گزارش ها آمده است، نیروهای امنیتی جمهوری آذربایجان در 19 اکتبر، یک روحانی شیعه دیگر به نام حجت الاسلام و المسلمین حاج ایلقار ابراهیم اوغلو، رئیس وب سایت خبری deyerler.org را پس از بازرسی در منزلش بازداشت کردند. به گفته فعالان حقوق بشر، توجه مقامات امنیتی به ابراهیم اوغلو می‌تواند مربوط به آغاز موج سرکوب علیه شخصیت های مذهبی در زمینه تشدید روابط بین باکو و تهران باشد. ابراهیم اوغلو پس از بازپرسی آزاد شد و در همان روز، شیخ سردار بابایف، شیخ قدیر محمد اف، شیخ جلال شفیع اف، علی موسی اف و تمکین جعفر‌اف، اعضا و هواداران انجمن «شخصیت‌ های دینی جمهوری آذربایجان» بازداشت شدند. همه آنها همچنین با وب سایت maide.az همکاری می‌کردند.

شیخ بابایف بر اساس ماده «خیانت» متهم شده است که می تواند بین 12 تا 20 سال حبس و یا حتی حبس ابد را برای وی به دنبال داشته باشد.

آرزو عبدالله، عضو کمیته حمایت از حقوق اسلامگرایان در این خصوص گفت: «ما از جزئیات پرونده اطلاعی نداریم و دلیلی برای اتهام نیز وجود ندارد. در کشور ما غالبا رهبران دینی بر اساس این ماده متهم به همکاری با ایران می شوند. این یک اتهام بسیار کلیشه ای می‌باشد که در دادگاه وضعیت این پرونده ها دگرگون خواهد شد. به همین اتهام، در گذشته نارداران ناطیق کریم اف و رهبر حزب اسلامی الهام علی اف (همنام رئیس جمهور آذربایجان) در کشورمان بازداشت شده اند».

به گفته وی، سرنوشت چهار بازداشت شده دیگر نامعلوم است: «به اعضای خانواده آنها هیچ اطلاعاتی داده نمی شود».

جواد جواد اف، وکیل بابایف اطلاعات مربوط به بازداشت وی را تأیید کرد و افزود: «وی به استناد ماده 274 قانون جزای جمهوری آذربایجان (خیانت به کشور) متهم شده است و با رأی دادگاه ناحیه سبائیل برای سردار بابایف قرار بازداشت به مدت چهار ماه تعیین شده است». وکیل بابایف با اشاره به تعهد عدم افشای اسرار تحقیقات، جزئیات را فاش نکرد.

علی جعفراف، برادر  تمکین جعفراف که در 19 اکتبر بازداشت شد، در شامگاه 21 اکتبر هنوز هیچ اطلاعی از سرنوشت برادرش نداشت. وی گفت: «48 ساعت بازداشت وی به پایان رسیده است و وی باید یا آزاد و یا متهم شود، اما اطلاعاتی به ما داده نمی‌شود. تا این لحظه ما وکیلی هم نداریم».

سرویس امنیت دولتی آذربایجان از بازداشت پنج دیندار بازداشت شده هیچ گزارشی منتشر نکرده است و نمایندگان این اداره هم برای اظهار نظر در دسترس نیستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا